Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-04, 22:43   #1
Pialotta81 Pialotta81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 12
Mönster till 40-tals klänning?

Hej,
är det någon som vet var man kan hitta mönster till klänningar alá 40-tal? (tydligen återkom de en vända på 70-talet, fick jag veta när jag visade min mamma en bild.) Klänningen i fråga är kortärmad, har figursytt liv och halvklockad kjol. Väldigt enkel och stilren. Modellen har förmodligen kunnat användas både till "hemma klänning" och "gåbort klänning" beroende på tillexempel, ringning, ärmar och tyg. Jag hoppas någon förstår vad jag försöker få fram för klänning här för det närmaste jag själv kan hitta är 50-tals klänningar på svenska mönster, bara massor av rynkade kjolar som kommer göra min bakdel gigantisk....
Alla tips tas tacksamt emot.
/Pia
Pialotta81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 13:29   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Vogue har (har haft) en serie Vintage mönster:
Vintage Vogue
Jag känner inte igen mig men jag tror det är härifrån jag beställt ett otal mönster:
SewingPatterns
Titta också på Past Patterns
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 14:04   #3
Pialotta81 Pialotta81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 12
Tack så mycket, det fanns mycket fint och massor av snarlika klänningar...nu fick jag mer att välja mellan.
/Pia
Pialotta81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 14:10   #4
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
jAG HAR ETT FLERTAL AV vOgues mönster men har ännu inte fått tummen ur vagnen och sytt nåt.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 15:08   #5
Pialotta81 Pialotta81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 12
Bläddrade igenom lite, så mycket fina mönster men inget av dem matchade det jag letar efter, det närmaste jag kommer är mönstret med klänningarna från -57 men då är det redan rynkad kjol. Vouge hade också en supersnygg klänning, svart V1084, det är nog det närmaste jag kommer tror jag.....
tack för puffen i rätt riktning. Ha mig gärna i tankarna om du snubblar över nåt liknande mönster igen.
/pia
Pialotta81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 15:25   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag har en rysk sömnadsbok med rätt roliga och klassiska modeller. Är ryska inget problem för dig kan jag skanna och skicka lite.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 22:19   #7
Pialotta81 Pialotta81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 12
Hm, ryska kan bli ett problem då det saknades 2 pers för att de skulle starta kursen när jag gick i gymnasiet så det blev italienska istället.... Nu är jag ingen hejare på italienska heller för den delen men det är nog än sämre med ryskan...
Pialotta81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 07:23   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det förståss ... Titta Vogues mönster, men även andra på SewingCentral eller vad sajten nu hette.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 10:01   #9
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Kolla här: Vogue Patterns. Idag och imorgon kostar Vogues mönster bara $6.99!!!
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-07, 09:02   #10
Pialotta81 Pialotta81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 12
Ah, den svarta var hur fin som helst, lite väl prålig rosett i ryggen men det går ju att fixa, det är fel liv etc men den var verkligen söt. ... nu börjar jag vackla.... Jag HAR hittat en klänning för några dagar sen men nu hittar jag inte tillbaka till samma sight igen, har snart finkammat hela internet. Jag kom på att jag har en bild sparad på den. Jag ska ha ett annat tyg och en annan färg men idén kanske framgår. Nu kommer säkert allt jag trott om denna klänning vara fel, det är säkert inte 40-tal etc men jag vill hemskt gärna få tag på mönster till den.. jag är ingen expert (än) så, all hjälp jag kan få tar jag tacksamt emot.
Bifogade bilder
 
Pialotta81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-07, 09:11   #11
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Här finns mönster från förr. Klänningen på bilden finns tyvärr inte med.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 19:59   #12
igell igell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 1
Klänningen du söker är nog denna: http://www.thereishope.nu/visa_produkt.asp?id=1712

Vad jag kan se är den dock slut i lagret och något mönster fanns inte att köpa...synd, den var jättesöt! Men du kan säkert hitta något liknande.
igell är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons