Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2018-06-05, 19:35   #1
sorry3 sorry3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 22
Tvillingnål?

Jag undrar lite ang tvillingnål........jag har en Husqvarna 1070. Jag undrar när man ska sy med tvillingnål ska man då ha hög trådspänning eller ska man ha lägre trådspänning??????

Har varit i kontakt med Husqvarna och de sa att man ska dra ner trådspänning när man syr med med tvillingnål .......

Vore tacksam för lite hjälp
sorry3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-05, 21:12   #2
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Dra ner trådspänningen och öka stygnlängden till 3.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-05, 21:23   #3
sorry3 sorry3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 22
Tack för ditt svar ....Jag har använt stygn längd 5 och trådspänning 2 ( eller är det för lågt trådspänning)
Testar nästa gång att ha 3 på stygnländen .....Ska jag dra ner på pressarfot trycket eller ska det vara som vanligt
:-)
sorry3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-06, 09:22   #4
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Stygnlägnd 5 är lite väl långt. 3 tycker jag brukar bli lagom. Du kan säkert ta 3,5 också men inte längre. Trådspänningen släpper jag ett snäpp under normalvärdet men pressarfotstrycket rör jag aldrig. Och så provsy på en bit av tyget innan du sätter i plagget i maskinen. Och så kör ganska sakta, det går inte att gasa som i vanlig raksöm.Och när du trär maskinen är det viktigt att du får en tråd i varje trådspänningsbricka, så inte båda trådarna hamnar mellan samma bricka, då blir det tjorv.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-06, 09:26   #5
sorry3 sorry3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 22
Tack för ditt svar . Ska testa det nästa gång.
sorry3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-07, 11:36   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jag släpper på undertråden när jag syr med tvillingnål efter att först gjort en markering på spolhuset på hur den stod. Bara två tuschduttar för skruvspåret. Då slipper jag få sömmen upphöjd på rätan.

Ibland lättar jag på pressarfotstrycket, det beror på tyget och hur det blir. T ex vid halsen och jag sätter in trikåband i uringningen. Då brukar jag provsy en kruva på provlapp. Så att det blir snyggt. Nu är jag petig av mig. Dessutom brukar jag tråckla istället för att sy över nålar för att få rikgitgt snyggt. Syr du över nålar kan det bukta till sig lite och det gillar inte jag. Vanligtvis sidsömmar lägger jag bara tygerna och syr ihop.

Alla passpoalsömmar i trikå tråcklar jag alltid.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons