Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-12-17, 14:07   #16
Melladh Melladh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 110
Tja, större serversystem håller ofta fler än en websida. De har "virtuella servrar", dvs webservern kollar från vilken domän du försöker anropa den, och så skickar den ut olika sidor beroende på det. Dvs. samma ip kan ha flera domän-namn riktade mot sig. Och om du bara försöker nå den via IP så vet den inte var den ska skicka dig, och då kommer du bara till någon form av default-sida och får inte det du är ute efter.
Melladh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-17, 14:24   #17
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Meladh

Har du eget företag eller är du bara helt enkelt väldigt duktig på sånt här?
Jag får väl skylla på att jag ahr en sambo som sköter allt som har med installation o.dyl. hemma medans jag är bättre än honom på word och excel och sånt.Och på jobbet har jag arbetskamrater som som är helt otroliga på datorer, det är bara att hojta
Det är väl dax att jag lär mig själv nu!
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-17, 15:54   #18
Maud Maud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 44
Hej Anna-Karin! Lite tips om web och egen firma.
Jag har under hösten lagt upp en egen hemsida. Webhotellet heter "sajthotellet" och det kostar 300 kr/år (inkl moms). Hemsidan har jag byggt i ett program som heter Intellyweb (for dummies)
Jag tog hjälp av en person att starta upp, men nu vet jag hur programmet fungerar och kan själv ändra, lägga till och forma om min hemsida. Du kan titta här www.mauds.se Det ser väl enkelt ut?
Jag har inte registrerat något namn hos PRV, men skaffat F-skatt, så kostnaderna har inte varit stora. Sedan får man trycka upp lite visitkort och dela ut bland vänner och bekanta......
Hälsningar Maud
Maud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-17, 19:06   #19
Melladh Melladh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 110
Anna-Karin

Nä, jag har inget företag, jag studerar datateknikrogrammering på IT-universitetet, efter att ha gått IT-gymnasiet precis innan. Har alltid tyckt om datorer helt enkelt.
Melladh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-17, 19:06   #20
Melladh Melladh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 110
den där :P skulle vara kolon och ett P bara, inte en smilie *förklara sig
Melladh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-17, 19:11   #21
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Hej Maud

Nu har jag kikat lite på din hemsida. Den såg ju jättefin ut! Det var bara en sak jag undrade över: Om man vill ladda något broderi som inte är gratis, ska man maila dig då eller hur gör man?
Jag har också funderat över att bara ansöka om FA-skatt och vänta med PRV, men när jag var inne på skatteverket hemsida så verkade det som att man ansöker på båda ställena samtidigt Kostar det något att bara ansöka om FA-skatt? Det kostar väl en tusenlapp ungefär att regestrera namnet.
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-17, 19:17   #22
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Ahaa... Vad bra Melladh!

Då vet jag vart jag ska vända mig om jag behöver datahjälp
Jag var ju inne och tittade lite på "sajthotellet" som Maud berättade om. Det såg både enkelt och billigt ut. Vad säger du som "expert"
Jag vet ju inte ens om mina företagsplaner kommer att fungera så därför har jag ingen lust att lägga allt för mycket pengar i början...
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-17, 19:39   #23
Melladh Melladh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 110
Jag är inte webdesigner, så jag håller inte reda på webbhotell och dylikt. Sajthotellet känns ganska dyrt dock, men jag vet inte - det kanske är bättre än b-one.net, som i övrigt verkar mycket billigare.
Gratis är dock alltid godast, inte sant?
Något jag har halvt snubblat över men inte testat är freewebs.
http://members.freewebs.com
Där får du adressen www.freewebs.com/ditt_site_namn vilket trots allt är förhållandevis enkelt. Då får du bara 40mb utrymme, men man kan komma väldigt långt på det. Länge hade jag inga problem med telias 5mb.
Även digitalrice.com ska vara gratis och reklamfritt, men det har jag inte kollat på över huvud taget.

En snitsig lösning kan vara att man skaffar någon gratis webplats (din internet-leverantör borde bidra med åtminstone en webadress till dig) och sen registrerar man ett domännamn och riktar den helt enkelt mot den krångliga adressen. På eisdomains.com tror jag att domännamn kostar $9 per år bara. Om du har någon som kan datorer i närheten så tycker de nog att sidan är ganska lätt att förstå - när man registrerat sig går man in på edit domännamnet och väljer prefix (dvs www vanligtvis, det som står innan .sitename.com) och i en drop-down-meny väljer man URL-frame. Det är enkelt och bra.


_______
Man väljer URL-frame OCH skriver adressen den ska riktas mot, i target-rutan, t.ex. http://837.telia.com/~w-83752563 - sen kan du nå den via www.mittnamn.com



______
kollat på digitalrice nu och det verkar mest vara forumregistrering, mer än webbhotell. Jag har inte undersökt så djupt dock, något kanske gömmer sig under ytan.

Senast redigerad av Melladh den 2004-12-17 klockan 19:42.
Melladh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-17, 20:12   #24
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Melladh

Nu har jag kollat på b-one.net och det ser nästan enkelt ut
Om man köper en plats där t.ex får man då alla förutsättningarna för att göra en hemsida eller får man skaffa sig ett bra hemside-program.
Känner du till några bra program? Själv har jag bara kikat lite i frontpage utan att fatta nått och nu har jag pulat lite i website world, men det är inte tillåtet för företag...
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-17, 20:20   #25
ohelene ohelene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 98
Blandar meg inn igjen eg sjølv om eg er novise på dette området. Har ingen utdanning på dette altså. Brukar gratisprogrammet 1stpage frå Evrsoft som editor og er godt fornøgd med det.
ohelene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-18, 11:19   #26
Melladh Melladh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 110
Jag har också hört att 1stpage är ganska bra. Det bästa är ju egentligen att lära sig lite grundkod och göra saker själv. En sida som är jättebra är www.w3schools.com men den kan vara lite svår att förstå. Många verkar uppskatta Annika Tigers html-guide på http://www.tiger.se/sida.html men även den tenderar vara baserad på att man har en liten aning om vad kodning innebär...

Det enklaste sättet tänkbara är att använda microsoft word och göra enhemsida i det,men det _ska man INTE göra_ för koden blir jättehemsk och sidan är svår att få fin egentligen.

Personligen gjorde jag hemsidor i Microsoft Publisher när jag började. Det är ju ett vanligt litet layout-program, oerhört enkelt. Jag pillade med hemsidor i det när jag var tolv. Och det här med företag är nog inte så kinkigt så länge man inte har något stort igång. När man just harbörjat lite så tror jag inte det är någon fara, men man får nog lov att byta upp sig när man ha rkommit lite på väg.

Så, enklast tänkbara om än inte vackrast, är Microsoft Publisher. Det är helt och hållet grafiskt, väldigt okomplicerat, men det stöder inte frames tror jag.

Själv kodar jag som sagt, det tenderar bli bäst. Jag använder bara TextPad som är en ren text-editor med färgkodning.

Men jag har hört goda saker om 1stpage likaså, om än det är mer avancerat än publisher (dock är 1stpage många gånger bättre om man väl lär sig)
Melladh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-18, 11:47   #27
Maud Maud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 44
Hej Anna-Karin

F-skatt kostar inget men att registrera till PRV kostar. Att jag inte registrerade mitt namn berodde på att jag inte var säker på om det blir någon verksamhet i längden och vad firman ska heta. Jag får en hel del beställningar på att brodera och då kan hemsidan vara bra för att visa exempel. Mönster på min sida säljs i liten skala och än så länge beställer man genom att skriva ett mail till mig.
Hälsningar Maud
Maud är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons