Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-01-10, 13:30   #1
Pallekuling Pallekuling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 8
Vad är detta för söm?

Har en söm på min symaskin (Husqvarna Variett 5010) som jag inte förstår riktigt.

Se bilderna. Det ser ut som en söm för knapphål nästan, men jag tror inte att det är det? Man kan ställa in ena ratten som ställer in avstånd på samma söm.
Bifogade bilder
  
Pallekuling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 14:35   #2
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Jo, det är nog en knapphålssöm. De brukar se ut så. Jag har tyvärr inte knapphålssöm i ett steg, utan man får ställa om sömmarna (synd på min ganska dyra maskin) men det verkar som du kan sy knapphålet i 1 steg.
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 14:42   #3
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Det är en knapphålssöm. Här är en länk där det står lite om maskinen.
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=22389
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 16:48   #4
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
instruktionsbok

hittade en länk dit man kunde köpa en bruksanvisning för maskinen


http://www.provet.se/shop/mapp04/vara.asp?idnr=207
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 17:04   #5
Pallekuling Pallekuling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 8
Aha, vad kul. Jag hade ju tänkt försöka mig på att sy lite skjortor, så det var ju alldeles ypperligt. Gäller bara att försöka förstå sig på hur man ska få ner sömmen på tyget också.

Jag har försökt beställa den där instruktionsboken, men får felmeddelande när jag lägger den i kundkorgen. Har mejlat butiken om det.

Tack.
Pallekuling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 18:25   #6
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Nja, något enstegs knapphål tror jag inte den maskinen har.
Jag tolkar det som att man i det läge som första bilden visar kan göra raksöm eller "vanlig" sicksack (till skillnad mot 3-stegs) eller någon av knapphålsdelarna (som ju egentligen bara är sicksack med olika bredd/stygnlängd).
Vilket det blir beror på hur man ställer de övriga rattarna, alltså vilken längd respektive bredd man ställer in.
Nu gissar jag bara eftersom jag inte har lekt med just en sådan maskin, men med tanke på att betydligt nyare Husqvarnor av samma typ inte har enstegs knapphål skulle det förvåna mig om denna har.
Tillägg: Fortsätter att gissa och tror att det kanske är raköm med nålen i vänsterläge du får här och så har du kanske en raksöm till på ratten, och den ger söm med nålen i mitten. Detta gissar jag med anledning av att det annars skulle bli svårt att på ihop knapphålets sidostolpar. Men fortfarande gissar jag...

Senast redigerad av Sotis den 2011-01-10 klockan 18:37.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 09:24   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det ser precis ut som det gjorde på min gamla Husqvarna 2000.
Där drog man ut knappen i läget 0 och fäste tråden med nollan. Sedan vred man till 1:an och sydde första långa sömmen. Sedan 2:an för den breda sömmen som finns längst bak på knapphålet. Sedan 3:an och du syr den andra långa sömmen. Sedan 4:an för den breda sömmen längst fram. Sedan noll igen för att fästa tråden.
Du ska ställa de övriga rattarna på knapphålssymbolerna också.
Det finns en speciell fot till knapphål också, men jag minns inte riktigt hur de såg ut. Har för mig att den hade spår på undersidan och en pigg bak (att fästa förstärkningstråd på).

Det var ett tag sedan jag sydde sådana knapphål, min nuvarande lägger jag knappen i foten och väljer på en display hur knapphållet ska se ut. Sätter igång. På min stora maskin kan jag sätta på en kopp kaffe under tiden knapphålet sys.
Den lilla måste jag tycka på pendalen, men kan rullar tummarna under tiden.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons