Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-10-03, 09:46   #1
Nina75 Nina75 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 8
Förstår inte stickmönstret :(

Hej
Jag håller på att sticka en mössa till min son men har fastnat lite på mönstret...
Ni hittar det här http://www.garnstudio.com/lang/se/vi..._id=20&lang=se
(eller på garnstudio.com - SmåDrops nr 9 mönster 20)

Just nu stickar jag på rundstickor och Resår-1, har kommit halvvägs. Sen ska jag ju öka 20 m och stick Resår-2 vilket inte heller är nåt konstigt.
Men står det
Citat:
När arb mäter 2-2-3 (3-3) cm avm 6-6-6 (10-10) m mitt fram - på de 3 minsta stl avm: 2 am, 2 rm, 2 am - på de 2 största stl avm: 2 am, 2 rm, 2 am, 2 rm, 2 am = 78-90-94 (98-110) m på st. Fortsätt att sticka fram och tillbaka på st. Sedan avm 1 m i varje sida mot mitt fram på vartannat v 3-5-7 (5-7) ggr = 72-80-80 (88-96) m. Fortsätt resåren - med yttersta m i varje sida mot mitt fram i rätst. När arb mäter 18,5-20-22 (24-24,5) cm avm 23-27-27 (27-31) m i varje sida.
Hur vet jag som är mitt fram? Och är avmaskningsmaskorna direkt efter varandra?
Alltså ska jag mitt fram avmaska alla maskor direkt efter varandra?
Resåren som stickas då är *2 rm, 2 am*

Sen står det Fortsätt sticka fram och tillbaka vilket jag inte alls förstår... Sticka vartifrån och fram till vad?

Avslutningsvis står det Fortsätt resåren - med yttersta m i varje sida mot mitt fram i rätst. "mot mitt fram"??

Tacksam för hjälp!
Nina75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 10:28   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Det tog bra lång tid innan jag fattade hur det hela såg ut. Mössan är alltså inte bara en mössa utan börjar ungefär som en fuskolle som sen går över till att vara mössa. Nån sorts väpnarhuva alltså.

Du får helt enkelt bestämma dig för vilken av ok-flärparna som är fram och vilken som är bak. Hade du stickat på strumpstickor hade du antagligen haft mitt fram mitt mellan sticka 1 och 2. Nu får du räkna lite så att det hamnar mitt fram:
Jag antar att du har 88 eller 100 maskor på varvet, sedermera när du kommer upp till där mitt fram ska avmaskas 108 eller 120 m.

Antag att du hade haft mitt fram (MF) mellan sticka 1 och 2. Då är MF efter 27 eller 30m in på varvet.
Runt denna mittpunkt ska du avmaska tio maskor, dvs sticka 22 (eller 25) maskor innan du börjar avmaska tio m.

Här blir jag liite fundersam, för de verkar anse att du ska avmaska "jämna resårribbor". Men då får du göra som de säger. Dvs inte ta så allvarligt på mitten utan förskjuta den ett steg åt sidan så att det stämmer.

Nu har du ett "hål" i din rundstickning. Envisas du med att sticka runt iaf så får barnet stickning i ansiktet.
Alltså: sticka vidare på det varvet. Men när du kommer fram till hålet så vänder du arbetet och stickar från avigsidan, precis som ett vanligt fram-och-tillbaka-arbete. mellan högerkinden och vänsterkinden via nacken.

Den första och sista maskan på det här framochtillbaka-arbetet är närmast mitt fram. Det är den som du ska sticka rätstickning på.


Fråga vidare om det inte blev solklart.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 12:40   #3
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Man kan bli tokig på Drops bilder ibland.
Ofta hjälper det ju att titta på bilden när man inte förstår ett mönster, här syns ju inte nederdelen alls
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 13:36   #4
Nina75 Nina75 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 8
Tack snälla, nu klarnade det en hel del... Vi får se hur det känns då jag väl är där Men jag förstår så mycket mer nu än tidigare. Annars kan ju alltid lista sig till hur det ska vara men här snurrade orden bara runt i huvudet på mig
Och ja det är tydligen en mössa med inbyggd halskrage vilket jag inte fattade förrän jag satt fram och bakstycke på rundstickorna. Maken trodde att fram och bakstyckena skulle bli mössan så han fick verkligen inte ihop det

Ja bilden visar ju inte alls egentligen hur mössan ser ut, det jag stickat hittills syns inte ens för det är ju under hakan på barnet som har mössan på sig. Tycker de kan kosta på sig en enkel skiss hur de tänkt sig, att hålla på att åka in till stället man köpt garnet hos för att fråga hur det ska vara kan man ju inte göra, då får man ju bosätta sig där

Nu hoppas jag bara att mössan inte blir förliten, har kollat stickfastheten och den stämmer än så länge men sonen har sånt stort huvud så risken är stor att mössan blir förliten ändå... Stickar största storleken, så vi får se.

Tack återigen för snabbt svar
Nina75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 14:55   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Ja visst borde de kunna kosta på sig en skiss eller en ordrik förklaring om de inte orkade fotografera mössan enkomt.

Jag tycker jag kan läsa stickbeskrivningar rätt bra, men här satt jag nog en kvart och undrade "Vadå ok?" "Har de blandat ihop tröj- och möss-beskrivningarna?"
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
mönster, mössa, sticka

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons