Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-12-25, 17:06   #1
evapet evapet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 5
Question På jakt efter mönster

Hej!

Jag har precis köpt mig en symaskin, och är nu ivrig att sätta igång och sy en massa saker (blev en Singer Curvy, för övrigt, som jag hoppas ska hänga med länge för den var ganska dyr). Tänkte börja med gardiner, eftersom jag inte är en så van syare (jag brukar mest sticka annars). Men sedan skulle jag vilja prova att sy en väska eller en kjol eller något annat roligt. Så jag undrar om någon har tips på var man kan hitta mönster för kläder och tillbehör av olika slag? Jag är som sagt inte så van vid att sy, så jag behöver mönster för att det ska bli rätt. Det behöver inte vara gratis mönster. Huvudsaken att jag hittar någon sida att bli inspirerad av.

Tack på förhand och god fortsättning!
evapet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-25, 18:01   #2
Afturelding Afturelding är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 23
Om du inte är van att sy så kan jag rekommendera Svenska Mönster, de är väldigt enkla att sy efter och mönsterpappret är tjockt, vilket gör det lättare att rita efter. De är väldigt bra för nybörjare. Dessutom är de billiga, och det är ju bra när man måste ha många mönster. Jag brukar dock bara ha dem som grund de få gångerna jag måste använda mönster
Afturelding är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-25, 18:38   #3
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Ett tips är att kolla bibblan. Oftast finns det mönstertidningar att låna hem, tex burda och sömnadsmagasinet.
Vill du ha sömnadsråd brukar det även finnas en hel del bra böcker med både tips och mönster i.

Grattis till symaskinsköpet och god fortsättning på julen.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 09:45   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Titta efter mönster som det står easy på. Bra nybörjare mönster är sådana som har raka bitar (med få sömmar). Undvik sådana som har många detaljer, så som kragar, fickor, manschetter och dyligt. Lämpligt att börja med är tunikor, enkla byxor och kjolar med gummiband i midjan.
Gå till tygaffär som har mönster.
Bra tyg att sy i för nybörjare är vävda bomullstyger, inte för tunna. Satsa på ett tyg som är snygg i sig själv, som inte behöver några sydda detaljer.
Lycka till! Grattis till din nya kompis. Hoppas att vi får många lyckliga dagar tillsammans och att ni får växa tillsammans.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 10:54   #5
evapet evapet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 5
Tusen tack för era tips! Nu blir det till att kolla upp "Svenska mönster", Bibblan (synd att det är stängt idag ) och tygaffärer. Ska bli så spännande! Såg att "Svenska mönster" hade en kategori som hette "jättelätt". Det låter ju som något för mig .

Jag kommer säkert att komma med fler frågor här framöver, när jag kommit igång. Jättebra forum det här!
evapet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 14:01   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag tycker du är mycket förståndig att börja med lätta saker först. Gör man sånt som är för svårt, tar det lätt död på skaparlusten. Dom mönstrerna som du har hittat som är jättelätta tycker jag är bra val.

Köp dig en bra bok om klädsömnad, det är en mycket god investering det blir ett uppslagsverk som du kan ha nytta av i många år. Om du klarar av engelska är Vogue Sewing ett bra val 460 sidor, med otroligt mycket tips hur man syr olika saker på kläder, ändring av mönster, tillklippning och till och med en liten stilskola m.m. Kostar 216 kr på adlibris.

På Husqvarnas hemsida finns en bra sykurs här kommer en länk dit:
http://www.husqvarnaviking.com/media...ingroom_sv.asp
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 14:16   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
På youtube kan du hitta jättemycket tips hur man syr olika saker. Där finns massor med små filmer på max 10 minuter. Där har jag lärt mig jättemycket.Gå in på www. youtube.com Sök där på sewing. Du kan också söka på din symaskinen och hitta massor med tips hur du syr på den.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons