Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-08-30, 18:52   #1
Olinka Olinka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 7
Question Hjälp till hundoverall!??

Hej!

Jag vill sy en heloverall till min frysande och huttrande pudel, men hittar inget bra och lättsytt mönster!!! (Det får mer än gärna vara gratismönster-länk.)
Ludde är en dvärgpudel, fast något, något högre i manken än vad de ska vara.
Finns här någon som har mönster eller vet var man kan hitta lättfattliga sådana?
Jag rakade ner hans päls för ett par dagar sen och sen dess så fryser stackaren så väldigt, plus att det börjar bli lite kallt ute och han behöver verkligen en overall...
Finns här någon som vet???

MVH
Olinka
Olinka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-02, 14:11   #2
AnnaLavinia AnnaLavinia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 44
Här finns en gratis beskrivning http://www.saunalahti.fi/glottis/raincoat.htm Jag har inte sytt efter den själv men borde ta mig i kragen och fixa en overall (eller två). Jag skulle lägga till en krage på overallen som är hög, bred och styv så den verkligen skyddar nacken. Sen skulle jag förlänga overallsbenen och sätta muddar nedtill, ull är ganska bra för det värmer även om de blir blöta, såna kan man sticka lätt i precis rätt storlek med strumpstickor. Annars funkar baddräktstyg eller vanlig muddväv. Eller sy en kanal och trä i resår. Det kan vara smart att sy en resårkanal i övre delen på overallsbenen också, förhoppningsvis gör det att pudeln slipper få båda frambenen i samma overallsben. Jag har också pudlar, en toy- och en dvärgpudel.

P.S. Om din dvärgpudel är för hög enligt rasstandarden så är den en mellanpudel
AnnaLavinia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-05, 20:22   #3
Bamsemaja Bamsemaja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 18
Min pudel frös också jättemycket. När han var nyklippt fick ha ha tröja även på sommaren. På vintrarna hade han stickade tröjor som jag gjort. Sydde några grejer åt honom i vintras i fleece som han älskade. Det var ett mönster i en bok om hundkläder. Finns bilder på min sida här på sysidan.
Hittade vad det var för bok: Sy och sticka till hunden av Mette Syrstad Höjdal.Lånade den på bibblan
Bamsemaja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-05, 20:38   #4
MER MER är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 40
Kwik sew

Det finns ett mönster KWIK SEW 3076 som innehåller en overall i 5 storlekar. Den är öppen på halva magen så att killar kan kissa. Jag sydde några i fleece till min förra hund. Jag tyckte att de var fina men han ville inte gärna ha dem på.
MER är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-10, 10:39   #5
Olinka Olinka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 7
Tack för alla svar!
Olinka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-10, 10:51   #6
Olinka Olinka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 7
Citat:
AnnaLavinia skrev: Visa inlägg
Här finns en gratis beskrivning http://www.saunalahti.fi/glottis/raincoat.htm Jag har inte sytt efter den själv men borde ta mig i kragen och fixa en overall (eller två). Jag skulle lägga till en krage på overallen som är hög, bred och styv så den verkligen skyddar nacken. Sen skulle jag förlänga overallsbenen och sätta muddar nedtill, ull är ganska bra för det värmer även om de blir blöta, såna kan man sticka lätt i precis rätt storlek med strumpstickor. Annars funkar baddräktstyg eller vanlig muddväv. Eller sy en kanal och trä i resår. Det kan vara smart att sy en resårkanal i övre delen på overallsbenen också, förhoppningsvis gör det att pudeln slipper få båda frambenen i samma overallsben. Jag har också pudlar, en toy- och en dvärgpudel.

P.S. Om din dvärgpudel är för hög enligt rasstandarden så är den en mellanpudel


Hej AnnaLavinia!

Tack för infon!

Jag har sytt en liknande nu och då fick jag förlänga halsen med en(1)cm. benen litegrand och bakdelen med tre(3)cm. Jag satte ingen krage eller muddar på den, eftersom det var ett "experimentförsök".
Jag tyckte att den var krånglig att sy, men det var kanske för att det var första försöket. :P

Enligt veterinären ÄR Ludde dvärg, han hamnar precis inom standarden enligt mätningen. (Vet. förklarade att hanhundar ofta blir något större än honor, vilket jag redan visste).
Men han är ingen utställningshund, så egentligen spelar det ingen roll för mej.
Hans mamma är gatuhund ifrån Rumänien, så där finns ingen stamtavla och pappan härstammar ifrån Norsjöuppfödare.
Olinka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-10, 10:54   #7
Olinka Olinka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 7
Citat:
Bamsemaja skrev: Visa inlägg
Min pudel frös också jättemycket. När han var nyklippt fick ha ha tröja även på sommaren. På vintrarna hade han stickade tröjor som jag gjort. Sydde några grejer åt honom i vintras i fleece som han älskade. Det var ett mönster i en bok om hundkläder. Finns bilder på min sida här på sysidan.
Hittade vad det var för bok: Sy och sticka till hunden av Mette Syrstad Höjdal.Lånade den på bibblan

Tack för informationen!

Jag kan inte sticka, men det kanske går lika bra att virka en overall..?
Olinka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-10, 10:58   #8
Olinka Olinka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 7
Citat:
MER skrev: Visa inlägg
Det finns ett mönster KWIK SEW 3076 som innehåller en overall i 5 storlekar. Den är öppen på halva magen så att killar kan kissa. Jag sydde några i fleece till min förra hund. Jag tyckte att de var fina men han ville inte gärna ha dem på.


Tack.
Var finns KWIK SEW 3076?
Ludde är inte heller överförtjust i att ha på sej overaller, speciellt inte utomhus.
Han känner att de värmer när han fryser, men att gå ut med sådant "elände" på sej, DET är "skämmigt"..Hahahaha!!!
Olinka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-10, 16:43   #9
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Ludde är väl karl och är som karlar brukar vara. Hellre fryser som än tar på varma kläder typ långkalsonger, vantar, mössor od.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 11:25   #10
MER MER är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 40
jag skickade efter men kommer inte ihå varifrån. Googla på KWIK 3076.
MER är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-12, 15:42   #11
Olinka Olinka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 7
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Ludde är väl karl och är som karlar brukar vara. Hellre fryser som än tar på varma kläder typ långkalsonger, vantar, mössor od.

Hahaha...det stämmer ju faktiskt.
Olinka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 09:20   #12
färgstarkt färgstarkt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 22
Simplicity 3939 kanske kan vara något?
färgstarkt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-05, 23:04   #13
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Jag hade en pudel... söta lilla vovven... borta nu... Hon hade en regnoverall. Jag hade inget möster så jag köpte en och sydde i kilar "under armarna eftersom den var för snålt tilltagen där. Hon hade också en tröja som jag sytt av en av mina egna stickade tröjor. Jag gjorde som du och klippte pälsen och stackar´n höll på att frysa ihjäl... så jag klippte ch sydde om en av mina egna tröjor. Jag bara tog in den i magen och sedan var den perfekt - särskilt som den hade en lång halsduk som man skulle knyta i en rosett. Den var perfekt att vira kring vovvens långa hals. Tröjan var mjuk och stramade inte alls så hon trivdes bra i den. Lite undrade hon ju när jag klädde på henne... men mycket beröm över hur fin hon blev och lite lek och godis som belöning gjorde att hon riktigt gillade tröjan så gott som direkt... och så värmde den ju. Löp-skyddet var också trevligt! Så tjuuuusigt som det var! Matte sa ju det! Regnplagget störde alltid lite eftersom det inte var så bekvämt - prassligt och stelt... men det gick bra ändå... hon var ju såååå fin i det!

Senast redigerad av dreamcatcher den 2012-10-05 klockan 23:20.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 20:52   #14
Jonnalena Jonnalena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 1
Mönster till hundkläder på FB

Hej
vi är ett grupp på Facebook som delar med oss av våra mönster på hundkläder.Det började med ett par av oss som hade vinthundar och då det finns väldigt lite hundkläder till vinthundar i butikerna så började vi sy själva. Sen har det spridit sig och nu finns det lite av varje, allt från stickade tröjor till täcken, tikskydd mm. Gå med i gruppen "Sy egna hundkläder", där kan du ladda ner lite av varje. Det finns bland annat ett par mönster på fleeceoveraller till kinesisk nakenhund, det borde väl passa en mindre pudel? Lycka till!
Jonnalena är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons