Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-11-26, 08:44   #1
petsy petsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 5
Skapa eget mönster

Har inte någon eg. erfarenhet själv av detta, men jag har sett en viss tröja som jag gärna skulle kopiera så gott det går. Men då behövs naturligtvis ett mönster och det fanns inte (jag frågade ägaren av tröjan). Så jag antar att ett mönster måste ritas och uppfinnas. Jag kan inte ens drömma om att göra det själv så hur går jag enklast tillväga om jag har en klar idé över vad jag vill ha och vill ha ett mönster för det?
petsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-26, 09:19   #2
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Enklast är att hitta en liknande tröja och utgå från det mönstret. Leta på http://www.garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php. Sen får man hitta passande garn och ev räkna om maskantalet om masktätheten inte stämmer med mönstret.

Fråga gärna mer, när du har hittat en modell som liknar den du vill ha. Då blir det lättare att förklara.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-26, 10:29   #3
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
En väldigt bra grundbok i hur man skapar stickade tröjor utan att ha något mönster är Ann Budds "The Knitter's Handy Book of Sweater Patterns"
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1931499438

Baserat på dina mått, ditt garn och de stickor du valt kan du sedan enkelt räkna ut maskantal mm och och sedan med hjälp av olika tabeller mm skapar man basmönster med olika utformning (formad eller rak midja, olika sorters kragar, olika typer av axel/ärmisättning osv). Den innehåller även flera exempel på anpassningar för varje tröjtyp så att man lätt kan se hur de har skapat olika variationer.

Jag använder min jättemycket och kan verkligen rekommendera den!
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 11:16   #4
petsy petsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 5
Tack för inläggen. Jag letar efter ett mönster till en långärmad tröja med v-ring, lite tunnare än en "tjocktröja". Kontrastfärgade axlar och mudd samt ett enkelt motiv fram, som jag har mallbild på. Tänk typ tunnare v-ringad pullover.
petsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 11:56   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jag kanske är hemmablind men jag ser inte var problemet sitter.

Mät hur stor du vill ha tröjan. Mät hur du vill ha ringningen.

Skaffa garn och provsticka en lapp för att se hur många maskor det går per decimeter.
Använd så många maskor som behövs för att få måtten du vill ha.

Krumelurbilden kan du föra över till ett rutat papper för att kunna sticka in. Alternativt kan man sy det senare, det beror ju på hur det ser ut. Här finns en variant på rutor:
http://www.sweaterscapes.com/grafpap-116.htm

Det finns någonstans, som jag inte minns var, andra liknande rutor. Olika kombinationer av maskor + stickor ger olika förhållande mellan höjd och bredd. Därför finns det olika rutstorlekar.

Enda knepigheten skulle kunna vara att få snygga ärmar/ärmhål. Men dem kan du ju ta från en tröja vilken som oavsett om den är enfärgad eller flerfärgad på axlarna. Även om det underlättar om det är ungefär samma masktäthet på din stickning som på beskrivningen.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-27, 12:14   #6
petsy petsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 5
Tack. Det är inte jag själv som ska göra den, utan en annan person. Så jag försöker bara samla ihop info efter den personens order, så att säga. Jag har inte själv en aning om hur mönster och liknande funkar. Jag kan inte sticka.
petsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
mönster, sticka, stickmönster

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons