Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-12-21, 13:20   #1
band band är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 3
Question Hur sy band?

Hejhej!

Jag har ett problem som jag lurar på hur jag kan lösa på smidigaste vis och undrar ifall ni har några tips.

Mitt problem består i att sy ihop ändarna på ett resårband så de bildar en enhet (tänk armband, hårband etc). Bandet är ca 3 cm brett och inte längre än ca 10 cm, dvs det är ganska pilligt.

Jag har ett par kriterier som måste uppfyllas:
-Det måste sys med maskin.
-Ihopfästningen må vara så tight som möjligt, det vill säga, i en ideal värld skulle man inte se (eller framförallt känna) skarven.

Att vika bandet dubbelt och sedan sy rakt över i ändarna blir tyvärr för "tjockt", man känner skarven för väl.

Att överlappa ändarna och sy lyckas jag inte utan att sy fast "baksidan" också. Finns det andra symaskiner än min vanliga "hushållsmaskin" som skulle klara det?

Finns det andra sätt att fästa ändarna på?

God jul!
band är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-21, 14:30   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
När det blir för tjockt att lägga ihop och sy då är enda alternativet att sy ihop omlott.
Det går bra om Du ser till att hålla undan resten.
Fungerar det inte med att sy ihop, och sedan vika sömsmånerna åt varsitt håll och sy en stickning på var sida om sömmen.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-21, 15:55   #3
band band är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 3
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
När det blir för tjockt att lägga ihop och sy då är enda alternativet att sy ihop omlott.
Det går bra om Du ser till att hålla undan resten.
Fungerar det inte med att sy ihop, och sedan vika sömsmånerna åt varsitt håll och sy en stickning på var sida om sömmen.
Tack för svaret. Det kanske bör tilläggas att min erfarenhet av syvärlden är ytterst begränsad, är nog bara syslöjden i grundskolan för en 20 år sen som jag kan sätta upp på meritlistan. Förstår tyvärr inget av förklaringen ovan =/
band är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-21, 16:16   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ja, då vet jag inte hur jag ska förklara.

Omlott= lägg ändarna en bit inpå varandra och sy runt kanten, Du kan även sy som ett kors tvärs över. Ändarna bör gå omlott ett par centimeter.

Lägger Du resåren mot varandra, (som när man syr ihop ett par tygbitar)
Så syr Du ca 1 cm in. Sedan viker Du sömsmånerna åt varsitt håll och syr en söm så de ligger kvar.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-22, 20:07   #5
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Lägg en bit tyg under och trestegs sicksacka fast ändarna mot det, ändarna skall ligga tätt intill varandra
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-26, 18:23   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Att sy på maskin men att det inte ska vara så stor skarv, är väl bästa att sy kant mot kant med så bred trestegssicksack som möjligt. Tyg är bra att ha som föregående talare säger men om man vill minimiera skarv så kan man använda vattenlösligt stabilisator (av non-woven typ, Bibbis Textil har) och sedan lösa upp det i vatten. ELler vanligt stabilisator men då kan det bli lite rester kvar. Beror på huruvida du ska ha bandet synligt eller om det skall vara inuti någonting och därmed döljs.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-26, 19:19   #7
band band är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 3
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Att sy på maskin men att det inte ska vara så stor skarv, är väl bästa att sy kant mot kant med så bred trestegssicksack som möjligt. Tyg är bra att ha som föregående talare säger men om man vill minimiera skarv så kan man använda vattenlösligt stabilisator (av non-woven typ, Bibbis Textil har) och sedan lösa upp det i vatten. ELler vanligt stabilisator men då kan det bli lite rester kvar. Beror på huruvida du ska ha bandet synligt eller om det skall vara inuti någonting och därmed döljs.
Hejhej!

Tack för svaren, ditt och andras ovan. Är dock osäker på om det är rätt väg att gå eller om jag ska tänka om istället.

Idealt vore givetvis att sy kant mot kant (med eller utan tygstycke under), men jag lyckas inte då det är för tight. Jag får inte till en "rak" kant i kant utan att sy i baksidan (och då blir det inte mycket till armband, mer en handfängsel =) ). Och ifall det inte finns symaskiner med mindre "konstruktionsbord" (undra vad det heter i verkligheten? Undertrådshus? Undertrådsyta? Tygstabilitetsyta? Skötselbord?) där undertråden sitter vet jag inte om det är möjligt på ett smidigt vis..?

Go fortsättning på julen!
band är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons