Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-05-20, 21:25   #1
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Cover-maskin-frågor, t.ex. om Pfaff...

Jag har kollat runt på olika cover-maskiner (på nätet), och Pfaff Coverlock 4874 verkar ju inte helt fel. :-) Jag planerar att sy en hel del barnkläder, och då passar ju de dekorativa sömmarna bra, sådana som sitter vid ärmarna på många bebiskläder (alltså sömmar som ser ut som baksidan på cover-sömmar på båda sidorna). Jag vill alltså ha en cover-maskin med många roliga sömmar, och det har 4874, MEN jag har redan en vanlig overlock-maskin, så idealiskt vore att hitta en ren cover-maskin med mycket sömmar på, men finns det? Om inte, vet någon hur lätt det är att trä om en sådan Coverlock? och om det går att sälja en Bernina 1150MDA i jättebra skick för hyfsade pengar? :-)
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-20, 22:25   #2
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Nu kanske jag är ute och cyklar, men vet du med säkerhet att pfaffen kan sy den sömmen du refererar till? sömmen heter top cover eller cover top eller liknande och den finns inte på alla covermaskiner.


Samtidigt så har jag kollat runt, för jag skulle vilja ha en maskin som kan sy top cover sömmen. Men det finns inga "rena" sådana maskiner...tyvärr, utan just den sömmen verkar bara finnas i kombination med overlock. (jag har en coverlock redan så...men den kan inte sy topcover-sömmen)De flesta tycker att det är skönt att ha en "ren"cover-maskin också. Då slipper man trä om fram och tillbaka...

Blev lite snurrigt inlägg, men kontentan var att om du vill ha topcoversömmen så kolla noga att den maskin du köper verkligen kan sy den och inte "bara" den vanliga coversömmen (täcksöm= den som ser ut som två raksömmar på rätsidan och sicksack på baksidan).

Lycka till!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-20, 22:32   #3
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jo, den har tre stycken olika top cover-sömmar, och dessutom en del fler dekorsömmar. Här är alla sömmarna: http://www.pfaff.com/uk/media/overlo...s_overview.pdf

Ser verkligen skoj ut! och jag befarar liksom du att det inte går att få så roliga sömmar med en ren cover-maskin. Undrar då fortfarande om någon vet hur svår Coverlocken är att trä om, och undrar också om någon vet om det är något andrahandsvärde i en Bernina 1150MDA i jättefint skick.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 06:14   #4
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag är oxå ute efter en cover-maskin och är väldigt fäst vid Bernina, som enligt "experter" är den enklaste att omvandla mellan over o cover, om man har en kombimaskin...

Jag har ingen aning om Pfaff är lätt men jag hörde av min HQsäljare att deras märke var svårast och Singer skulle vara lättast av de som de hade... Å andra sidan hade de inga Singer hemma eller hade provat så...

Sömalternativen såg ju bra ut som du nämner på Pfaffen!
Har du tillgång till olika märken så skulle du försöka provsy dem! Det är det bästa!

Hur mycket gav du för din Bernina? och när?
(Jag tror min syster skulle behöva den istället för sin kombimaskin, eftersom hon inte syr så mycket och glömmer hur man gör hela tiden!)
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 08:42   #5
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Berninan kostade ca 8000 ny. Samma modell kostar fortfarande 8000. Min är sisådär ett och ett halvt år gammal, men fortfarande i jättefint skick.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 13:24   #6
letw83 letw83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 190
Janome CP1000 är den som jag har hittat som är den mest avancerade renodlade covermaskinen. Men den syr INTE topcoversömmen.

Den syr
kedjesömmen (elastisk raksöm)

tretrådig coversöm (ser ut som den man syr med tvillingnål)

fyrtrådig coversöm (som den tretrådiga men med tre rader på rätsidag)

Om man vänder på den fyrtrådiga och använder baksidan, så får man en som är väldigt lik topcoversömmen dock.

att lägga till saken är ju dock att CP.n kostar 6000 i sverige och runt 4000 (ink frakt) från england.
Pfaffen du pratar om finns normalt inte i sverige och priset jag har hört ligger på runt 20 000 om dom skulle ta in den. från england kostar den 11000.
letw83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 19:48   #7
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
letw83 skrev:
Janome CP1000 är den som jag har hittat som är den mest avancerade renodlade covermaskinen. Men den syr INTE topcoversömmen.

Den syr
kedjesömmen (elastisk raksöm)

tretrådig coversöm (ser ut som den man syr med tvillingnål)

fyrtrådig coversöm (som den tretrådiga men med tre rader på rätsidag)

Om man vänder på den fyrtrådiga och använder baksidan, så får man en som är väldigt lik topcoversömmen dock.

att lägga till saken är ju dock att CP.n kostar 6000 i sverige och runt 4000 (ink frakt) från england.
Pfaffen du pratar om finns normalt inte i sverige och priset jag har hört ligger på runt 20 000 om dom skulle ta in den. från england kostar den 11000.
Var har du hittat den för 11000? Där jag har tittat har den kostat ca 13000, men jag har inte kollat på så jättemånga ställen heller.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 20:07   #8
letw83 letw83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 190
sewingmachinesdirect. kokalal har beställt en därifrån

http://kokalal.blogspot.com/2008/02/min-nya-pfaff.html

Dom ska tydligen inte ha den på hemsidan än, men det är det priset kokalal gav mig iaf.
letw83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 21:44   #9
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Aha! Ja, jag såg också att kokalal beställt en därifrån, men eftersom de inte fanns på hemsidan så antog jag att de slutat sälja dem. Har i alla fall mejlat dem nu och frågat.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons