Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-01-10, 12:38   #1
..LINDUS.. ..LINDUS.. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 28
Företag eller ej?

Jag gör som så många andra och syr barnkläder... det mesta hamnar här hemma och blir presenter till vänners bars osv men jag vill ju kunna sälja dem oxå till andra och på marknader.
Frågan är då hur mycket man får sälja för innan man måste redovisa och starta eget....och om man väljer att starta eget hur går man till väga då?
..LINDUS.. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 20:35   #2
dajj dajj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 6
På den här länken http://www.skatteverket.se/privat/sk...c80003665.html

står det lite om marknadsförsäljning och längre ner står det även att:

"Hobbyverksamhet är momsfri om omsättningen inte överstiger 30 000 kronor."

Det bästa är nog att surfa runt lite på skatteverkets hemsida så att du får korrekta svar så att säga. =)

Jag går i samma tankar och funderar till och med på att kanske se mig om lite efter någon återförsäljare. =) Frågan är bara om det är så lönsamt...

Appropå det, får jag lov att ställa en följdfråga på din fråga som jag själv funderar över?
OM man får en återförsäljare, är det då så att man måste ha F-skattkrafs då? Jag tänker att man kanske inte kan hävda hobbyverksamhet längre ifall man säljer till/i butik?
dajj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 20:43   #3
dajj dajj är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 6
[QUOTE=dajj;148992]På den här länken http://www.skatteverket.se/privat/sk...c80003665.html

står det lite om marknadsförsäljning och längre ner står det även att:

"Hobbyverksamhet är momsfri om omsättningen inte överstiger 30 000 kronor."QUOTE]

Nu läste jag ju visst lite noggrannare både vad du frågat och vad jag har skrivit... Det fanns ju inte så mycket logik i mitt svar alls med andra ord!

Men faktum kvarstår i alla fall att det är klokt att kolla med skatteverket (för annars får du sådana här konstiga svar som till exempel jag kommer med... hihi!)
dajj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-14, 15:43   #4
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag förutsätter att ni tagit del av den info och de synpunkter som getts i denna och andra trådar:
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=23044

(Bland annat nämns här begränsningen att hobbyverksamhet inte ska ha vinstsyfte och inte får marknadsföras. Det här är inget jag kan, men ni har mycket info att hämta i de trådar som redan finns i forumet!)
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 00:17   #5
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 103
Smile

Inte får marknadsföras? Var på Skatteverket sägs det?

http://www.skatteverket.se/privat/bl...obbyverksamhet

Här är deras broschyr om Hobbyverksamhet. Jag antar att de har inrättat dessa regler - som faktiskt är ganska generösa - för att de blev trötta på pyttesmå firmor vars primära funktion var att finansiera hobbyverksamhet.

Det primära är att samma förutsättningar råder för hobbyverksamhet som för enskilt företag, nämligen:

- inkomster minus utgifter = överskott, som redovisas i deklarationen och beskattas som inkomst
- säljer man för mer än 30 000 måste man betala moms

Skillnaden ligger i att företagaren kvittar ingående och utgående moms, och att bokförings- och redovisningskraven är väsentligt högre för företagaren.

Läs mer om hur du startar företag på:
http://www.verksamt.se/portal/web/guest/home
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 09:52   #6
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag hajade faktiskt också till över det där med marknadsföring, men kollade inte upp det närmare eftersom det ändå inte berör mig. Men det stämmer att någon sådan begränsning finns inte i materialet.
Hobbyverksamheten kan vad jag förstår också ha vinstsyfte, så det stämde nog inte heller.
Vad jag förstår kan en hobbyverksamhet med vinstsyfte (som det ju lär vara frågan om när man syr och säljer kläder, eller...?) beskattas som en näringsverksamhet, med de regler som gäller runt detta. Men fortfarande räknas som en hobbyverksamhet.
Nu försöker jag bara tolka vad jag läser, som jag alltså egentligen har noll koll på - vilket säkert framgår...

Vet att det var en väldigt bra diskussion om detta för inte sådär jättelänge sedan (under hösten?) och trodde det var den jag länkade till, men det var det nog inte...

Skulle jag planera att sälja i lite större skala, t.ex. på marknader, skulle jag nog boka en tid och prata med någon på Skatteverket för att vara säker på att göra rätt.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 11:41   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Tror gränsen går vid 5000 kr
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 12:19   #8
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Bolagsverket har också en hel del info på sin hemsida. De har även en räknesnurra som är bra för att uppskatta totala skatten som företaget ska betala och vad som blir kvar att leva på när man har fyllt i beräknad försäljning och kostnader.

Jag kan rekommendera att ringa Skatteverket och prata med dem. De är tjänstvilliga och vill gärna att det blir rätt och bra för alla. När jag startade upp min dansskola var jag tvungen att ringa dem och diskutera vilken momssats som gäller för informationen var inte helt tydlig om den skulle räknas som tävling, kultur eller motion som alla har olika momssatser. Fick svar ett par dagar senare när mitt "ärende" diskuterats eftersom tjänstemannen inte var helt säker hon heller.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 14:54   #9
klaudia klaudia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 1
Nu vet jag iofs bara hur det är här i Stockholm, men här kan du gå på starta-egetkurser helt gratis hos Skatteverket.
klaudia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 00:39   #10
florin florin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 159
Här reder man ut begreppen tydligt tycker jag.
https://www.verksamt.se/portal/web/g...-eller-foretag
Citat från verksamt.se
Om du får överskott på din hobbyverksamhet ska du betala skatt inom inkomstslaget tjänst. Du betalar själv dina socialavgifter i form av egenavgifter.

Om du bedriver din verksamhet självständigt, varaktigt och med vinstsyfte ska den beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet.

Senast redigerad av florin den 2011-01-17 klockan 01:08.
florin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 01:27   #11
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Om man köper ny symaskin får man lägga ´med och redovisa den lika väl som man redovisar tyg som kan köpt, för sin hobbyverksamhet?
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 10:22   #12
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 103
Citat:
bahia72 skrev: Visa inlägg
Om man köper ny symaskin får man lägga ´med och redovisa den lika väl som man redovisar tyg som kan köpt, för sin hobbyverksamhet?
Ja, det får man.
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 21:18   #13
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Hej!
Jag har en liten verksamhet där jag syr och säljer hundkläder. Jag deklarerar den som en hobbyverksamhet. Jag har dragit av för symaskiner som jag köpt in. Antingen helt eller viss procent per år, beroende på vad inköpspriset legat på. Det är en maxgräns på hur mycket man får dra av direkt. Och det beloppet ändras varje år.
Jag har en hemsida så jag marknadsför den på. Omsättningen har hitintills legat straxt under 30.000 kr , så jag har inte behövs betala moms. I början de första åren gick verksamheten back så då fick jag ta upp underskottet mot överskottet ett annat år när jag skulle deklarera. När man ett annat år får ett överskott så får man skatta för det om man inte har något underskott att kvitta det mot.

Nackdel: Det är svårade att få handla hos grossister när man inte har ett företag(dvs ett organisationsnummer), vilket gör att material och sybehör inte blir billigare än för "vanligt folk".

Fördel: Enkelt att göra bokföring.
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons