Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-02-16, 20:40   #1
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Att placera broderier är som att spela på lotto???!!

Varje gång jag ska brodera med min maskin på något så känns som att spela på lotto när det gäller placeringen. Har jag tur så vinner jag och broderiet sitter precis där det ska, rakt och fint och i vissa fall även centrerat. Men jag känner mig aldrig säker på min sak förrän jag är klar. Först då vet jag om t.ex. plagget går att använda och inte har blivit förstört...

Är det fler som känner så här?? Finns det något superdupertips som jag har missat??

Kan tillägga att jag har en penna för ändamålet men när det kommer till själva fastspännandet så kan det gå hur som helst...

Det är ju såååå kul men ack så trixigt

Tips någon så här på vinterkvällen?? Våren kom liksom av sig idag!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-16, 20:52   #2
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Det finns en rutig plastgrej till bågen där man kan rita upp broderiet...men jag har inte använt mej av den mer än 1 gång kanske
Jag ritar upp ett kryss/streck alternativt sätter nålar på tyget så jag kan få bågens markeringar rätt mot tygets..mitten rätt liksom. Oj vad svårt att förklara
Om det nu var detta du menar

sen har jag en fix-knapp på min maskin som syr en tråckelsöm runt där broderiet ska sitta, och fäster det mot pappret...kan vara bra att använda också. Både för att det inte ska dra sej och för att man då ser var det kommer hamna

hoppas jag hjälpte dej nåt
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-16, 22:21   #3
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Jag spänner inte själva plagget i ramen utan rivbart eller klippbart underlägg sprayar med temporärt lim på detta och ritar ett kors på plagget som jag sedan passar in så rakt som möjligt. Får ibland justera det ett par gånger men klisret fäster igen.
Jag tycker det funkar bra. Syr även en fixram så att plagget inte ska kunna flytta sig.

Lycka till!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-16, 23:20   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag tycker också att det är svårt att få till det exakt rätt, i synnerhet om broderingen täcker hela ytan du har i bågen..
Annars är dte ju lätt att flytta startpositionen i maskinen. Men om man inte har några marginaler alls så är det jättebökigt. Där håller jag med dig helt.

Lite lättare om man använder Filmoplast.

Det är nog den delen jag gillar minst. Att få tyget rätt.

Just nu vill jag hiva ut brodyrmaskinen förresten. Men inte samma problem, undertråden syns på ovansidan.... :/ Svart tråd, mörk bakgrund (och lite vit o ljusa tråd också).. trots en massa pill på trådspänningen... bläh, jag får sitta ner till helgen och justera.... Och så kan man inte heller ställa in övertrådspänningen rent "analogt" eller mekaniskt.. utan via programmet och där känns det inte riktigt rätt, man vet ju inte om maskinen faktiskt ställer om?! haha
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 09:21   #5
gunilla.j. gunilla.j. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 26
Smile

hej jag skriver ut brodyren i skrivaren obs !! den måste vara i 100% för att man skall få brodyren på rätt plats.
Nålar sedan fast den på tyget där den skall vara och sätter sedan fast den i bågen med sprej lim på backingen. kollar sedan att nålen går ned i mitten på brodyren.tar nu bort pappret med motivet och nu är det bara att sy .....
så gör jag bara på svara saker att plasera.
mvh gunilla. j
gunilla.j. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-19, 17:50   #6
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Tack för era svar!!

Jag ska definitivt testa dessa olika alternativ så kanske man känner sig lite säkrare...
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-19, 19:04   #7
120404 120404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 508
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 12

--------------------------------------------------------------------------------

hej jag skriver ut brodyren i skrivaren obs !! den måste vara i 100% för att man skall få brodyren på rätt plats.
Nålar sedan fast den på tyget där den skall vara och sätter sedan fast den i bågen med sprej lim på backingen. kollar sedan att nålen går ned i mitten på brodyren.tar nu bort pappret med motivet och nu är det bara att sy .....
så gör jag bara på svara saker att plasera.
mvh gunilla. j

Detta är fiffigt tack för tipset
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons