Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-15, 13:08   #31
Viggosmamma Viggosmamma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 12
P.S Nu skall jag gå och sy en mössa till min son. Gissa vilken modell ;-)
Kom igen och polisanmäl :-D
Viggosmamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-15, 18:07   #32
monicas.design monicas.design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 62
Min farmor stickade såna mössor till sina barn och till sina barnbarn hennes äldsta barnbarn är jag på 44 år och hennes äldsta barn är 76 år...... Så inte kan hon ha några rättigheter till detta mönster.... tycker jag. Liksom många andra har jag också köpt denna modell på Lindex och jag har själv sytt massor för mina barn tyckte den var jättehärlig.

Lycka till. Monica
monicas.design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 00:19   #33
Rene Rene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 72
Ang. ottobre mm

Jag förstår att detta är en länk med många vinklingar! Svårt det där med regler och rätt. Men håller med om att de flesta av oss ju syr för egen användning, barn, barnbarn och kompisar och några till försäljning. Men som sagt, de flesta även om de är ett litet företag gör antagligen inga miljardvinster.Varför gapa över så mycket som faktiskt verkar vara väldigt litet. Ang. Ottobre så är det kanske ett sätt att skydda mönsterskaparnas inkomster, inte vet jag. Men de har iallafall fria mönster på nätet och titta vad de har där!http://www.ottobredesign.com/se/mons...lahattu_se.pdf

Om det är deras egen design eller inte vet jag inte men det ser ut när jag sydde dockkläder i 10-års åldern. Hade bara nål och tråd,sax och en bit tyg, provade mej fram och konstigt nog blev mössan väldigt lik denna. Men sen gjorde vi bollar på "riktigt" sätt!

Var generösa, livet för kort för något annat! Och det stora flertalet här är det absolut, det har jag märkt av all hjälp jag fått sista tiden med olika saker.
Rene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 04:04   #34
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
Antari skrev: Visa inlägg
Hej alla glada!
Jag sy kläder, och bl a dockkläder. Jag har sytt en mössa som passar Baby Born dockan och skulle sälja den. Då en annan sömmerska skrev åt mig att ” Mössan som du har till denna åkpåsen är min design och modell och får således inte kopieras.” Bifogar foto på min mössa.H/Tatiana

Hej Antari!

Har du någon länk till henne, Har hon någon hemsida?
Det här är intressant förstår du.

Det är flera som försöker och med de yngre sömmerskorna/stickerskorna kan det ju gå att lura men med oss äldre blir det lite värre. Det är ju sådana plagg som våra mödrar gjort och som dom lärt av sina mödrar och som vi nu i vår tur sätter på våra barn som använder dom på sina barn och då blir det ju svårt att påstå att det är någon annans design.



Citat:
Dessutom hotar hon mig att polisanmäla mig om jag fortsäter sälja sådana mössor.
Vad jag ska göra/svara till den kvinnan?
Finns det verkligen patent på den modell???
Kan den kvinna ta på sig ära att hon var först i värden som designade den modell?

Låt henne polisanmäla dig. Se bar till så att du har rättskydd i din hemförsäkring.
Jag kan inte tänka mig att det kan vara ett patent kvar på denna gamla modell. Jag sitter med en stickbok från 50-talet och där finns en liknande som du sytt. Har en svag tanke i bakhuvudet att det är 50 år som är gränsen om det är patent på ett plagg. Men där är jag osäker så det är bäst att kolla så man blir riktigt säker.

Vill väldigt gärna höra fortsättingen. Och som sagt. Varför kan du inte visa hennes bild? Du kan ju i en text hänvisa till källan (bilden). Det är lagligt att göra så. Bara man talar om varifrån bilden kommer, vem som är fotograf.

Lycka till
/ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 06:26   #35
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
ElisabethS skrev: Visa inlägg
Hej Antari!
...Har en svag tanke i bakhuvudet att det är 50 år som är gränsen om det är patent på ett plagg. Men där är jag osäker så det är bäst att kolla så man blir riktigt säker.
...
Nästan rätt 70 år är det som gäller, efter upphovsmannens död. M a o kan det handla om lång tid.

Å andra sidan så har modellen på mössan, som jag skrev tidigare, knappast någon verkshöjd. D v s den är inte så unik att ingen annan kan komma på den.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 08:32   #36
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Nu måste jag bara skriva lite.
Vill bara säga att jag inte har nån åsikt om just den som startade denna tråden utan mer i största allmänhet :-)

Jag känner inte personen som hotat med polisanmälning vilket iofs var överdrivet och antagligen inte kan leda nånstans, men jag tror jag vet vem det är? Och hennes signum var denna mössa. Man såg direkt vilka saker som var hennes pga detta. Nu gör massor av människor exakt likadana saker(det är nog inte en slump) och man tror vid första anblick att det är hennes. Hon tjänade nog bra på det och folk upptäckte det och ville också tjäna på det :-) Jag förstår om hon tycker det är lite tråkigt. Det är tråkigt när man hittar på nåt för att erbjuda nåt unikt men så kommer 10 till och gör samma sak när de sett det(att det säljer?) Det känns lite trist men ändå väldigt smickrande. De måste ju verkligen gillat det man gjort :-)

sen för att anknyta till en annan tråd jag läst här så är det tydligen inte okej att sno en novell. Då bör personen polisanmälas även om hon inte tjänar pengar på den. Men en design får snos bara för att man inte tjänar miljoner på den snodda idén. Tycker alla så här?

Jag tycker det är helt okej att folk använder mina ideer för att göra till sej själva. Men inte för att göra den och lägga ut dem på tex designtorget som sin ide´ om ni förstår vad jag menar :-)

sen tror jag det är en stor skillnad på att göra saker till en docka och att det redan finns till barn. Annars hade väl inte docktillverkare kunnat sälja pulkor osv till sina dockor för det är ju redan nån som gjort. och strumpor och allt :-)

Med detta inlägg ville jag bara ge en annan vinkel på det hela :-) Och som sagt den som startade tråden har inget med detta att göra. Hon kan mycket väl ha gjort mössan ur eget huvud och då måste det kännas jättetråkigt om nån tror att hon snott designen
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 08:52   #37
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
LillaMian skrev: Visa inlägg

sen för att anknyta till en annan tråd jag läst här så är det tydligen inte okej att sno en novell. Då bör personen polisanmälas även om hon inte tjänar pengar på den. Men en design får snos bara för att man inte tjänar miljoner på den snodda idén. Tycker alla så här?
Det är väl ändå en viss skillnad på verk och går inte att jämföras. Den novell du skriver om är helt unik och finns endast i ett exemplar. Men den mössan kan vem som helst åstadkomma med lite tyg. Har sett något i tråden om verkshöjd och mössan har då en verkshöjd på noll nivå

Undrar om Picasso skulle gilla att tavlorna blev kopierade och snodda. Där kan man snacka om verkshöjd
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 09:05   #38
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Jo visst är novellen unik. Den var din va? Har för mej det och jag tycker inte det är okej att nån säger att de skrivit den.

Viss design är också ganska unik men här i tråden verkade folk tycka att så länge man inte tjänar för mycket kan den som designat gott låta folk få använda designen. DEt tolkade jag även som om det gällde unika designs ..inte bara denna mössan. Fast jag kanske tolkade fel?

det är väl inte okej att kopiera Picassos tavlor och sälja dem Fast det finns ju många tryck att köpa iofs
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 09:10   #39
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Tror du gjort en liten feltolkning
Det hanlar nog inte så mycket om hur mycket man tjänar på "snodd" design och att tjäna lite så är det legalt att sno.

Och ja, novellen är min .
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 09:47   #40
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
om jag nu tolkade dej rätt så menar vi nog samma
att om det är okej eller inte sitter egentligen inte i summan folk tjänar på att sno det eller hur man ska säga

det är en intressant diskussion för man kan vrida och vända på det så mycket. Just denna mössan går nog inte polisanmäla dock.Det var nog personens sätt att bli lite sur bara tror jag Kan inte tänka mej att nån tänkt polisanmäla det på allvar? Skulle vara intressant att höra hur det gick.
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 10:07   #41
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
det stod typ att man inte skulle ta glädjen från de som som ville "ta iden" och sälja den i liten skala

Men den som gör det kanske faktiskt tar glädjen från den som kommit på det. Den personen kanske får mindre sålt och får sluta leva på det för att en miljon andra säljer 20 sådana var typ (om man överdriver det hela )

Går det förstå hur jag tänker
Jag vet att jag är lite dum för jag vill alltid se det ur olika vinklar. Jag förstår på nåt sätt den som skrev det men om jag vänder på det mot den som blir tex designat så kan jag se det på det sättet också
Jag säger inte att nån har rätt eller fel..jag bara vänder och vrider Fast jag kasnke ska sluta med det och gå och sy lite istället

och en sak till som jag faktiskt tycker är lite knäppt är ju att om man köper ett mönster eller ett tyg så borde man ju få sy och sälja av det. Fast om man vänder på det också så kanske man kan förstå varför man inte får det också Då kan ju stora företag kanske köpa in tyget och sälja av det?
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-16, 10:11   #42
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jadu, hur man än vänder och vrider på det så har man ändan bak

En sak är då helt klar att upphovsrätten inte respekteras ett dyft. Tråkigt men sant!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 22:09   #43
Shania Shania är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2008
Inlägg: 145
Är det inte att blåsa upp storm i ett vattenglas? Konstaterar att mössmodellen fanns redan när mina döttrar var små (äldsta är 45 år) och deras farmor stickade mössa i nämnda modell och satte egengjorda tofsar på. Det är synd att det finns så lite tolerans bland oss människor.
Ett skratt förlänger livet.
Shania
Shania är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-17, 23:56   #44
Antari Antari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 26
Hej alla glada!
Jag trodde att det ämne skulle avslutas men den uppe igen.
Den sömerska har aldrig hört av sig. Jag tycker att det var tråkigt, för att jag tänkte mig åtminståne litet "förlåt".
Men jag tar inte så illa ut....
Ärligt talad så hade jag köpt sådan mössa på Kapp Ahl för många år sedan och när mössan var för liten så sydde jag nya åt min son. Jag hade själv en sådan fast stickade som min mormor stickade till mig. För några år sedan blev jag intresserad av att sy kläder till dockor. och då som nybörjare så sökte jag mönster till dockkläder innan jag skafade en docka som jag puslade ihop några modeller. och då ramlade jag på en rysk sidan (Jag kom från Ryssland för 17 år sedan) där även idag kan man ladda ner mönster till olika dockor:
http://www.kimberly-club.ru/catalog/...?SECTION_ID=92
Om ni ser på 3-4 bild uppifrån...
Glada mäniskor delar med sig... Jag tror inte att den ryska kvina har sett och snodd någons design.
Summa sumariom:

Vi kan avsluta den diskution. Jag har inte snodd någons ide och speciellt inte för att känna miljoner på det. Den ide går på stan i åratal, även dockor har havt den på sig för många år sedan.

Tusen tack för er alla som kom med så många olika åsikter.
God natt
H/Antari
Antari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-18, 06:37   #45
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
som sagt jag menade inget illa till dej Antari ifall du tog illa vid dej av mitt inlägg? I så fall missuppfattade du mej
Klart man kan komma på samma saker själv,som nån annan gjort, även om de är ovanliga. Det har hänt mej flera ggr att jag gjort nåt helt ur eget huvud och sen sett att det faktiskt finns liknande. Då blir man lite förvånad

Intressant diskussion är det iaf. Mest intressant tyckte jag det var att folk verkar se det som att sydesign kan man sno men inte andra saker som folk kommit på

Men visst handlar kasnke inte tråden om det du startade den för längre.
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
copyright, mönster, mönsterskydd, mössa, rättigheter, upphovsrätt


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons