Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-19, 13:20   #1
AnnetteN AnnetteN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 36
Tips till en förstagångsfarmor önskas

Farmor ska jag bli! Det kliar i fingrarna och ideérna är många Men var ska jag börja? Lapptäcke till vagnen? Babykofta? Filt? Jag stickar,virkar, syr och väver. Tips till en tossig blivande farmor önskas av er som kommer ihåg hur det var att få gåvor till sitt första barn.
AnnetteN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 13:26   #2
AnnaVendela AnnaVendela är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 25
Golvtäcke

Ett fint och gosigt täcke som bebben kan ligga på på golvet, det uppskattade jag mycket.

Grattis till det kommande barnbarnet!
AnnaVendela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 13:34   #3
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Sy ett litet lappptäcke till vagnen! Jag har inga barn, men om jag hade så skulle jag gärna gå runt på stan och visa upp ett fint pyttetäcke (och barnet också förstås...).

Det är snabbt gjort och sen lossnar det kanske med resten av alla hundratals saker.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 16:26   #4
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Håller med Anna, ett vadderat och gossigt golvtäcke är toppen, och det används ju redan tidigt i livet.

Grattis till farmorsrollen!

KatarinaWidell
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 18:42   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Farmor som jag är, har jag som första sak stickat en liten kofta när de små ska komma, lagom att ha på när de åker hem från BB, och den första tiden.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 20:37   #6
myggorna myggorna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 771
Jag blev farmor o mormor med bara ett par månaders mellanrum första gången och jag hade oxå stickat ett set som dom kunde ha på sig hem från BB Gossen kom vid juletid så han fick tomte dräkt tösen kom närmare våren så då blev det annat Sedan fick dom var sitt lapptäcke till vagnen givetvis Grattis till en underbar tid som farmor...
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 20:45   #7
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Om du vill ha en kul och lite annorlunda väv-utmaning kan jag tipsa om att väva dubbelvävda täcken. Man väver liksom två lager tyg (i rutor) samtidigt och stoppar rutorna under tiden man väver. Jättekul och spännande teknik!

Lite svårt att förklara men titta på stolsdynorna som jag vävt i denna teknik så tror jag du förstår hur jag menar: http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=16106. Till mina stolsdynor har jag använt grova garner, men jag har sett jättefina och mjuka täcken vävda i bomullsgarner. Jag vet att Vävmagasinet har skrivit om denna teknik ett par gånger bla i nr2 år 2000. Om du vill kan jag nog rota fram vävsedeln för mina dynor och rita av tramknytning, solvning och trampordning.

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 13:32   #8
AnnetteN AnnetteN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 36
Å tack för alla tips! Det blir helt klart ett täcke till golvet (hade jag aldrig kommit på själv) och en gosig tröja först, ett att pyssla med vid maskinen och ett framför TV:n.
Nu klarnar det! Vävtekniken verkar helt fantastisk men där går jag bet i dagsläget, tack för tipset i alla fall!
AnnetteN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 21:26   #9
momalolinon momalolinon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 51
Jag har också ett tips!
Jag har tänkt på vad jag har använt sedan jag fick min lilla dotter før snart ett och ett halvt år sedan och detta har jag använt nästan varje dag sedan hon blev fødd.

Jag stickade en filt "mor Signes babyteppe" från Nøstebarn www.nostebarn.no (norsk sida) (modell/oppskrift nr 1904)
Denna filten är lätt stickad i 2 trådars merino lammeull och stickas rätstickning på sticka nr 6.
Filten är varm samtidigt som den är sval... jag har som sagt var använt den nästan varje dag de senaste 1 1/2 året.

Jag har en benvit filt som jag har virkat en kant runt i en färg (efter kønet) Allts å en filt du kan sticka redan nu och bara lägga till en kant när du vet vad det blir!

Jag visste inte vad denna filten kallades när jag stickade den, nu efteråt tycker jag det är extra søtt att den heter mor Signes babyteppe, eftersom våran dotter heter Signe)

ps; det finns mycket andra fina mønster på Nøstebarns hemsida. Har bla en stickad klänning, omlottkofta och møssa.
momalolinon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 22:14   #10
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Ett täcke hadde du ju sytt förr eller senare; mitt tips är en docka,låter konstigt men det är sant. Låt mig berätta. Min bror fick en trasdocka av sin farmor när han föddes, egenhändigt gjort. Den tålde tvätt och inga lösa ögon eller så. Den blev hans ständige följeslagare, hahii se till att den är med på resor och besök. minns vilket liv!!
Dockan var ca: minns inte rigtigt men den var nästan lika lång som som han 45cm Vet numera föredrar man särskilda snuttiskuddar. men en glad kompis när man vaknar är battre. det har han berättat för mig och att fast hans farmor bodde så långt borta att dom sågs så sällan, så var hon i hans tankar när han v
ar liten och rädd.
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 22:20   #11
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Måste lägga till kläder och hår var naturligtvis målade från börgan, ansiktet var sytt
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 13:00   #12
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
helt rätt!

Man kan göra flera saker men en första leksak, "mjukis" köpte jag i tyg men den blir mer minnesvärd om man syr själv. Vad jag fick i uppdrag (hade för lite tid att sy)var att sy en dopklänning. Det fanns inte i släkten sedan tidigare och min dotter ville att den ska vara jättefin och speciell så som även det nyfödda barnet är. Dopklänning kan man sedan spara till alla barnbarn. Kan bifoga bilden senare om intresse finns. Några praktiska vardagliga saker kan man sy som påslakan, örngått, badhanduk med huva mm.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 21:12   #13
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Vadnsådan sägs om ett badlakan, med luva på Har bara sett dom på bilder. men många på sy-sidan har barn dåm kan säkert ge dig tips om hur man syr en sådan (obs strömavbrott titt som tätt här ) och ett broderi med barnets namn
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 21:54   #14
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
Varför inte göra en sådan "tonfiskkonservburk" som TomTom har fått, Fast då utan broderiet och större.
När min son var liten så tog jag en barnpool la en maddrass i botten och ett påslakan över! Den fungerade helt perfekt.men det är bra med vadderade kanter.
Han låg där han låg fast han rullade runt och hade sig PLUS att han låg ej i drag när det var kallt på vintern.
Kram patricia och grattis till det kommande barnbarnet.
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 21:59   #15
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Vadnsådan sägs om ett badlakan, med luva på Har bara sett dom på bilder. men många på sy-sidan har barn dåm kan säkert ge dig tips om hur man syr en sådan (obs strömavbrott titt som tätt här ) och ett broderi med barnets namn
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons