Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-05-19, 19:21   #1
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
Intressant artikel om tuff liten tjej!

Artikel ut DN 18/5
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 19:52   #2
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 267
Så här tycker jag.

Det finns två sidor. Visst kan det överdrivas med kläder och pynt på hundar.
Men jag är säker på att dom är mycket älskade och får också vara vanliga hundar ibland.

Sedan finns det hundar som är bundna vid en koja eller hundgård. Och dom kanske inte får så mycket kärlek och omvårdnad.
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 22:53   #3
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
Njae, jag håller inte riktigt med.

Är det verkligen kärleksfullt att ta hit, eller avla fram hundar som inte klarar vårt klimat och sen behöva klä på dem så att de ska kunna gå ut?

Och egentligen är det ju så att vi, som det däggdjur vi är, pyntar och "klär ut" oss för att locka det motsatta könet.
Vilken hanhund skulle bli tänd på en tik i klänning?

För mig är det en fråga om värdighet. Lika lite som jag skulle styra ut min dementa far i prinsesskrona och kråsblus - allt i kärlekens namn - skulle jag göra det med en hund, trots att ingen av dem skulle kunna säga något om saken.
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 02:17   #4
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Som djurvän och djurmänniska så blir jag så illa berörd när man använder ett djur för att stilla sitt eget begär.
I vår roll som djurägare har vi ett ansvar gentemot våra tamdjur. Det är att ge våra djur mat och vatten, skydda dom mot onödigt lidande och låta djuren leva ett så naturligt liv som möjligt.

Att "leka med hunden" och klä ut den i olika kreationer är i mitt tycke omdömeslöst, förnedrande och totalt respektlöst mot människans bästa vän.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 06:03   #5
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Jag håller med tjejjen i hennes andemening.

Men kläder är inte bara till utstyrsel, jag har följande exempel där "kläder" är av nytta:

1. Skadad tass eller olika typer av tasseksem kräver en typ av sockeplast på hunden för att läka.

2. En kall och våt hund efter jakt eller bruksarbete kan behöva värmas med ett täcke då väntan blir lång.

3. Min egen hundras är från England, men behöver ändå täcke om han skall vara stilla en längre stund utomhus på vintern.

4. Klövjeväskor är ett verktyg som gör att hunden t ex kan bära lättare saker som sina skålar när man exempelvis är på vandring.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 10:19   #6
avsl080610 avsl080610 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 32
Jag brukar undvika att ge mig in i liknande disskutioner men nu kan jag inte låta bli. Ursäkta mig men vad vet en 10-åring om hundars behov? Vad vet ni som inte äger frysande hundar om deras behov?
Jag är riktigt trött på att folk tror att de vet allt och att man drar alla över en kam.
Jag har en papillon (en liten långhårig dvärghund) det kanske ser ut som att hon har hur mycket päls som hellst men hon fryser tom så fort det regnar. På vinterna vägrar hon gå ut utan någon form av klädsel om det är kring 10 minus. Är det inte mer djurplågeri att inte sätta på henne en tröja då?
Jag är en mycket seriös hundägare som ägnar mycket tid och energi åt att mina hundar ska ha det bra och leva riktiga hundliv. Meja är INTE min lilla docka bara för att hon har en tröja på sig och jag är inte Paris Hilton.

Jag tycker dessutom att man är ute på mycket tunn is när man börjar prata om vilka hundraser som borde finnas i sverige och så vidare, det gränsar mot rasism tycker jag. Dessutom speglar det en okunskap då de allra flesta hundraser absolut inte härstammar från sverige. De allra flesta husdjur och tamboskap skulle inte ha någonting här att göra alls om man gick efter den regeln.

Öppna era sinnen och tänk efter lite innan ni dömmer ut alla ägare till påklädda hundar som djurplågare.
Jag svarar jättegärna på frågor om det är något ni undrar om just mina anledningar till att ha kläder på min hund, men jag avböjer från personangrepp, tack!
avsl080610 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 10:29   #7
avsl080610 avsl080610 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 32
Jag länkar till ett blogginlägg som jag skrivit i ämnet för de som orkar läsa och är intresserade .
http://dodergok.blogspot.com/2007/02/paris-hilton.html
avsl080610 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 10:41   #8
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Har man en liten frusen vovve är det väl mer plågsamt att låta den frysa. Så, mariatherese, du har helt rätt.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 10:46   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Inte ska hunden behöva frysa!

Kan det vara så att diskussioner angående kläder eller inte på djur, har färgats utav hur en del faktiskt spökar ut sina djur med saker som egentligen inte fyller någon funktion. Med det menar jag en gullig stetsklänning med tillhörande diamanthalsband. Lite tillspetsade saker men fyller dom en funktion? Nä, dom är bara vackra.

En varm tröja till liten frusen vovve har ju en funktion och inte gör det nåt om den är både skojig och vacker.

Liten reflektion från mig.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 11:04   #10
expoze expoze är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 228
Jag håller med tjejjen i artikeln till viss del.

Vi hade en amstaff som frös jättemycket på vintern så han fick ha täcke på sig när vi var ute och gick.
Däremot om man klär på hundar för att hunden är en sk assessoar vilket har blivit väldigt otcäkt poppis bland tjejjer (och vissa killar) då tycker jag det bara är grymt.

Att ha en hund som assessoar är inte rätt! En hund ska vara en hund.
Däremot finns det raser som är frusna av sig och måste ha kläder som ett exempel kinesisk nakenhundar o dyl.

och detta med att avla fram hundar på vissi linjer bara för en viss sak så struntar man i sakersom sjukdomar eller saker som gör att hunden inte mår bra såsom frusenhet osv gillar jag inte.

Så... kort och gott, när hunden fryser så kan man sy/köpa hundtäcken att sätta på hunden, att klä hunden i kläder bara för att tillfredställa människans tycke är fel. Så tycker jag
expoze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 11:20   #11
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Det finns gränser, alla kläder är inte av ondo på våra djur, och jag skiljer gärna på bruks-kläder och anti-bruks-kläder.
Det vill säga kläder som gör något bra och kläder som gör att en hund inte kan röra sig som den ska. Små tennisskor är väl ett utmärkt exempel på det senare, och ett täcke ett utmärkt exempel på det tidigare.

Oavsett vilken ras man har så har hunden fått integreras i människans liv, om man tycker det är fel, tja, det har inte i den här diskussionen att göra. Hundar har koppel, åker bil, sitter i bur, räcker vacker tass som tack för maten, lär sig rulla på kommando, hoppar över hinder, balanserar på plankor, spårar narkotika och skadade människor, mm.
Men i det stora hela har vi glada och trevliga djur, trots allt detta.

Hundar kan vara av nog så nordligt ursprung och fortfarande ha svårt med kylan, precis som de flesta hundar har svårt med värme i en del situationer. Människor är olika känsliga, oavsett ursprung, varför skulle hundar inte kunna ha samma individuella egenskaper?
Har man en hund som ligger stilla i bilen en sommardag ser man till att ha öppet, ställa bilen i skugga och få ordentlig luft-tillförsel, på samma sätt ser man till att hunden inte fryser illa under kalla vinterdagar genom att ge den tillräckligt skydd, i en del fall innefattar det ett täcke, och i en del fall räcker det med tak över huvudet och en filt att ligga på, det är olika hundar emellan.
Om man ändå ska prata om olika raser, så skulle jag vilja säga att det är bra mycket värre att ha en riktigt välpälsad hund, säg en husky, i södra sverige. Det är bra mycket lättare att värma en frusen hund än att kyla en varm.

Man kan tycka att kläder och annat kan kännas grymt att tvinga på en hund eftersom hunden inte själv kan bestämma, men det finns så mycket annat den inte kan bestämma ändå. Många hundägare som tar på sin hund kläder gör det av väl-vilja, för att det i det långa loppet verkar nödvändigt för att hunden ska ha en så bra tillvaro som möjligt.
Få hundar tycker om att ha kläder för första gången, precis som få hundar tycker om att ha halsband på sig innan de vant sig. Jag skulle anta att det fungerar som när en ung kvinna för första gången tar på sig en bh, jag tror inte det är många som tycker det är en trevlig upplevelse . Men i längden är det något som hjälper, och som det för många skulle vara jobbigare att leva utan.

Vi tar in hundarna i vår vardag, och vi har också ett ansvar för att ge dem ett bra liv.

Missförstå mig fel, jag tycker det är fel med hundar som utsätts för saker och ting som försämrar deras tillvaro så till den milda grad som väldigt opraktiska kläder och skor, eller en kuperad svans (vilket jag är tämligen säker att en hund har väldigt mycket mer ont av, eftersom man begränsar ett djurs kommunikationsmöjligheter), vilket som tur är inte utförs i sverige idag.
Jag tycker inte heller om image-kulturen som växte fram ett tag med små-hundar (för den saken betyder det inte att alla med småhund är dåliga hundägare, det är vissa individer, precis som allt annat i det här samhället), men image med hund finns i flera former, kamp-hund, små-hund etc.

Det är inte kläder på hundar som sig jag ser som det stora problemet idag, det är vriden avel inom utställningskretsar och hundägare som tar sig vatten över huvudet och inte ser till att få hjälp när de behöver den, samt hund-ägare som köper hund för att det är en hund, och inte för att det är en individ och kamrat väl värdig en stadig uppfostran och en hel massa kärlek.

Nu blev det här ett riktigt mastodont-inlägg, men hund är ett av mina hjärte-ämnen. Och även om jag inte har små-hund själv tyckerjag att det är ganska vanligt med fördomar och folk som drar alt för mycket över en kam.
Det är absolut inte meningen att hoppa på någon här, jag vill bara lägga fram en lite mer nyanserad bild än vad artikeln gör.
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 11:25   #12
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Jag tycker att det är onaturligt att klä på hundar överhuvudtaget, med spetsklänningar och bikinisar och annat fjoll. Det tillfredsställer bara möjligen hundägaren och verkar rspektlöst mot hunden.

Ett täcke eller tröja eller liknande som hjälper hunden att hålla värmen är helt okej, det är omsorg om hunden.

Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-05-20 klockan 11:29.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 15:52   #13
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
Som uppfödare...

av en brukshundras. kan jag säga att jag har täcken till mia hundar. speciellt när de ligger i bur i bilen i timmar mellan passen o inte kan hålla värmen genom rörelse.

men det är funktionella plagg.

att se hundar med skor, bikinisas, kjolar och fjoll får mej att må illa rent ut sagt.

Att ha en tröja eller regntecka är omsorg. men att se alla dessa fjollor på stan med en hund under armen !!

en kompis frågade en sådan en gång vad hunden hade kostat, 20.000 var svaret, va utbrast min kompis chockat, å så fick du inga ben med på köpet till den???

jag tycker det säger allt??

vissa hundar kan inte hoppa ner ur soffan utan att bryta benen, vissa kan inte föda sina valpar utan kejsarsnitt.

senaste jag hörda var att man ville ta fram flera korhåriga värmeälskande hundar för att mätta industrin med folk som vill leka dredd up med sina hundar..

Ännu har jag inte sett en enda hund på stan se bekväm ut i sina utstyrslar . önskar jag kunde skylla på okunnskap!!

Är det så här vi ska hävda att vi är superinteligenta varelser?? förstöra för de andra som tassar runt på moder jord...

Varför har dessa hundar o inte barbie dockor???
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 16:00   #14
Tripteaser Tripteaser är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 169
Kan verkligen inget annat än att hålla mig dig i vart enda ord du skriver!

Om människan vill ha ngt att klä på "söta små skor o jackor", ge idioten en docka!

Visst har hunden överkänsliga tassar och har ont av att vara ute och gå på saltade, isiga vägar, kan jag väl förstå de.. Men en varm sommardag, bara för att det är "snyggt"? Gå o gräv ner er era idioter!!
Tripteaser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 16:32   #15
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
???

he jag skrev ett svar i hundkläds debatten trode jag

nåja vad är ett troll, aldelles vimsig så klart!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons