Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-05-23, 15:56   #1
BettieVonFraucht BettieVonFraucht är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 9
Besvärliga kunder

jag hoppas det är ok att posta den här sortens fråga här..

ni som syr och säljer, hur hanterar ni missnöjda eller besvärliga kunder?

jag har väldigt svårt att hantera besvärliga kunder, även då jag VET att jag inte gjort något fel så tar jag illa vid mig när någon krånglar och det slutar med att jag betvivlar min förmåga.

som till exempel kunder som kallar mig löjlig och fånig då jag inte vill skicka varan innan betalning. för mig är det en självklarhet att betalning kommer före man skickar men jag tar ändå illa vid mig när folk tjaffsar och är otrevliga.

eller kunder med orimliga krav. har haft en kund som vill ha en klänning, "men inte med ett sånt där streck i midjan". efter mycket diskussion visade det sig att strecket i fråga är midjesömmen och jag förklarade att jag omöjligt kan sy en sömlös klänning till henne. det är ju som bäddat för att hon kommer vara missnöjd även om hon får en hem en superfin klänning!

så, hur gör ni? har ni någon gång vägrat sy något eftersom kundens krav är orimliga eller bemötandet är otrevligt? låter ni folk reklamera även om plagget de fått är perfekt?

kan tillägga att jag är "hobbysömmerska", det vill säga jag syr på min fritid och tjänar inget på det jag syr. är väldigt tydlig med detta, men har ändå fått en del helt vansinniga kunder med orimliga krav.
BettieVonFraucht är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 16:29   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Jag talar om mina villkor i förväg. Först tillverkar jag, sen betalar dom, sen skickar jag. Jag brukar använda mina Tradera-omdömen som ref att jag är ärlig.

Vill nån ha nånting som jag inte kan göra så får dom försöka nån annan stans.

För att vara någorlunda säker på att vi är överens brukar jag skicka ett foto på den färdiga produkten innan kunden betalar.

Vill kunden inte ha en söm i midjan så är det ju ett krav. Går det inte så får hon antingen avstå eller backa på sitt krav. Kanske kan man flytta sömmen högre upp eller längre ner...
Jag brukar försöka jämka kraven om det går, annars får det vara.

Returer tar jag bara om det är nåt fel på produkten.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 16:50   #3
BettieVonFraucht BettieVonFraucht är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 9
jag har ganska nyligen börjar sy upp till andra, tycker att jag varit ganska klar och tydlig med villkoren, men förväntade mig inte riktigt att vissa skulle vara så besvärliga..

har nu börjar fundera på att skissa upp en liten villkorlista, som man kan skicka ut till alla beställare innan man börjar sy så att allt blir väldigt klarlagt i början och jag kan hänvisa till den om det blir tjaffs.

bild skicka jag alltid innan betalning, kunden brukar även få godkänna plagget när jag är halvfärdig, så jag kan ändra lite om de vill.

har du någon gång råkat ut för att någon blivit arg eller velat reklamera?
BettieVonFraucht är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 18:41   #4
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Citat:
BettieVonFraucht skrev: Visa inlägg
jag har ganska nyligen börjar sy upp till andra, tycker att jag varit ganska klar och tydlig med villkoren, men förväntade mig inte riktigt att vissa skulle vara så besvärliga..

har nu börjar fundera på att skissa upp en liten villkorlista, som man kan skicka ut till alla beställare innan man börjar sy så att allt blir väldigt klarlagt i början och jag kan hänvisa till den om det blir tjaffs.

bild skicka jag alltid innan betalning, kunden brukar även få godkänna plagget när jag är halvfärdig, så jag kan ändra lite om de vill.

har du någon gång råkat ut för att någon blivit arg eller velat reklamera?
Jag har råkat ut för att en kund inte var nöjd med bilden som jag skickade. Då fick jag göra om från början. Fast det ingick ju i förutsättningarna liksom.
Nån reklamation har jag inte råkat ut för.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 21:22   #5
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag håller fullständigt med om att det är jobbigt med kunder som inte är nöjda! Det liksom knyter sig i magen!
De värsta är de som kan sy själva och har åsikter om detaljer som är under arbete. Dvs inte har nått slutresultat! Man känner sig som en liten oduglig förstaklassare i syslöjden!

Iaf: Det gäller att bita ihop och försöka göra som kunden vill och när de ser slutresultatet är det oftast ok.

Jag fick ett problematiskt jobb: Kunden är normallång och mamman till henne ville ha tyget på tvären eftersom det var vävt så det såg tvärrandigt ut. Dessutom fick det inte vara några sömmar under bysten eller i midjan - de skulle ju se "kortande" ut! Jag löste det med att klippa på diagonalen men eftersom tyg då töjer sig blev det lite olika breda när de "hängt ut sig". Det hade jag iof räknat med men det krävde lite mer provningar o insömnader. Till slut var jag nöjd o även hon som skulle ha klänningen men mamman påpekade att sidstyckena fram FAKTISKT KUNDE gått att klippa på tvären utan skarvar och bak hade det inte gjort något med skarvsömmar som bildade ett "V"... Jag förblev tyst... Tjejen var nöjd o det kände jag var huvudsaken!!! Idag var jag o levererade (för jag var ändå i krokarna) och fick betalt!

Hittills har jag inte sytt kläder till folk som inte kunna komma hem till mig. Bara enstaka broderier och de är ju inte så knepiga.
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 22:10   #6
BettieVonFraucht BettieVonFraucht är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 9
johanna: ja! precis! jag är inte utbildad inom sömnad, men jag har ju ändå många års erfarenhet av sömnad, och dessutom många väldigt nöjda kunder. så jag vet ju att jag egentligen är bra och producerar fina saker. ändå så ska det vara så jobbigt bara för att någon enstaka person är missnöjd.. eftersom jag syr som hobby, och tycker att det är så väldigt roligt så blir ju varje klänning lite av min bäbis, då är det svårt att bli kritiserad..

det gäller nog att få skinn på näsan. och lära sig att ta emot komplimangerna och se allt negativt som åsikter och inte sanning.

jag har dock aldrig varit med om kunder som är missnöjda med slutresultatet än. men en del som haft märkliga krav och förväntningar och som uppenbart försökt luras eller inte förstått värdet av en specialsydd klänning och blivit sura över det "höga priset" som egentligen är allt annat än högt.
BettieVonFraucht är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 23:07   #7
vida vida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 6
Hejsan!
jag förstår precis ditt dilemma. Jag syr själv en hel del åt folk och rkar ut för detdär då och då. Man kan väl å andra sidan trösta sig med att man blir härdad med tiden hehe. Sen blir man väl bara bättre och bättre på att tolka kundernas önskemål... När det kommer till betalningen brukar jag aldrig, eller sällan, börja sy innan jag har fått pengarna eller en del av pengarna (det kan vara en symbolisk summa men det är en liten garanti).

När det gäller missnöjda kunder så tror jag att de förmodligen inte har fått det de vill ha även om du själv tycker att resultatet är lyckat. Annars hade de sannolikt inte klagat. Mmm... sådana kunder är svåra att hantera men det är ofrånkomligt. Man får vara både ödmjuk och ha en viss distans för att klara av det. Jag tar som regel aldrig sådana jobb som verkar krångliga. FAst ibland kan det bli rentav löjligt i alla fall... jag fick en korsettbeställning nyligen som slutade med att jag satte tillbaka pengarna på flickans konto. Jag skickade bilder på den påbörjade korsetten till henne för att hon skulle se effekten av tygkombinationen, Hon svarade argt att den såg "skev ut"... det hjälpte inte hur mycket jag än försökte förklara att den för det första inte var kantad, att metallskenorna inte satt i och att min provdocka är stel och korsetten därför inte kan forma sig efter dockans kropp. Men jaja, till slut tröttnade jag och sa bara att hon kunde vända sig till någon annan sömmerska. För mig är sömnaden en hobby,,, det ska vara kul att sy haha

en fundering angående den "sömlösa" klänningen: Det är klart att är det inte trikå man syr i, så är det i princip omöjligt utan sömmar om man ska få en bra passform. Å andra sidan finns det många skärningar som inte har dendär midjesömen - tex princess-skärningen, som den kallas.

ha det gott
M
vida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 23:41   #8
BettieVonFraucht BettieVonFraucht är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 9
vida: jag har som sagt aldrig fått klagomål på det färdiga resultatet, men det kommer väl sådana så småningom också .

ja det är väl just det där med att man har olika mentala bilder av vad slutresultatet är, och ibland kanske inte förstår varandra helt.. samtidigt är jag väldigt tydlig med vad det är jag gör, och skickar ofta bilder under arbetets gång så kunden är medveten om vad jag gör så eventuella korrigeringar kan göras. jag har även en blogg där mina klänningar ligger uppe, så beställer man en 50-talsklänning så vet man hur min version av en 50talsklänning ser ut. men ja, ibland går ju inte kommunikationen ändå.. har märkt att det är extra svårt med unga kunder som tror att man kan läsa deras tankar och det enda de behöver säga är "sy en klänning" och som förväntar sig att det ska kosta under 300kr.

har försökt dra mig ur en beställning från en extremt besvärlig kund, hon hade inte betalat i förskott och jag hörde av mig i god tid innan hon skulle använda klänningen så hon kunde få tag på en på annat håll, men hon absolut totalvägrade och mesig som jag är så slutade det ändå med att jag sydde upp en klänning åt henne. är 100% säker på att hon kommer vara missnöjd när hon får hem klänningen, men finns inte så mycket jag kan göra åt de saken annat än sy en så fin klänning jag bara kan. nu verkar det dock som att hon försöker blåsa mig på pengarna.. så jag får nog sälja den till någon annan istället.

angående den sömlösa klänningen så är det en sådan modell som faktiskt har en söm i midjan. men eftersom bilder på hemsidor som säljer likadana klänningar är så retuscherade så syns inte sömmen. det blir dessutom extra löjligt då klänningen ska bäras med ett bälte i midjan och eventuell söm inte kommer synas ändå.

prinsess-skäring är det när man syr klänningen i flera våder?
BettieVonFraucht är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 00:54   #9
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Hej

Trist med besværliga kunder, men tyværr finns de alltid.

Var inne på din sida och såg vilka fina saker du gør. Såg också att du ær ung och kanske dærfør har lite svårare att sæga ifrån.

Sæg hur du vill ha det och accepterar inte kunden det, så får hon/han gå någon annanstans.

Många gånger upplever jag det som att vi som (kvinnor) hobbysømmerskor lætt tvivlar på vårt arbete om kunderna tjatar/kræver eller klagar.

Før mig ær det en sjælvklarhet att kunden skall betala i førvæg

- Brukar sæga: att då jag ær hobbysømmerska/litet føretag så skulle det bli allt før kostsamt att inte få betalt av en kund(bli lurad). Detta måste då læggas på øvriga kunders klæder =prishøjning, før det ær ju faktiskt det som hænder i alla varhus etc.

- det finns ju lagar kring øppet køp, bytesrætt.

- kunden måste ju också acceptera det du sæger om vad/hur du kan sy, annars får de vælja någon annan.

Ang prinsess skærning:
Hær ær en lænk som førklarar en del:
http://www.brollopsguiden.se/mode/br...ngar/index.php

Lycka till
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 01:07   #10
BettieVonFraucht BettieVonFraucht är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 9
albasmormor: ja, det är nog så. jag har dessutom sytt mot betalning i ca ett halvår bara så jag är ju väldigt ovan vid den här sortens kund-kontakt.

jag får helt enkelt ta och tuffa till mig och inte ta åt mig . och kanske bli bättre på att förklara exakt vad jag kan/vill göra och faktiskt säga ifrån om jag inte vill istället för att försöka ändå och må dåligt för att det blir jobbigt.

aa, sedär! det var ungefär som jag misstänkte. tror inte prinsess-skärning är vidare bra på den sortens klänningar jag syr.. men tack för länken!
BettieVonFraucht är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 01:15   #11
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Nej, det finns ingen lag om öppet köp, fast nästan alla människor tror det!!! Det är bara något som många affärer tillämpar. Står det inte på kvittot så finns det inte!
För övrigt brukar det vara så att avklippta eller specialbeställda varor kan man inte lämna tillbaka.

För frisörer och sömmerskor får man försöka komma överens så gott det går, naturligtvis är det bäst att göra det FÖRE. Man kan ju faktiskt artigt men bestämt avvisa kunder och hänvisa dem någon annanstans, om man känner på sig att det är någon slags problem.

När det gäller betalning kanske det vore bra att ta hälften i förskott, så att (speciellt unga) kunder inser att detta är något helt annat än att köpa konfektion.

En jättebra sak man kan fråga (om man vågar och/eller behöver, annars kan man bara själv ha den i huvudet som moraliskt stöd!) är om kunden brukar säja likadant till tandläkaren, alltså "högt pris etc" och försöka pruta eller smita .
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 09:33   #12
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Hej

En av mina första kund meddelade före sista provningen att hon hade köpt en klänning och inte behövde den jag sydde. Hon hade inte betalt något och jag blev så arg och ledsen att jag lät det vara. Sen köpte jag papper med en kopia där jag skrev mina villkor, bla tar jag betalt för materialkostnaden innan jag börjar sy. Om kunden håller med tyg betalar kunden 25% vid första provningen, sen vid nästa provning och det sista vid leverans. Kunden får även lämna en bild eller göra en skiss på vad hon vill ha, den klistras fast på pappret och sen skriver kunden under.
Sen får de försöka slingra sig ur detta om de har lust, men jag ger mig aldrig mer, det har även hänt en gång senare men då hade jag redan fått betalt för materialet.

Mvh
Mariette
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 13:35   #13
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag har iofs inte haft svåra kunder; är hobbysömmare själv, men däremot stöter jag ibland på kunder som har lite orealistiska idéer.
Några gymnasietjejer ville ha Rebecka Rabbit-klänningar som var helt öppna i ryggen och bara en tygflik över bysten. Jag har haft en del besvärliga korsettkunder som heller kanske inte förstått att vissa saker inte går att fixa, att naturlagarna sätter en käpp i hjulet.
Jag försöker dels berätta vad som är praktiskt genomförbart, dels sträcka mig så långt det går.
Jag har aldrig haft problem men betalning men fått vänta och tjata någon gång.
Och bara vid ett tillfälle fick jag en korsett i retur. Kunden tyckte den var "bugglig", sytt i fuskskinn. En korsett drar sig när man snörar den, men jag tror nog att kunden ångrade sig (pengarna). Korsetten var special-special men jag sålde den till någon annan senare.

Annars tror jag nog att man ska vara väldigt överens innan man börjar, ta en handpenning som täcker materialkostnad och göra klart för kunden att hoppar denne av så försvinner handpenningen, eller stor del därav.

Balansgången är svår. En grinig och svårtillfredställd kund kan ju ge en dåligt rykte, men det är samtifigt SÅ trist att överanstränga sig för en som inte uppskattar det man gör.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 13:57   #14
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Ja jag känner igen!

Jag hjälper kompisars kläder som att justera o förkorta jeans etc... De brukar säga si o så eller sådär.
Men en sak, jag sa alltid: Jag är inte proffis men kunnig innan jag kör, o frågar flera om ggr: Är det säkert att jag ska klippa bort?

Så slipper jag att tramsa skit.

Jag bad ibland om: Kan jag få lite pengar för att jag kan köpa viss tråd till det. De brukar ge 50-200 kr. En gång var det 10 kr. Skrattretande billighet!

*******

Kunder som är besserwisser, är det jobbigast. Då brukar jag säga: Varför kan du inte sy själv då?
Det får dom paff o håller tyst.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 14:22   #15
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Just nu håller vi på att sy balklänningar i skolan. Alla har minst en kund. Min samlade erfarnhet är att man ska lite på sin egen magkänsla och göra det man själv tror blir bäst. Kunden har faktiskt komit till dig för att hon/han tror att du gör det bättre än de!

Några av våra kunder har bestämt hävdat att de inte vill ha några sömmar alls fram på klänningen. När en av dem sedan såg en annan klänning med prinsessskärning ångrade hon sig och min kompis fick börja om efter att ha gjort halvaklänningen. Jag tror att det här utan sömmar är en fix ide många har, men som inte är särskilt djuptrotad. Argument som "ingen kommer tänka på det" brukar funka för att kunden inte ska oroasig.

Även estetiska detaljer tror jag att man ska lyssna mer på sig själv än kunden, såvida inte kunden har en mycket detaljerad skiss.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons