Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-02-04, 08:59   #1
LisaRoos LisaRoos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 145
Hur kommer jag igång?

Hur ska jag komma igång? Plockar fram mönster och tyger, vänder och vrider på allt tills jag blir nöjd. Nu ska jag börja sy tänker jag. Och så ploppar det upp i huvudet, jag kan inte klippa i mina tyger. Är det fler än jag som har denna sjuka?????
LisaRoos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-04, 10:58   #2
catla catla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 411
Har en variant på denna sjuka i a f när det gäller vissa tyger...

För min egen del handlar det nog mest om att jag är lite rädd
att det ska bli alldeles fel och jag förstör alltihop...

Eller för att jag tycker att ett tyg är lite speciellt (t ex väldigt vackert)
och att jag då vill/"måste" använda det till exakt "rätt" projekt
för just det tyget.
...& särskilt om det är ett tyg som jag vet inte går att få tag på mer av igen...

"Lösningen" för mej är att bita ihop och bara göra det!
Lyckas ibland i alla fall!

.
catla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-04, 11:25   #3
thuva68 thuva68 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 78
har en tendens att köpa nytt istället för att klippa i det jag har, det blit ett litet lager då....
thuva68 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-04, 14:19   #4
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jodå, jag lider av samma sjuka. Tyvärr har jag kommit på ett par gånger att det var fel tyg till fel mönster så för min del beror nog rädslan på dålig erfarenhet. Man vill ju inte sabotera tyget. Har ett tyg som jag köpte för snart 20 år sen. Jag har inte vågat klippa i det än.Tänker likadant om tygerna jag köpte i Slovenien. Dom kan jag ju inte få tag på igen, så där gäller det att jag verkligen tänker rätt.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-04, 16:03   #5
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Hur vore det att sy upp ett sommarplagg i ex.vis bomull efter samma mönster? Då ser ni hur det blir och kan så att säga provanvända plagget först. Blev det bra så vågar ni nog, i och med att ni vet precis hur det kommer att bli, klippa det speciella tyget och göra ett riktigt finplagg.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-05, 09:48   #6
annamajny annamajny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 73
Nedskriven arbetsordning

En metod kan vara att skriva ned precis vad det är man vill göra, i flera steg, innan man börjar. På så sätt får man en stark mental bild av vad det är man har framför sig. Man har så att säga redan gjort uppgiften i teorin och sen gör man bara om allt på samma sätt i praktiken. Det är lätt att göra fel om man alltid skall ha allting i huvudet. Speciellt om man är lite virrig eller osäker. Sen blir det också bättre ju mer man håller på tycker jag. Tidigare kunde jag bara bli sittande (exempelvis med saxen i högsta hugg) och bara titta på det jag höll på med. Jag brukade fastna i nån fundering eller tvivel och så blev det inte så mycket gjort, eller allt gick jättesakta. Men man blir varm i kläderna tillslut =).
annamajny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-05, 11:04   #7
LisaRoos LisaRoos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 145
Lightbulb Har kommit igång

Nu har jag äntligen kommit igång, och den ska bli klar. Inte slängas in i garderoben. Det ska bli ett täcke som jag ska skänka till Barnintensiven i Lund. Jag började med ett mönster men sen började det att spöka i huvudet igen. Måste ha hjärtan med och måste ha nallar med. Så det ska jag sy i dom vita rutorna, så då fick jag gå utanför mönstret. Täcket behöver bli lite bredare så jag får tänka ut nåt.......
Bifogade bilder
 
LisaRoos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-06, 12:08   #8
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Varför inte göra en bård runtom av vitt tyg där nallar och hjärtan varvas om vartannat. Det gör täcket bredare och motiven behöver ju inte sitta så jättetätt...

LYCKA TILL! Det kommer att bli jättefint med alla rutorna och dessutom väldigt uppskattat på sjukhuset!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-06, 13:19   #9
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Lisa!
Jag hade samma dilemma när jag skulle planera mitt nya sängöverkast. Då kom jag på en perfekt lösning:
Lasse tog bilder på tygerna och så redigerade jag bilderna i photoshop, så att det blev remsor i mindre format. Satte ihop remsorna i flera olika ordningar i "block". Skrev ut blocken och klippte dom till pusselbitar, ca 3 x 3 cm.
Då kunde jag pussla ihop bitarna i olika varianter och se hur slutresultatet skulle bli. Det visade sig att min första tanke blev helt fel. Jag hade ett vitt tyg med som gjorde att det såg jättekonstigt ut. När jag bytte ut det mot rosa, (målade bara dom vita fälten) så blev resultatet perfekt. Jag gjorde också olika ordning på tygremsorna och vände dom olika för att hitta bästa varianten innan jag satte igång. Lite jobb med förberedelser, men mycket väl värt det, för man får en bild av slutresultatet och kan ändra innan man sätter igång.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons