Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-03-05, 06:24   #1
Soa Soa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 10
Ful söm på rätsidan

Hej! Jag har precis börjat sy barnkläder och köpt en overlock, en Singer. Har testat det mesta med trådspänning osv men sömmen på rätsidan blir ändå för lös tycker jag, stygnen dras liksom isär och blir väldigt synliga och fula tex i grenen på byxor eller som nu i axelsömmen på en raglantröja. Läste här i en annan tråd att man kan göra en söm med vanliga maskinen innanför overlocken, men ska det behövas? Och ska jag då använda raksöm eller sicksack? Använder man samma tråd, alltså overlocktråden på vanliga eller måste jag ha tråd i exakt samma nyans till min vanliga med? Hoppas någon förstår min fråga och kan svara

En annan fråga är att jag ser att många här skriver "använd 3- trådig overlock" tex, min maskin har 4 trådar men även i min instruktionsbok står det instruktioner för 2, 3 och 4 trådar men hur byter man mellan funktionerna? Är det bara att trä 3 trådar om man ska köra 3- trådig tex? Hur vet man vilka man ska trä? Eller ska jag alltid ha alla 4 när jag syr barnkläder i trikå? Tycker detta är svårt och verkar vara en hel vetenskap, jätteglad om någon kan hjälpa mig.
Soa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 07:17   #2
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Förmodligen ligger inte tråden ordentligt mellan trådbrickorna. Ta tag i tråden på båda sidor om brickorna och se till att den ligger ordentligt ner i mellan dom. Eller så kan den vara felträdd. Ta fram instruktionsboken och trä om steg för steg. Du ska inte behöva sy med raksöm innanför overlocksömmen.

När det gäller trådar så är den vänstra nåltråden viktigast att den liknar tyget. De andra spelar inte så stor roll. Fast visst är det snyggare med tråd i samma nyans och då kan man köpa 1000m rullar från www.bibbistextil.se till er bra pris. Dessa kan du även använda i din vanliga maskin. Många köper bara basfärgerna i stora konor och resten i 1000m rullar.

Jag använder i princip aldrig tretrådig söm då den inte är lika hållbar som den fyrtrådiga. Borde stå i din instruktionsbok hur man gör.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 08:08   #3
Soa Soa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 10
Tack för svar, jag bifogar en bild på hur det ser ut, har trätt om och trätt om hur många gånger som helst och lusläst instruktionsboken men det blir såhär ändå, varje gång, trots att jag kollat trådarna och trädningen noggrant. Har köpt upp mig på alla färger av tråd från Bibbi, så det har jag nu bra att man kan använda dom även på vanliga! Så irriterande när man verkligen sitter och försöker på alla sätt men får inte till det och fattar inte riktigt vad jag ska göra..
Bifogade bilder
 
Soa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 08:13   #4
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Vad är det för maskin? Vad går du för inställningar på den?
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 08:18   #5
Soa Soa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 10
Det är en Singer 854. Vad menar du med inställningar? Är nybörjare så jag kan inte så mycket om detta.
Soa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 08:20   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Med en raksöm innanför overlocksömmen, blir det snyggast och hållbarare.
Med endast overlock blir sömsmånerna så smala att det är risk att de kryper ur sömmen.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 08:34   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det ser ut som du bara syr med tre trådar. Då syns tråden på framsidan.
Annars som det är fel vänstra nålen, om du syr med 4 trådar.
Trä om maskinen och använd dom färger som finns på trä schemat så ser du lätt vilken tråd som inte blir snygg. Du kan använda vanligt sytråd, du behöver inte ha overtråd.
Se till att tråden går ordentligt mellan blickorna och kolla noga att du trätt rätt. Justera trådspänningen på en tråd i taget. När alla trådarna ser fina ut. Byter du tråd till den tråd du vill sy med.

Kolla i instuktionsboken i vilken ordning du ska trä dom olika trådarna. Vissa maskiner är mycket noga med det. Gör du fel där så tjurar dom och syr inte som dom ska.

Gå in på yoube.com och sök där på din maskin, så brukar man hitta filmer med tips. Vill du allmänt lära dig sy på overlock så sök på serger, så hittar du massor av filmer om att sy å overlock.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 08:35   #8
Soa Soa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 10
Ok men spricker inte raksömmen? Kan det alltså se ut såhär utan att det är något fel?
Soa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 08:39   #9
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
En "utdragen" sicksack, som nästan ser ut om en raksöm, den spricker inte.
Använd stretch-nål i trikåtyger
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 08:45   #10
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Det borde inte se ut så. Med inställningar menar jag rattarna är trådarna går förbi trådspänningsbrickorna. Och de rättar som anger ditt och stygnlängd ( brukar sitta på sidan av maskinen)
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 09:22   #11
Soa Soa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 10
Ok, nu har jag sytt en sån söm innanför och det ser ju bättre ut. Men tror att jag har ställt in den fel på nåt sätt ändå, måste kolla igen, tycker det här med trådspänning är så svårt, vilken tråd är det som behöver spännas? Är det undertråden eller övertråden som syns på rätsidan? Känns ju surt om jag ska behöva upprepa alla sömmar med vanliga maskinen också, då har jag liksom köpt overlocken i onödan ju.. Tack snälla för all hjälp!
Soa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 09:44   #12
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Trä maskinen med trådar i olika färger,
sy provlappar med lite olika inställningar
då ser du hur det fungerar och vilken tråd som gör vad.
Dessutom är det lite skillnad på 3 eller 4-trådig söm då den fyrtrådiga har en extra sömrad och ska ge en fastare söm.
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 12:13   #13
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
När du syr på overlock ska du start med att sy en trådkjedja utan tyg. Alla trådar ska flätas in i denna kjedan, gör den inte det är maskinen felträdd.
Du böjar alltid med en trådkjeda och slutar alltid med en slutar alltid med en trådkjedja.
Trådkjedjan fäster du tillbaka i sömmen med en stoppnål. Det görs på alla sömmar som man inte syr en söm över.

När du syr så håll tyget rakt. Overlockar kan bara sy raka sömmar. Svänger du tyget för du problem med avståndet mellan kniv och söm. Syr du i ärmar och sånt måste du sträcka tyget så det blir rakt.

Syr du runt när du är har sytt runt så gör tvär sväng med tyget och sy trådkjedjan utan för tyget.

Det är fyra trådar du ska använda när du syr ihop kläder och andra saker.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 16:38   #14
Trulan Trulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 108
Jag syr aldrig någon raksöm innanför overlocksömmen. Det är ju det som är vitsen med en overlock att den kastar, syr ihop och skär tyget i samma moment. Jag har aldrig varit med om att sömmarna går upp. Dessutom vill man ju ha så smidiga sömsmåner som möjligt i barnkläder.
Så känn inte att det var onödigt med ditt köp av overlock.
Trulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-05, 22:25   #15
PernillaFe PernillaFe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 40
Jag tycker du skall gå till affären där du köpte maskinen om be om en demonstration så du vet hur du skall göra med din maskin för att sömmarna skall bli bra. Sömmen på bilden är förfärlig.
PernillaFe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons