Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2018-01-01, 22:17   #1
l11 l11 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2018
Inlägg: 2
Question Sy kapell, väskor mm

syr oftast i lite grövre tyg som båtkapell, möbeltyg, remmar och canvas fast som hobbyist till mig själv.
Den gamla Bernina 831 vi köpt av en skola verkar inte riktigt hålla måttet, den är svag och trasslar ofta. Behovet av sömmar är lågt men jag vill gärna kunna köra långa raka stygn och stor sicksack.

Vad har ni för förslag på lite kraftigare maskin? Fått tips på en singer heavy duty och även på en janome jeans men hittar lite varieande betyg på dessa.
l11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-02, 06:57   #2
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Låter som att det nog är bäst med industrimaskin för din del. Pfaff 138 har både sicksack och rakstygn om jag inte minns fel. Själv använder jag Elna 3210 jeans (vanlig lite starkare hushållsmaskin) för min tyngre sömnad.
Sailrite har en maskin som kanske skulle passa:
https://www.sailrite.com/Sailrite-Ul...Sewing-Machine
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-02, 15:30   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Kolla vad Juki har att erbjuda. Det är starka maskiner med stor precision i tillverkningen, jättebra matning och högt pressarfotslyft.
https://www.juki.se/hushall-atelje
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-02, 16:04   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Konstigt att inte 831 tog det. Utgår från att det är den gamla från 1972.

Den maskinen måste vara trött när den inte tar det tyget. Jag har en gammal 830 och den stampar på. Ja, den är 45... Skolmaskinerna är ofta
hårt utsatta.

Bernina 1130 eller 1230 har ännu starkare motorer än 831.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-05, 20:42   #5
l11 l11 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2018
Inlägg: 2
Juki HZL-70HW? Någon ide om den är bra för tyngRe tyg?
l11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-06, 01:37   #6
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Min HZL-DX7 är ett snäpp bättre och jag har sett den klara av 18 lager jeanstyg och sy jättesnyggt i läder. Jag har haft den i snart 2 år och den krånglar aldrig.
Den modell du frågar om har de allra viktigaste funktionerna för att man ska kunna sy i svåra material. Just att man enkelt kan höja pressarfoten vid behov gör att maskinen snällt kan sy svåra moment. Jag har haft stor hjälp av det medan andra (duktiga sömmerskor allihopa) med dyra och fina maskiner av märkena Janome och Brother haft det lite svårare. Husqvarna Opal gick inte att förstå sig på för någon av oss, tyvärr hade ägaren glömt manualen hemma.
Varför inte åka ut till Helenelunds centrum och kolla på plats? Om en dryg månad är det Sy och hantverksfestival i ÄLvsjö. Alla större symaskinsmärken finns på plats och man kan verkligen jämföra de olika märkena. Ta med dina material och se vad maskinerna klarar av.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-03, 10:48   #7
ubbe65 ubbe65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2014
Inlägg: 16
Citat:
Marron skrev: Visa inlägg
Låter som att det nog är bäst med industrimaskin för din del. Pfaff 138 har både sicksack och rakstygn om jag inte minns fel. Själv använder jag Elna 3210 jeans (vanlig lite starkare hushållsmaskin) för min tyngre sömnad.
Sailrite har en maskin som kanske skulle passa:
https://www.sailrite.com/Sailrite-Ul...Sewing-Machine
Den maskinen låter mycket intressant. Någon som vet om det finns något liknande, men som även har 3-stegs sicksack och har fri arm, utan att det plötsligt medför en massa andra onödiga funktioner. Det är det enda jag skulle sakna med den maskinen, möjligen större öppning, för tyget också.
ubbe65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons