Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-02, 21:53   #1
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Blir så trött när kroppen sviker

Nu är jag ordentligt less. Har under 6 veckor haft värk i händer och övriga kroppen. Troligtvis reumatism enligt test hos neurologen. Väntar på kallelse till reumatologen så får vi väl se vad dom säger. Men att gå med värk 24 timmar om dygnet är inte kul. Dessutom väntar ju min systuga på att bli invigd när nu elektrikern behagas bli klar.

Vad roar man sig med när symaskinen står och inte gör nån nytta och kroppen skriker att jag ska lägga mig ner och dö. Men det ska jag inte för våren är på väg och ont krut förgås int så lätt. Ville bara gnälla lite för jag tycker lite synd om mig själv nu.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-02, 22:04   #2
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Stackars Tua vilken pina!! Men du ser lite ljust på tillvaron trots allt låter det som nu när våren är på väg!Jag vet att du inte kommer att ge dig innan du är på benen igen!! Krya på dig!
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-02, 22:24   #3
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det är ännu viktigare än vanligt att man gör saker som man tycker är roliga när man har det lite tungt.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 06:53   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Så ledsamt Tua!

Ett tips om vad man gör,
Koppla upp dig mot ditt bibliotek och lyssna
på böcker. Kostar ingenting

Sitt eller ligg så bekvämt det går och bara lyssna.
Du minns väl hur trevligt det var när man var barn och någon läste för en.
Det är precis lika trevligt som vuxen.

Det finns massor att välja på.

Hoppas det ordnar sig med värken, och att elektrikern blir klar någon gång

/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 07:22   #5
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
Fy vad jag lider med dig..
Jag har ju varit så glad över min maksin när jag äntligen kan skapa broderier, då jag som sagt har skolios och inte klarat av detta med handarbete tidigare.
Nu har jag prövat att sy lite påslakan... och även fast det är några dagar sen nu så har jag fortfarande väldigt ont i nacken... och ner i ryggen... så även fast jag inte vill erkänna det så är det ju ingenting som jag kommer att kunna göra varje dag... kroppen säger ifrån. Blir så lessen för jag tycker det är så kul.

Så jag känner med dig..
Eliza
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 07:24   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Man får gnälla . Låter inte så kul det där med reumatism, man får hoppas att det ordnar sig till det bästa. Krya på dig och en bra bok eller tidning är alltid trevligt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 07:31   #7
clivia clivia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 61
kämpa på!

Det är jobbigt med värk, jag har haft kronisk värk och smärta sen -92. Hoppas du får bra hjälp av sjukvården. Man lär sig tillslut att arbeta i ett lägre tempo och jag tycker skapandet avleder smärtan lite. Håller tummarna för att du inte fått Reumatoid artrit men är det det så kan du få mycket hjälp och tips av arbetsterapeut.
clivia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 08:18   #8
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Jag lider med dig och jag hoppas verkligen att du tänker på dig själv och gör bara saker som passar dig och i DITT tempo. Att din omgivning ser dig och stöttar dig.Att du kommer igen, vilket jag tror att du gör. Och vet du vad? det är helt ok att gnälla för det är ju du och ditt somstår dig närmast. Hoppas att du får en bra påsk och att allt ordnar sig. Hör gärna av dig om du vill. Jag har åxå varit i smärtsvängen i många år. Så jag vet vad du går igenom.
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 09:57   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Vad gulliga ni är som bryr er. Känner mig redan piggare av er omtanke. Tack så mycket!

Jag trösthandlade igår på Tradera
Tror det blir en stor ljussatt tavla av detta. Eller har ni andra förslag. Det ska sitta i systugan hade jag tänkt.

Visst är det vackert tyg.
Kram och Glad Påsk/Tua
Bifogade bilder
 
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 10:20   #10
xxx xxx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 70
Vilket härligt tyg.
Tänk att det finns fler som trösthandlar tyg när kroppen protesterar.
Jag brukar säga när folk utropar "att vad mycket tyg du har" att det är min värkmedicin.
Kan ta ut en trave och gå igenon när jag inte orkar göra annat. Ett tips när fingrarna sviker är att använda pincetter, finns i olika varianter i ett set bla på Clas Olsons. Jag plockar nålar ur tyget med dem när jag syr, petar under tyget, trär i tråden m.m.
Man får försöka att bli vän med sin sjukdom även om man tycker att det är för d......t när man vill mera än vad ens embalage (kroppen) vill.
Kämpa på och sköt om dig!
xxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 11:32   #11
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Jag har levt med värk sedan jag fyllde 21, snart åtta år... det är svårt att acceptera från början, och man känner sig precis som du säger sviken. Med tiden hittar man ändå nya sätt att göra samma saker som förr. Kanske lite långsammare, och kanske inte lika ofta, men med mer närvaro är det nästan mer värt.
Och man lär sig "fuska", och se det som att man är smart istället för lat när man rationaliserar bort arbetsmoment!
Det kan bli en sport att hitta t ex enkla snabba kakrecept vars resultat ser avancerat ut...

Ett hemligt knep när det gäller att sy kan vara att sätta symaskinen jättehögt, på ett högt bord eller på en låda eller stadig boktrave på köksbordet. Med nål och pressarfot i bekväm ögonhöjd sparas nacken, och man lär sig styra tyget från lite längre håll... i allafall när man kör med övermatare.

Övermataren har besparat mina händer mycket nålande när jag inte hade någon styrka i dem.
Limspray är nästa "fusk" jag ska införa, sen ska jag inte ta i en enda knappnål har jag tänkt...
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 12:52   #12
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Jag fick ett bra tips: glöm inte att tycka synd om dej själv en stund på dagen! Då är det lättare att kämpa vidare. Det fungerade för mej.
När jag gått och lagt mej känner jag efter vart jag har ont och tycker jag synd om mej själv ca 15 min.
Riktigt synd om och sen kan jag ta nya tag detta har funkat för mej i ca 20 år.... (Fast det gäller att inte fastna i tycka synd om mej)
Kämpa på!
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 13:53   #13
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Kanske blir mitt inlägg inte så trösterikt, men min känsla för alla som har ont eller mår dåligt på annat sätt är inte mindre för det.

Det som hjälpte mig en gång mot kronisk värk i armar och axlar var en homeopat. Jag kunde t.ex. inte lyfta armarna mer än cirka en decimeter ut från kroppen. Det gjorde fruktansvärt ont. Bara att använda deo när jag duschat var ett h-e, jag fick trycka in deoflaskan i armhålan eftersom jag inte kunde lyfta armen tillräckligt.

Var tvungen att äta värktabletter när det var som värst. Jag försökte även med Cortisonsprutor, vilka inte heller gjorde någon nytta.

Min homeopat botade mig, med olika naturmedel, som jag idag inte kommer ihåg namnet på ens. Visst, det tog några månader, men vad är det mot åratal av lidande innan? Ingenting i mitt tycke!

Nu vet jag att många inte tror på att det går att bli botad på naturlig väg, med t.ex. homeopati. Homeopatin säger att det finns inget alls som är obotligt!

Jag anser att dom gifter som sjukvården ger idag bara lindrar symtomen, i bästa fall, och inte alltid det alla gånger. Ofta blir besvären bara ännu värre på grund av giftiga mediciner som ger olika biverkningar, som man måste ha andra giftiga mediciner för att häva, som ger ytterligare biverkningar osv osv.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 15:43   #14
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Faktum är att jag är helt inne på din linje och tror på naturmedicinen. Går faktiskt hellre till hälsokosten och alternativare än till "vanliga" doktorn. Kroppen har en självläkande förmåga som är enastående med rätt instrument.

Nåt gjädjande iaf var att idag ringde dom från reumatologen och gav mig en tid redan på torsdag. Det var så många återbud så jag fick komma...... jippie! Och solen bröt fram i detta nu

Förhoppningsvis så visar provtagningar ingen reumatism. Det jag hoppas på är en psykisk reaktion efter min mammas bortgång. Så mitt svar från reumatologen vill jag ska vara att "jag är inbillnings sjuk"
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 22:28   #15
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Då håller jag också tummarna för det!
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons