Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2016-10-27, 08:05   #1
AsaP AsaP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 14
Hjälp at ta fram mönster till tröja från Nygårdsanna

Hej
Jag är verkligen nybörjare på stickning, kan grunderna men har aldrig stickat en tröja. Men. Nu har jag blivit kär i den här tröjan i brunt och tänkte försöka sticka den:
http://www.nygardsanna.se/shop/by-material/knitwear/100-undyed-wool/wide-pol

Jag har tjuvkikat på den i affären, samt på bilden ovan. Fram och bakstycke verkar vara helt raka, och det tänker jag att de relativt smala ärmarna också är. Resår 2 aviga + 2 räta.

Det jag inte vet hur jag ska lösa är halsringningen. Jag kan ta in maskor, men hur får jag ringningen rund och inte fyrkantig, och hur räknar jag ut hur djup ringningen ska vara? Sen undrar jag också om ni tror att kragens resår är stickat som en rak "tub" eller formad? Jag tror (hoppas!) att den är rak. Kragen stickas väl på rundsticka?

Jag har beställt ett tvåtrådigt ullgarn från Delsbo garn som jag hoppas ska passa (Masktäthet 18 m = 10 cm). Tänker att det kanske är stickor nr 3-4 som passar. Vad tror ni?

Jättetacksam för svar, ursäkta om frågorna är korkade :-).
AsaP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-27, 15:01   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Gå in på garnstudio.com så finns det en massa gratismönster och även hjälp i form av bilder och filmsnuttar med tips hur man gör olika moment. Men det är inget nybörjarprojekt du tänker ge dig på. Det kan sluta med att du ger upp och det är tråkigt. Varför inte ge dig på en lite lättare stickning först?
T.ex den här beskrivningen
http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=4118&cid=12