Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-05-05, 13:44   #1
madeleinr madeleinr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 4
Talking Fläta på stickmaskin

Äntligen har jag min Silver Reed LK-150!
Jag håller på för fullt att lära mig den.
Jag gillar att sticka flätor framför allt, men jag gillar inte riktigt hur detta görs på maskinen: Man ska lossa en maska på varje sida om flätan, för att det inte ska bli för tight. När man sedan korsat maskorna i flätan, plockar man upp maskorna som repats upp och stickar tillbaks dem för hand. Himla mycket pyssel som jag inte uppskattar. Min fråga är nu om det finns ett annat sätt att göra flätor på så att man slipper släppa maskor?
madeleinr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 22:23   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 338
När jag hade min Knittax för många, många år sedan och stickade flätor så korsade jag bara maskorna precis som vid handsticknig
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 22:55   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 513
Så gjorde jag också på min Toyota för många år sedan. Resultatet blev jättesnyggt, men jag fick nog dra ganska ordentligt vid korsningarna. Nålbädden av stark metall klarade av påfrestningarna. En stickmaskin av klenare material kanske behöver den tappade maskan?
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-07, 16:46   #4
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 255
Jag har ett mönster där man sätter en eller två nålar i viloläge på vardera sida om flätan. Då blir det plats att göra vridningen. Man behöver inte aktivt släppa något.

Sedan kan man välja om man vill ha det kvar så, eller sticka upp en maska i partiet, fast då som avig mot rätsidan.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-07, 18:09   #5
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Det är lite beroende av vilket garn du använder och hur många maskor du tänker korsa. Har du ett garn med lite "giv" i (ull eller akryl) så kan du korsa maskor utan tappa maskor vid sidan om. Ungefär 2-3 maskor brukar fungera att korsa om du inte har alltför hård maskspänning. Annars kan man göra som pendlaren föreslog.

Bommulsgarn är jobbigare. Men jag föreslår att du provar dig fram. Var inte rädd att testa även om du inte gör precis som det står i instruktionsboken.
Lycka till!
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
© Mainloop Media Network AB Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop
Annons