Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-31, 22:57   #1
Sammet73 Sammet73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 35
Urringning för smala axlar?

Om man gör en klänning (långärmad) åt en person med väldigt smala axlar, vilken sorts urringning passar då bäst? (Hon vill gärna att det inte ska synas så väl att axlarna är smala.) Fyrkantig, båt, vanlig rund, v-ringad? Någon som har nån bra idé eller tips på sajt med nån bra "tabell" över kroppsformer och skärningar?
Sammet73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 09:30   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
För att bredda axlarna är lodräta linjer i det området att rekommendera, båtringat är jättebra. V-ringat borde undvikas då det smalnar av. Så, tänk i allmänhet att få vågräta linjer där det ska se bredare ut.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 10:03   #3
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Båt tror jag också på. Tycker att halterneck brukar kunna markera axlar, men om det breddar vet jag inte riktigt.

En annan tanke som slog mig var att om plagget har riktigt bra passform så märks nog inte de smala axlarna lika mycket. Har själv ganska smala axlar och tycker att smalheten förstärks om plagget är gjort för någon som har bredare axlar. Det gör ju att plagget blir för stort och att axlarna ser mindre ut.

Sen anser jag att det är skillnad på smala och sluttande axlar i vad man passar i för typ av ringning.

Det kanske går att testa några olika ringningar i lakansväv och se hur det förändrar figuren?
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 11:40   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Ja, halterneck ger också den effekten, men, det brukar vara lite svårare att kombinera med lång ärmar.... :P Passform är ju också självklart viktigt...

Sedan så tycker jag att man inte alltid ska sträva efter att motverka sina särdrag. Att något får ens axlar att se bredare ut gör inte automatiskt att det är det man passar bäst i. Smala axlar kan vara riktigt fint, precis som breda.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 11:54   #5
Sammet73 Sammet73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 35
Tack för era svar!
Hon har en lite annorlunda kroppsform pga handikapp.
Hon trodde själv att båtringning kunde bli svårt iom att klänningen helt enkelt kunde halka av då pga hennes små och sluttande axlar.
Men om ni ändå tror att den formen vore bäst kanske man kunde komma förbi problemet genom att helt enkelt göra en väldigt liten/kort båtringning?
Eller kan fyrkantig funka istället? Blir ju iaf en vågrät linje.

Ja, prova olika modeller i lakansväv är alltid bra, får kanske bli så.

(Har just sett en bild på henne i v-ringat och håller med er om att det förstärkte "problemet".)
Sammet73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 12:03   #6
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Ett tips kan vara att göra båtringat med "axelband". Tänk dig en riktigt vid båtringning men där det fortfarande finns tygremsor i samma stycke som går över axlarna. Då får du fortfarande båtringningeffekten, utan att det riskerar att glida ner.


Sedan så behöverj u inte en båringning gå ända bort till axlarna. Jag brukar göra mina ringningar till där bh:banden börjar ungefär. Då finns det forfarande en hel del centimetrar kvar på sidorna mef effekten kvarstår.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 12:53   #7
Sammet73 Sammet73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 35
Bra idé Jimipe, det ska jag föreslå.
Sammet73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 16:45   #8
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Precis, en för stor båtringning trillar lätt av, det har jag vart med om :-). Men om den är lagom stor till hennes axelbredd så ska det säkert inte vara något större problem.
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons