Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-08-11, 07:55   #1
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
1750-tal - vad under kjolen?

Med tanke på vilket jätteprojekt min balklänning till våren kommer att bli har jag börjat fundera på vad jag ska göra redan nu. Det jag har kommit fram till är att jag är ute efter någonting liknande det här:
http://www.marquise.de/en/1700/pics/1759_1.shtml
men med något mindre volanger och spetsar (men ändå rätt mycket) och i annorlunda färg (starkt lila med svarta detaljer). Det jag blir lite fundersam över är vad som bärs under klänningen för att få vidden i kjolen. Vad jag har sett när jag har letat information är att det är paniers eller pocket-hoops som verkar gälla under den här tidsperioden (1755), men, jag inbillar mig ändå att det inte är just den siluetten som klänningen på bilden ger. Dessutom så är jag mer ute efter en rundare siluett på kjolen, liknande:
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=19675

enligt den här länken: http://www.marquise.de/en/1700/howto.../paniers.shtml skulle detta räknas som 1720-tal.

Blir det historiskt sett jättefel att kombinera de två bilderna? Hur pass korrekt behöver jag vara? Har ni några tips och råd på hur jag ska göra eller på någon annan tidsperiod som fungerar bra? Jag lär ju antagligen ändå inte följa färgtemat för perioden sådär jättebra, eller?

Tack på förhand.
Helena

Senast redigerad av Jimipe den 2008-08-11 klockan 08:00.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 21:08   #2
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Ja, historiskt blir det fel att mixa de olika stilarna. Under det tidiga 1700-talet då kjolställningen var rund i formen bar man oftast en hel kjol med ett liv till och över detta kunde man bära vida rober som inte framhävde figuren nåt vidare.
Senare när panieren blev populär kom det så 1700-talstypiska utseendet på roben. Den åtsittande med en stomacher och som öppnar sig framtill för att visa en dekorerad kjol. Alternativet till panieren är pocher (eller pocket hoops). Men panieren var ett måste vid hovet.

I ditt fall där du ska göra en balklänning i en färgkombination som inte är tidstypisk så tycker jag däremot inte att du ska känna att du måste följa en korrekt silhuett. Gör det du tycker är fint. Vill du ha en krinolinliknande ställning så kör på det!
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-12, 07:10   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Tack så jättemycket för ditt svar. Jag tillbringade en stor del av gårdagen med att gräva ner mig i Norah Waughs böcker och några internetsajter och insåg att chansen att jag skulle tycka att det är värt mödan att göra det helt historiskt korrekt är väldigt liten. För mig som inte har sytt mer avancerade saker än några korsetter blir det här tillräckligt stort även utan t.ex. handsömnad förutom att jag just vill ha den lila.

Tanken är ju inte heller att det ska vara något att bära i den typen av kläder-sällskap utan just en väldigt vacker balklänning. Gemene man har ju faktiskt inte så bra koll på vad som fanns under de olika årtiondena på den tiden. Så, det borde nog bli bra ändå. Så 1700-tal fast á la Helena får det bli.

Tack.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-14, 06:22   #4
solkatten solkatten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 148
I vår förening har vi kläder från 1780 och då blir det höft- resp rumpkuddar som har ett finare namn som jag inte kommer på.
Rumpkudden är lite bananformad. Band att knyta fast den med runt midjan. Enkelt att göra.
solkatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons