Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-01-20, 15:51   #1
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Crazy Quilt Round Robin

Hej alla quiltare o handbroderare!

Jag har tänkt starta en Crazy Quilt Round Robin med tema "Vår" om det finns intresse. Jag lägger ut detta första meddelande i Quiltning-, Handbroderi- och Swapforum men sedan fortsätter vi här, bara i Swap forumet.

Här finns ett par siter med instruktioner på engelska om hur man syr Crazy Quilt:
http://quilting.about.com/gi/o.htm?z.../clasmay1.html

http://www.crazyquilts.ca/Tips%20Tec...echniques.html

Här finns en video på YouTube som visar en som syr ett Crazy Quilt basblock:

http://www.youtube.com/watch?v=_IOAWmVq-pM

Här kan du se några exempel på vad jag har sytt:
http://www.sysidan.se/albums/view.htm?ID=2584

Är du intresserad....läs vidare.


--------------------------------

Så här har jag tänkt:

Crazy Quilt Round Robin

Fördelarna med att delta i någon form av Round Robin (RR) är att du får se andras arbete och lära sig nya tekniker och idéer. Att delta i en RR ger oss möjlighet att prova nya tekniker och arbeta på ett block som vi aldrig skulle ha provat på egen hand.

Riktlinjer för en Crazy Quilt Round Robin:

Gör ett CQ (Crazy Quilt) block med valfri storlek (Jag brukar använda en 12" / ca 30 cm block). Kontrollera att det finns tillräckligt många patches och sömmar (minst en av varje för varje deltagare).


Skriv ditt namn, adress och e-postadress på baksidan av ditt block.

Lägg med ett litet anteckningsblock (bara några små blad räcker) där varje deltagare kan skriva upp vad de gjort på ditt block (dvs. vilka stygn/ tråd / band används).

Du ska dekorera en söm och en patch innan du skickar iväg ditt block första gången. Du kan använda - pärlor, spetsar motiv, trådar, band ... vad som helst går.

Posta blocket till nästa person på rotationslistan (som jag skickar ut före starten av RR). Skriv här på Sysidan när du har skickat erat block. När du får ett block, skriv också här, så att gruppen vet att den har mottagits.

Jag försöker hålla reda på var blocken befinner sig.

När du tar emot nästa block, ska du dekorera en söm och en patch. Du kan använda - pärlor, spetsar motiv, trådar, band ... vad som helst.

Blocket bör vara ivägskickat till nästa person på rotationslistan inom två veckor.

Inom några månader kommer du att få ditt CQ-Round Robin block tillbaka med underbara dekorationer.

Vad tycker ni? Vill ni vara med på Sysidans första Crazy Quilt Round Robin?

Rae

PS: Jag har tänkt att vi har intresse anmällan någon vecka sedan bestämmer vi ett start datum.
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 19:02   #2
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Thumbs up

Det här blir ju en helt toppensyssla i väntan på våren
Jag är självklart med.
Vilken härlig idé Rae
Nu måste jag läsa mer om det här.

/ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 20:29   #3
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Hej! Tack, hoppas det. Jag lyckades inte att få in förfrågan i de andra två forum, hoppas att det har funkat nu, så vi blir fler.
Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 21:24   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Du har lagt in det, men, eftersom dubbelpostning inte är tillåten har jag raderat dem. Jag har även skickat ett meddelande om det direkt till dig, men, jag antar att du inte har fått det. Av samma skäl raderar jag nu de nya dubbelpostningarna.

Jimipe
Forumvärd
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 13:05   #5
Caija Caija är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 21
Detta låter klar intressant. Kan mycket väl tänka mig att vara med på detta
Caija är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 13:12   #6
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
Rae skrev: Visa inlägg
Hej! Tack, hoppas det. Jag lyckades inte att få in förfrågan i de andra två forum, hoppas att det har funkat nu, så vi blir fler.
Rae

Rae, har du fått några flera intresserade?

Jag får hoppas vi blir fler för det här vill jag för allt smör i småland inte missa.
Har du något förslag om hur vi kan göra reklam för Crazy Quilt Round Robin swapen?

När vi nu inte får peka på den här häftiga swapen i de närmast berörda sömnadsforumena så här i startskedet för att locka fler intresserade,så får vi hoppas att de som är med i handbroderiforumet, quiltforumet, symaskinsforumet osv,går in här i swapmötet och läser vad som nu är på gång inom sömnadsblockbytartemat.

Jag har missat ganska många olika swapar pga att jag inte läser här i swapforumet. Det är swapande av mycket olika karaktär som jag inte har intresse av så då blir det att jag inte läser här regelbundet heller.

Har ni något förlsag, Kan ni som läser här hjälpa Rae och mig att göra reklam för en mycket utmanande sömnadsSwap när det gäller kreativiteten, olika sömnadstekniker och en regäl dos FANTASI. Nämligen en Crazy Quilt Round Robin Swape.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 13:12   #7
PennyIIXC PennyIIXC är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 39
Det låter kul, ska läsa på om detta först!
PennyIIXC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 14:40   #8
WimsanMari WimsanMari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 68
Ops, såg att jag va inloggade på mammas. Locggar in på min egna..
WimsanMari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 14:44   #9
gympaemma gympaemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 79
Jag vill vara med. Men jag tror inte jag fattar riktigt..
Ska jag själv sy delarna och sen ska resten dekorera??
Vad är de för "block" ??

/Emma
gympaemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 14:48   #10
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Ser väldigt intressant ut! / Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 15:31   #11
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Härligt att det strömmar in fler intresserade.
Det är bara att kolla på länkarna Rae lade in så får ni hjälp både i hur man syr ihop blocket. Alltså startdelen. Sedan hur man individuellt fortsätter med varandras block.

Nu är det dags att ta fram sin gamla märkbok och se vilka stygn man kan använda till att skapa sitt bokmärke till de olika blocken som man ska handskas med.
Om jag nu förstått allt rätt?

Men Rae har ju gjort fantastiska "Crazy Quilt Round Robin" så hon förklarar säkert mer ingående.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 17:20   #12
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Ja, nu börjar vi komma igång. Ulrika har lagt ut lite info (som jag skrev ihop igår) på första sidan av Sysidan för att, förhoppningsviss, locka hit fler intresserade. Hittills är vi väl 5, eller 6 som är intresserade. Jag har tänkt att de som vill vara med ska skicka med en "officiell" anmälan. Det kan ni göra via min profil här på Sysidan.

Tänk på att detta RR kommer att ske under större delen av våren. Och att har man anmält sig ska man vara bered att förfölja hela rundan så att alla får en söm/patch dekorerat av dig. Var bered att hålla tider....(hur länge man ska ha på sig att sy på varje block). Jag har föreslaget Max 2-veckor (från det att du får ett block, (dekorerar den) tills du skickar iväg den. Det kan naturligtviss gå mycket fortare, men det är bra att veta att man har 2 veckor på sig i fall att man är upptagen just när blocket kommer.

Vad säger ni om att vi håller anmälningstiden öppet tills 1 Feb eller tills vi vår MAX 10 personer intresserade? När vi har stängt anmälningstiden, bestämmer vi ett start datum och summerar jag vad vi har kommit överens om och då sätter vi igång.

Hoppas att det ska bli kul. Jag har varit med i flera RR:s genom en internationell grupp. Det har varit kul. Nu sparar jag mina CQRR (Crazy Quilt Round Robin) blocks så att jag kan sy en väggbonad, så småningom.
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 17:45   #13
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Citat:
gympaemma skrev: Visa inlägg
Jag vill vara med. Men jag tror inte jag fattar riktigt..
Ska jag själv sy delarna och sen ska resten dekorera??
Vad är de för "block" ??

/Emma
Jo, du syr själv en Crazy Quilt block (kolla in länkarna ovan).

Här kan du hitta ett gratis exempel på en mönster för ett block som man kan förstora till önskad storlek: http://www.caroldoak.com/pdfs/CrazyPatchblock.pdf

Jag brukar göra så här. Jag kopierar en Crazy Patch mönster för ett block på en bit tyg (jag brukar använda en tunn bomulstyg). Varje del kallar jag en Patch (men, det heter väl "lapp" på svenska, tror jag. Ni får ursäkta om mitt svenska är inte alltid 100%) Sedan bestämmer jag vilka tyger jag vill använda (det beror på temat)...jag brukar ta ett tyg för varje patch, men, när det gäller Crazy Quilt håller jag mig inte alltid till bomullstyger. Jag använder allt möjligt, bomull, siden, spets, vad som jag tycker passar ihop. Inga regler här. Men, man ska vara medveten att denna typ av Crazy Quilt inte lämpar sig för projekt som ska användas/tvättas mycket.

Sedan syr jag min block med Paper piecing teknik.
Här finns en länk till info om denna teknik:
http://agneta02.tripod.com/vad_ar_paper_piecing.htm

När blocket är färdig (med minst en patch och söm till varje deltagare....oftast har jag fler an som behövs, så att de som får mitt block sist har fortfarande några att välja emellan.) Dekorerar jag en patch och en söm.

Då är mitt Crazy Quilt Block färdig att skickas iväg till nästa person på rotationslistan. Under hela RR kommer jag att dekorera patches/sömmar motsvarande hela mitt block men det blir uppdelade på alla andras block. När mitt block kommer hem har den varit dekorerat av varje person på rotationslistan.

Hoppas du förstår.

Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 19:44   #14
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Nu förstår jag, detta kan bli hur intressant som helst, jag är med. Räcker det med detta svar eller skall jag anmäla mig till Rae? / Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 23:52   #15
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag vill vara med!
Vårtema låter underbart! Älskar vårfärger och blommor, fåglar...
Tack, Rae för ditt initiativ! Minns att jag mailade dig för mer än ett år sen, tror jag, och frågade om detta med Round Robin.

Har nål och tråd i beredskap !

Kram Åsa/Syofta
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons