Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-26, 19:05   #1
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Rörelsevidd i figurnära kappa

Jag håller på och konstruera mönster för en figurnära kappa. Den kommer att vara utsvängd efter midjan, så frågan rör egentligen bara allt vid midjan och ovanför. Mönsterkonstruktionsboken jag oftast utgår från har inte så mycket att säga eftersom jag inte direkt är ute efter 80-tals-passform. Istället för stora plagg pratar vi riktigt figursytt. Det ska gå att få in en tjock tröja under och det ska gå att lyfta armarna och röra sig någorlunda, men utan att vara i närheten av pösigt. Tyget är ändå stumt, så det lär ju behövas en del bara därför. Har ni några idéer? Hur mycket brukar ni ta?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-26, 23:07   #2
Whopsie_daisy Whopsie_daisy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 44
Vad har du tänkt dig för ärm? Armen kan väl underlätta rörelsevidden, tex. med kilar. Om armslutet inte är så tight så tillåter det att den glider upp om du höjer armen - ytan att mindjan åker med. I min tillskärarbok från det tajta 40-talet menar de att för att uppnå en följsam ärm bör vidden på överarmen ha en bredfason och inte en hög (som vid puff) samt att underarmen inte får vara tajt och att dess längd också skall vara lite längre. Jag vet inte om du blev så mycket klokare av detta. =) Ett annat tips kan ju vara att du lägger ett inverterat veck mitt på ryggen som slutar i midjehöjd.
Tja det var några tankar in allafall.
Lycka till!
/Camilla*
Whopsie_daisy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 06:43   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Underarmen behöver inte vara lika smal, så det var absolut ett bra tips... Hur jag ska få in kilar i sammanhanget förstår jag dock inte riktigt. Skulle du kunna utveckla det och bredfason? Det begreppet förstår jag tyvärr inte heller.

En veck vid oket låter som en riktigt bra idé. *tänka*. Eftersom jag ändå tänkt ha en snörning mitt bak i midjan, både för dekoration och för att kunna variera midjemåttet något så borde ju det gå att få det vecket att följa med nedåt också... Det borde ju absolut ge rörelsevidd utan att förstöra själva formen.

Och, tack för dina svar. Jag blev absolut lite klokare av dem.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 16:35   #4
Whopsie_daisy Whopsie_daisy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 44
Hihi, ja det är inte så lätt att förstå mina kråkfötter till förklaringar ibland. =) Med kilar så menar jag att man kan lägga in ett extra del under armen och sidostycket som är som en kil (till formen som ruter i en kortlek), men det blir kanske inte så snyggt. Den typen brukar vara vanlig på kimonoärm. Vad jag menar (eller de som skrivit boken) så bred fason är en bredare överärm i relation till axelkullens höjd. Jag har försökt rita, men man är ju ingen konstnär i Paint direkt! Om jag nu lyckats publicera en bild... Om du inte blev klokare av mina försök så får vi hoppas att någon annan kan förklara lättare eller komma med fler förslag.
Hälsningar/Camilla*
(Ps. jag lyckades få in bilden!)
Bifogade bilder
 
Whopsie_daisy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-27, 18:00   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Nuuu fattar jag. De där bilderna var jättebra. Så, egentligen så syr man bara så att armens normalläge blir mer sträckt åt sidorna, vilket gör att det fortfarande går att röra sig... Istället för att själva livet rör sig så rör sig armarna och livet kan vara still. Det låter som om det kan blri riktigt riktigt bra.

Säger din underbara bok (Vad heter den för övrigt, det låter som något som skulle kunna vara bra att ha...?) något om antal cm rörelsevidd vid livet också?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons