Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-11-05, 07:47   #1
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Att jobba med textil?

Det är bara att erkänna att jag är i nån form av livskris. Jag vill inte jobba som lärare längre. Jag vill göra något annat... men vad??? Jag gjorde arbetsförmedlingens test vilket gav svala resultat på allt, med något mindre svalt på hantverk.

Men vad kan man jobba med inom textil?

Egen företagare är inte min grej (det har jag provat), och jag har ingen utpräglad mode-känsla...
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-06, 21:37   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Hantverk är ju mer än textil, du kanske skall ha det som hobby istället?
Tapetserare, bokbindare, sadelmakare, skomakare, målare, snickare..... kan du tänka dig att satsa på en ny utbildning, kolla KY utbildningar, osäker på om de heter så fortfarande, varvar utbildning med praktik och inriktade på jobb som det är brist på.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-12, 22:33   #3
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Är det jobbet som textillärare du är less på?
Eller är du annan lärare och vill jobba med textil behöver du bara läsa 60hp så är du textillärare vilket kanske passar dig.

Annars förstår jag dig. Jag är textillärare och vill göra nåt annat där man inte arbetar med barn men kan inte heller komma på nåt bra. Jag gillar hantverk och att jobba med händerna men kan inget annat än lite av varje inom textilslöjd.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 19:07   #4
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
oliva skrev: Visa inlägg
Är det jobbet som textillärare du är less på?
Eller är du annan lärare och vill jobba med textil behöver du bara läsa 60hp så är du textillärare vilket kanske passar dig.

Annars förstår jag dig. Jag är textillärare och vill göra nåt annat där man inte arbetar med barn men kan inte heller komma på nåt bra. Jag gillar hantverk och att jobba med händerna men kan inget annat än lite av varje inom textilslöjd.
Jag är trött på att ha ett jobb där man måst jobba väldigt mycket utöver sin arbetstid, utan ett öre extra och ändå inte hinna med allt som krävs. Misstänker att det är lika illa som textil lärare också....
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-14, 19:58   #5
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
krtek skrev: Visa inlägg
Jag är trött på att ha ett jobb där man måst jobba väldigt mycket utöver sin arbetstid, utan ett öre extra och ändå inte hinna med allt som krävs. Misstänker att det är lika illa som textil lärare också....
jaha.. jag har inte det problemet och har aldrig haft. Vet inte om det beror på mig som person eller på ämnena jag har. Just textilslöjdsämnet kräver inte mycket efterarbete som att rätta prov eller läsa elevers uppsatser utan man lägger tid på förberedelse och städa salen. Att vara mentor är krävande men slipper man det kan det vara ett skönt arbete om man endast undervisar i slöjd och inte har ett annat stressigt ämne utanpå det.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-30, 09:15   #6
monasven monasven är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2012
Inlägg: 11
Textilhögskolan i Borås läggs det upp olika tjänster inom textil. Kanske riktar sig främst till aktiva studenter, men borde kunna ge lite inspiration iallafall. Lycka till!
monasven är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 17:35   #7
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
oliva skrev: Visa inlägg
jaha.. jag har inte det problemet och har aldrig haft. Vet inte om det beror på mig som person eller på ämnena jag har. Just textilslöjdsämnet kräver inte mycket efterarbete som att rätta prov eller läsa elevers uppsatser utan man lägger tid på förberedelse och städa salen. Att vara mentor är krävande men slipper man det kan det vara ett skönt arbete om man endast undervisar i slöjd och inte har ett annat stressigt ämne utanpå det.
Tackar Olivia. Jag bestämde mig för att testa och fick ett erbjudande direkt - fungar det söker jag till högskolan nästa höst :-)
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 15:48   #8
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
krtek skrev: Visa inlägg
Tackar Olivia. Jag bestämde mig för att testa och fick ett erbjudande direkt - fungar det söker jag till högskolan nästa höst :-)
Grattis! Hoppas du kommer trivas. Det finns ett nätverk för textillärare där man kan få hjälp om man har några funderingar om just slöjdundervisning:
http://www.slojd.nu/textillararlistan/
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons