Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-05-08, 13:41   #1
amitechi amitechi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 18
Att ta betalt.

hej!
jag har ett dilemma. jag har/håller på att sy en studentklänning till en tjej. Hon har själv betalat tyget och dragkedjan och allt (dock ej vliselin och trådar till overlocken som jag fick köpa själv men ju ändå har användning för...).
jag vet inte vad jag ska ta betalt för den!
jag känner mej jämt dålig och tycker inte klänningen blev så bra och vill absolut inte ta jättemycket betalt för den även om jag lagt ner oerhört mycket tid på den.

så vad är ett normalt pris?
klänningen har liv och en underkjol av tyll...den är egentligen mer balklänning än studentklänning och tyget är sånt här jobbigt silkigt brudtyg.

(men, jag är ganska kritisk, så den som inte har sömnadserfarhet tycker säkert den blev jättebra, det är bara jag som stör mig på alla små missar...).
amitechi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-08, 14:02   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
När jag syr en helfodrad festklänning brukar jag ta 1500,-
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-08, 14:03   #3
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Tror vi alla lider av problemet att underskatta vårt jobb och den tid vi lägger ner. Tänk efter lite hur många timmar du lagt ner och ta en vettig timpenning. Minst en tusing tycker jag du ska begära!
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-08, 14:27   #4
amitechi amitechi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 18
oj....jag tänkte mej 200 kr eller något....
ja, jag nervärderar mig verkligen. 500 på sin höjd skulle jag kanske kunna tänka mej.
det här var svårt.
amitechi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-08, 14:44   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Gaaaaahaaa!!! Tok för lite!

Visserligen svårt att säga något när man inte kan se vad det är för typ av modell. Men med tanke på din beskrivning och vad du visat upp här tidigare så låter det helgalet med ett pris under tusenlappen.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-08, 15:06   #6
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Har ni inte diskuterat något pris innan du började..Timpenning är svårt att ta ut,det beror ju på så mycket hur lång tid man behöver för att göra en klänning,det beror också på hur pass erfaren man är ..Man kan också titta på det färdiga resultatet vad skulle det kosta att köpa en färdig klänning motsvarar klänningen en köpt i kvaliteten osv.Det bästa är alltid att ha en överenskommelse med kunden innanså man vet vad kunden är bered att betala.
Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-08, 15:26   #7
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Tyvärr är det många som har jättesvårt för att ta betalt för utförda tjänster, som känner sig lite obekväma när betalning kommer upp på tapeten.

Bortsett från ideella arbeten och välgörenhet så finns det mig veterligen INGEN som jobbar gratis. Det gäller även dina tjänster. Du delar med dig av ditt kunnande precis som vilken annan konsult som helst och alla vet att anlitar man expertis så kostar det.

Ett råd dock: Tala om ditt pris med en gång innan du har satt igång så slipper du ha ont i magen och tänka på det hela tiden. Då är alla införstådda med vad som gäller redan från början. Dessutom ska du låta kunderna betala direkt vid hämtningen av varan så slipper du att jaga folk senare (såvida det inte är en gammal kompis, släkting eller liknande).
Är det så att du måste köpa in en massa material själv så kan du ju dessutom be om ett litet förskott, vilket också fungerar som handpenning, så blir det inga diskussioner där heller.

Detta kan låta väldigt negativt men jag talar av egen erfarenhet. Det är så trist att behöva tjata och gnata - man ska lägga sin kraft på skapandet istället!!


Håller med tidigare svar - ta en tusenlapp minst...!!

Hej hopp!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-08, 15:28   #8
amitechi amitechi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 18
okej, jag slänger upp en bild lite snabbt...
observera att den inte är riktigt färdig ännu. bland annat så har mitt strykjärn pajat så jag kunde inte stryka den när jag skulle göra upplägget så det blev rynkigt, men jag ska sätta mej och fixa alla små fel typ nu.
Bifogade bilder
 
amitechi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-08, 15:33   #9
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Kanonfint, inte under 1000,- för den! Det ligger mycket jobb bakom den
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-08, 16:40   #10
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Håller med om att en tusing vore bra. Men om du ABSOLUT inte orkar ta betalt, så FÅÅÅÅÅÅR du IIIINTE under NÅGRA som helst förutsättningar gå under 500!!! Det är ett skampris, men om det är en kompis och du känenr att du kan leva med det så...
Tycker det är en jättefin klänning, för övrigt!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-08, 18:32   #11
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Den klänningen e ju jätte tjusig! Absolut inte under 1000 kr skulle jag säga. Otroligt fint med de röda detaljerna.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-08, 18:41   #12
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Jag som försöker försörja mig på att sy tycker att ni som syr på sidan om måste ta ordentligt betalt.
För annas blir det jättesvårt för oss som har det som yrke.
Jag menar INTE att ni borde låta bli att sy,
tvärtom. Vi måste alla värdera vår sömmnad högre.
Det är jättesvårt att ta betalt.
Jag kan vara riktigt nervös ibland när jag skall begära betalt.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-08, 18:42   #13
Cassy Cassy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 139
Ta tag i saken!

Det som gör det här till ett problem är att ni inte kom överens om ett pris från början.

Som någon säger så kan arbetet vara värt 1000 kr eller mer men det kan bli lite av en chock för kunden som kanske inte alls tänkt sig den nivån.

Du kanske får lov att sälja dig billigare den här gången - eftersom du inte satte priset direkt. Kunden (ung tjej) får kanske studenten förstörd för att hon fått betala mer än hon tänkt.
Du får se förlusten som lärpengar. Vill du få ut rätt betalt för ditt arbete så bör du förhandla med kunden direkt - då har ju kunden chans att tacka nej om hon tycker priset är för högt.

Du kanske får gå på vad du vet om kunden. Hur ser hennes ekonomi ut? Hon kanske har råd att betala för något originellt? Eller kom hon till dig för att hon ville spara pengar? Vill hon kanske bara betala något lite som tack för hjälpen?


Du håller ju på med det här. Bestäm dig en gång för alla hur du vill ta betalt. Varför inte ha en färdig prislista - ungefär som i frissan?
Då kan du slappna av!
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-17, 19:24   #14
BirgittaHellner BirgittaHellner är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 125
Jag skulle nog ta 700:- är själv en självkritiker och har jätte jobbigt med att ta betalt men 700:- för hade jag tagit. det är definitivt inte för lite och inte för mycket heller eftersom hon själv stått för tyget. men håller med om att inte under 500:-
BirgittaHellner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-18, 05:06   #15
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Håller med med dom alla föregående!
Jag brukar alltid göra upp på priset i förväg.
I min"fagra "ungdom fick jag nämligen en ordentlig kalldusch.
Jag sydde en massa byxor och tröjor och allehanda kjolar till en person.
Sedan kom hon och hämtade dom.
Jag sade vad jag ville ha,och hon sade att hon kommer senare och betalar!
Jo jo,det var en"vän" och jag litade på henne förstås!
Sedan den dan har jag inte hört en minsta viskning från henne!
Var får man måttbeställda kläder gratis?
Jag vet inte i allafall!
Det enda positiva var att hon hade köpt tygerna själv:
Efter den hårda smällen gör jag upp alltid i förväg!
Om kunden tycker jag är för dyr så får hon söka någon annan som jobbar gratis!
Inte under tusenlappen för den där snygga klänningen.Tycker TESS!
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons