Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-15, 20:22   #1
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
Vad är nålbindning för något?

Råkade se en bild i albumfliken och har ingen aning om tekniken?
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 09:32   #2
Jaja Jaja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 39
Nålbindning är vad man skulle kunna kalla en föregångare till stickning och virkning, då även nålbindning är en garnteknik.
Tekniken bygger på att man med hjälp av en bred, trubbig, platt nål "syr" öglor i varandra. Öglorna formas runt tummen.
Man syr med en kortare tråd som måste skarvas. Då tar man två garnändar och gnuggar ihop med lite saliv.
En del menar att nålbindningen kan vara den äldsta textila tekniken, eller åtminstonde lika gammal som flätningen, om det stämmer vet jag inget om, men det finns fynd av nålar som antyder att tekniken är mycket gammal.

Det är mycket svårt att i ord beskriva hur tekniken ska utföras, även i ord och bild är det svårt.
Bästa sättet att lära sig nålbinda är helt enkelt att be någon som kan att visa dig. Man måste nästan sitta bredvid för att verkligen se och förstå.

Hoppas min beskrivning ger lite klarhet!
Jaja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-02, 10:16   #3
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
Jag tror jag förstår

skall prova det någon gång. En mössa skulle man ju kunna försöka med. Använde man den tekniken innan man spann garnet till långa trådar?
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-13, 11:38   #4
Jaja Jaja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 39
Jag förstår inte riktigt hur du menar, man nålbinder i spunnet garn, men eftersom man skarvar är det ju inte helt nödvändigt att ha jättelångt garn från början.

Vad gäller bra nålbindningsgarner så har jag själv bara provat tre:
wålsteds ullgarn som är speciellt framtaget för nålbindning finns att köpa hos hemslöjden, själv är jag inte så jätteförtjust, men jag har bara använt det en gång.
Sen har jag provat peer gynt, som finns i en hel del fina färger men som jag personligen tycker är lite hårt att dra av.
Jag använder helst det garn som vi här på skolan använder till vävning, tvåtrådigt ullgarn. Har dessutom ganska mycket växtfärgade sånna garner.
Annars har jag hört talas om garn som heter Lètt lopi, men det har jag inte hittat i nån butik än.

Att lära sig nålbindning är inte det enklaste, vi är många som lite kaxigt gett oss ut och köpt en bok och gjort en nål och trott att sen är det bara att sätta igång, men de flesta av oss har ganska snart insett att man måste faktiskt se när någon gör så att man verkligen kan kolla på handrörelserna och få möjlighet att ställa alla frågor.

En mössa är nog ett ganska bra startprojekt. Vantar är det de flesta börjar med. Och blir det inte perfekt så ska man ju ändå valka det sen och då brukar man kunna rätta till formen.
Jaja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-13, 11:58   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Är jag inte helt ute och hojar så är lettlopi samma sak som Järbos "lilla lovikka". Iaf är det nåt av de isländska garnerna som fått detta marknadsföringsnamn i Sverige.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons