Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-19, 07:56   #1
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Mönster till morgonrock typ kimono

Hej!
Vet ni var man på nätet kan hitta ett mönster på en morgonrock typ kimono? Det är inte det mönster som finns i en annan tråd på forumet utan en enklare variant av en kimono. Dvs rak utan krage, vida ärmar och en ficka fram.
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 08:18   #2
Vilding Vilding är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 47
Hej.
Inte på nätet i och för sig men Ikea har ett mönster (eller snarare en beskrivning) som man kan hämta gratis på deras tygavdelning. Det är på en ganska enkel kimonoliknande morgonrock med vida ärmar och en ficka i fram. Men den kanske har krage enligt dig, förstår inte riktigt hur du menade med det.

Hittede en på sysidan som använt det mnmodifierat det lite http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=15929

Senast redigerad av Vilding den 2007-11-19 klockan 08:23.
Vilding är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 09:43   #3
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Tack Vilding!!
Precis så skall den se ut!!
Fast lite längre! Har köpt satin för detta ändamål och hoppas det inte blir kliigt mot kroppen. Jag hade hellre använt tunn frotté. men vad det var svårt att få tag på frotté-tyg. Någon som vet var man kan köpa det?
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-20, 08:12   #4
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Bara en varningsord om frotte...jag sydde en morgonrock med ett inrelager av billig frotte....yttrelagret var ett tunt vanlig bommulstyg. Fast jag hade tvättat frotten iförväg, färgade den av sig vid varje tvätt (och gör det fortfarande)! Min fina vita rock blev lilablå! Det kan vara värt att betala lite mer o få frotte som är färgäkta! Jag hade också svårt att hitta tunn frotte...prova där de säljer tyger för baby kläder, kanske de har.

Lycka till,
Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-20, 21:30   #5
kolibria kolibria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 16
En sak jag nyligen lärde mig när jag surfade runt på internet. Kimonos ska bäras med den vänstra sidan över den högra om man vill följa japansk tradition. Höger över vänster är sättet man klär de döda. Lite onödigt vetande bara
kolibria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 15:45   #6
kolibria kolibria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 16
en fundering

Istället för att skapa en ny tråd så lånar jag den här. Nästa Burda ska innehållat ett mönster för en pyjamas kimono överdel. Jag blev sugen på att göra denna (tillsammans med alla de andra pyjamas överdelarna ^_^ ) Men ACK så är den knuten höger över vänster.

Så min fundering är om det går att rita av alla mönster delar och sedan bara spegelvända framstyckena?

Här är länk till den ritade versionen av hur plagget kommer att se ut
länk
kolibria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 15:54   #7
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Om det är den enda skillnaden på de olika framstyckena borde det väl inte vara några problem att spegelvända dem.
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 16:19   #8
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Om framdelarna är likadana är det ju bara att byta plats på knytbanden som finns i sidorna, så att det högra sitter på utsidan, och det vänstra på insidan, får jag tror att båda sidor är likadana så att den innersta framdelen inte fladdrar omkring, precis som det är på en del bebiskläder.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 18:39   #9
avigalena avigalena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 43
www.svenskamonster.se har ett fint morgonrocksmönster.
Har beställt det själv och sytt.
avigalena är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons