Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-12, 11:42   #16
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Nu kan jag inte låta bli att undra! Vad köper ni för bröd och hur förvarar ni det??? Här hemma hinner vi inte äta upp mer än halva brödet innan det är möglat. Jag har försökt med allt. Förvara i skåp i plastpåse, i papperspåse. Ute i köket i plast/ resp papperspåse. I burk utan påse.I kylskåpet. Vad jag än gör så möglar brödet på ca 2-3 dagar. Kaffebröd hinner inte mögla för det äts upp direkt. Jag skulle verkligen behöva tips på hur man får bröd att vara längre.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-12, 14:22   #17
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
chery: Frysen! Om jag köper hela limpor så får maken skiva upp dem innan de åker in i frysen. Sedan plockar vi ut de skivor vi vill ha och värmer i rosten. Det är enda sättet här. När jag bakade vårt bröd själv stod maken halva kvällen och skivade bröd. Nu har jag varken ork eller lust att baka men jag hoppas att det kan bli ändring på det för hembakat bröd är så gott!
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-12, 14:33   #18
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Kanske är det mycket mögelsporer i ditt kök? Jag hade problem i ett kök jag bodde i som studentlya och där kunde det bara gå en vecka innan hela brödlimpan blev blågrön av mögel. Det beror nog mycket på ventilationen i lägenheten också tror jag.

Här kan brödet stå i ca 5 dagar innan det blir mögligt. Och då förvarar vi dem i plastpåsar eller papperspåsar, dvs de påsar de åkt i med köpet, i skafferiet. Men om vi misstänker att vi inte hinner äta av brödet inom några dagar så fryser vi ner halva. Färdigskivade så man lätt kan ta det man behöver.

Förresten, det är värre att ha i kylskåpet, det möglar lättare där, har jag läst. Det bästa är egentligen att ha i öppen papperspåse i skafferi med minimal antal mögelsporer så det är torrt och bra. Men då får man torr bröd istället. Så det är avvägning mellan att torka brödet och att behålla fukten och riskera mögel.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 10:27   #19
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
Frysen...

Vi fryser allt bröd direkt. Vi är bara tre hemma och även om inte brödet möglar så blir det torrt och tråkigt...

Men det är besvärligt att skiva det innan frysen, men praktiskt att ta ut skivor när man ska äta. Det är när jag bakar själv vill säga (periodare!).

Köpebrödet numera är ju nästan alltid skivat...om man köper det i plastpåse vill säga.

Annars är ett riktigt gott surdegsbröd underbart gott!

Tua: vad är det för bröd du köpt?

/M
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 11:21   #20
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Törs nog inte säga vilket bröd det är för då får man väl en stämmning på halsen haha

En ledtråd är att jag Längtar inte att äta det igen haha
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 12:26   #21
KringeliK KringeliK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 92
Citat:
chery skrev: Visa inlägg
Nu kan jag inte låta bli att undra! Vad köper ni för bröd och hur förvarar ni det??? Här hemma hinner vi inte äta upp mer än halva brödet innan det är möglat. Jag har försökt med allt. Förvara i skåp i plastpåse, i papperspåse. Ute i köket i plast/ resp papperspåse. I burk utan påse.I kylskåpet. Vad jag än gör så möglar brödet på ca 2-3 dagar. Kaffebröd hinner inte mögla för det äts upp direkt. Jag skulle verkligen behöva tips på hur man får bröd att vara längre.
Jag vet inte hur länge du förvarar ditt bröd, men jag har varit med om att bröd har möglat före sista-förbrukningsdag. Då fick jag en funderare.
Min lösning blev handhygien!
Jag upptäckte att mina barn gick och hämtade bröd utan att tvätta händerna före. Efter att vi ändrade på dessa rutiner så har jag inte märkt av detta problem längre.

Ett bra tips är dessutom att frysa in skivat bröd - det åldras långsammare då.
KringeliK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 15:41   #22
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag skulle vara glad om brödet visade utmattning och mögel före sista förbrukning. Min limpa vägrar ju dö av mögel så den är nog otjänlig som människoföda.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 19:08   #23
KringeliK KringeliK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 92
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Törs nog inte säga vilket bröd det är för då får man väl en stämmning på halsen haha

En ledtråd är att jag Längtar inte att äta det igen haha
Kan du inte fotografera brödet med påsen liggandes lite nonchalant i bakgrunden, kanske med halva texten synlig?

Det vore väl lagom oskyldigt...?
KringeliK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 19:24   #24
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vi bor inte i USA så det är nog lugnt att säga märket! Såvida det inte är emot forumets regler, förstås.

Det finns mängder av konsumentsajter där man fritt diskuterar sådana här saker.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 19:47   #25
KringeliK KringeliK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 92
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Vi bor inte i USA så det är nog lugnt att säga märket! Såvida det inte är emot forumets regler, förstås.
Visst får man säga det.
Mitt inlägg var mest menat som ett skämt.
So: GO FOR IT, Delfintua!
KringeliK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 20:44   #26
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ok, min ledtråd var ju att jag inte längtar till att äta det igen. Således är det Pågens Längtan som vägrar dö.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 21:03   #27
KringeliK KringeliK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 92
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Ok, min ledtråd var ju att jag inte längtar till att äta det igen. Således är det Pågens Längtan som vägrar dö.

OK.
Något säger mig att min allmänbildning vad gäller nya brödsorter inte är speciellt stor.
KringeliK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 21:08   #28
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Och jag som gissade på typ skogaholms limpa

Ja nu kom jag på en grej.

Polarkraft extrem hade jag problem med tidigare. Jag köpte dessa bara för att de hade mkt låg kaloriandel när jag bantade.. men de var hopplösa under somrar när det kan vara riktigt varmt och kvavt, ibland kan de riktigt RUTTNA! Efter 2 dagar knappt! Inte mögel utan riktigt ruttet lukt! Ibland båda i kombination. Rötmånad kan man väl säga!

Kanske beror på att det är "Polarfryst" och kan ha högt fuktighet i påsen vid frakten (=upptiningen) och i kombination med grovt bröd kanske det blir bra klimat för förruttnelse? haha!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 21:08   #29
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ha ha du behöver inte allmänbilda dig på den... hoppa över den bullen
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 21:13   #30
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Nä vi får nog baka själv så vi vet vad vi stoppar i oss.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons