Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-02-02, 16:10   #1
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Någon som lider av "Restless legs" ?

Hej alla.

Är det någon mer än jag som lider av RLS dvs Restless legs?

http://www.restlesslegs.nu/

Jag har lidit av det i åratal och det har tyvärr blivit värre. Jag lider även av Migrän + Hortons vilket gör nätterna helvetiska ibland.
Jag försöker ibland att kyla ner benen med kallvatten men det hjälper ju tyvärr bara ett litet tag.
Ni som lider av detta eller har en anhörig/vän som lider av detta kan kanske kan skriva och berätta vad ni/de gör för att minska besvären.

Kram
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 16:36   #2
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Lider inte av det men har en bekants svärmor som lider av det. Hon äter en banan var kväll innan hon lägger sig o tycker att det hjälper rätt bra.
Man vet ju aldrig gamla huskurer kan ju fungera o detta är ju inget skadligt så varför inte prova.....
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 19:14   #3
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Jag tar allergitabletter för att det ska lugna ner sig.
Dom tabletterna tar när det kliar, och på mig hjälper det inom 10 minuter.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 19:16   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Stod inte på sidan så jag är lite nyfiken, är det så att man skakar i benen då? När man sitter ner och benen "skakar" upp och ner?

Måste vara jobbigt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 19:29   #5
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Nej, det är när det kryper i kroppen. Det är inte alltid i benen, många har det i armarna istället.
Myrkryp kallar en del det, uppstår i princip alltid på natten.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-02, 20:56   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Usch det låter jättejobbigt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 16:00   #7
yllet yllet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 113
Jag har en fråga?

Ska inte folk börja skälla som det gjordes när en medlem talade om sin överkänslighet och varför får denna inf länk vara kvar,när inte jag fick lägga in min om doftöverkänslighet?
yllet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 18:39   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Då kan jag flika in med att min tråd om rökallergi/känslighet låstes..

Jag antar att man väl får länka, om man inte är så "reklamig" i tråden och att man skriver på rätt plats (fritt forum ja)?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 18:46   #9
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Va?! Finns det något som heter restless legs?! Jag har i hela mitt liv haft svårt för att somna, ofta pågrund av att det liksom kryper och kliar och svider i benen. När jag var mindre så sprang jag upp och ner i trappan några gånger innan jag gick och lade mig, minns inte om det hjälpte.

Tänkte så sent som igår när jag skulle sova att det var så jobbigt hur det alltid kryper i knäna! Hade ingen aning om att det fanns fler, har alltid trott att det var ett tanke spöke, ni vet att börjar klia på den kroppsdel som man tänker på. Fast i och försig börjar jag tänka på mina knän för att det kliar i dem och inte tvärrt om.

Jag fick helt plötsligt en förklaring, eller snarare att sammanhang för ett problem jag har haft i hela mitt liv!
Tack Freja för länken
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 20:28   #10
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Citat:
yllet skrev: Visa inlägg
Ska inte folk börja skälla som det gjordes när en medlem talade om sin överkänslighet och varför får denna inf länk vara kvar,när inte jag fick lägga in min om doftöverkänslighet?
Hej Yllet

Jag frågade samma sak i vår forum för moderatorer om just denna tråden kontra tråden om överkänslighet. Jag fick till svar att tråden, med länk till annat forum som handlade om överkänslighet, tolkades som värvning till diskussion i annat forum när "röktråden" stängdes. Mes tråden om restless legs (som jag för övrigt själv lider av) tolkades som ett tips om en site om just denna sjukdom. Hoppas att du/ni fått svar på varför denna tråden är kvar mens överkänslighetstråden togs bort.

Vänliga hälsningar Annette/forumvärd
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 20:51   #11
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Har läst någonstans att det kan vara brist på järn och att en kombination av c-vitaminer och järn kan hjälpa.
en lugn promenad, sval dusch och massage av vaderna var också tips jag läst någonstans.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-03, 23:21   #12
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej alla och tack för era svar!

Jag brukar skölja både ben och armar med kallt vatten (jo, man kan även ha Restless LEGS i armarna - lite lattjo handikapp,!!!)
Det är tyvärr oftast nattetid det dyker upp och det blir verkligen tröttande med alla sköljningar och småpromenader. Jag brukar spänna musklerna i armarna och benen så hårt jag kan och det hjälper i någon minut. Ibland tar jag en värktablett och dessa kan hjälpa ibland. Järnbrist tror jag inte att jag har då mina provresultat från vårdcentralen var bra.
Roligt tips med en banan! Det ska jag faktiskt prova.
Tuffast blir det när jag t.ex. är på bio och inte kan springa ut för att skölja benen. Det blir en värktablett då.
Jag förstår inte varför jag alltid ska åka på sånt som inte går att bota- Migrän, Hortons, Allergier och restless legs.
Den enda trösten är att man kan prata med andra som lider av detta och att det, som tur är, inte är farligt (mina allergier har aldrig varit speciellt allvarliga) bara otroligt jobbigt och tröttsamt/smärtsamt.
Hoppas att man finner ett botemedel mot något av det snart.

Kramar till alla
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-05, 22:22   #13
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Hej

De saker som jag hört hjälper är:

Järn skall då vara injektioner (man behöver inte ha brist)

Parkinsonmedicin typ Madopark eller Sifrol

Malariamedlet Kinin

Magnesium

Dessa är dock saker som man måste ta med en läkare.

Vet inte om t.ex akuupunktur skulle kunna hjälpa

Jag tror att detta är en sjukdom som många lider av men inte alltid har namnet på

Lycka till
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 07:55   #14
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Jag har åxå RLS. Jag brukar få det i perioder då det är mycket runtomkring mig. Då kommer myrorna krypande ca 15 min efter jag har lagt mig. Det som brukar hjälpa mig är att jag spänner alla benmuskler så hårt jag kan nån minut, slappnar av, spänner igen osv. Hjälper inte det så brukar jag ta en alvedon och smörjer in benen med en massagekräm.Det finns andra mediciner som tydligen är väldigt effektiva.Lycka till med att hitta just ditt knep för att underlätta för dig!!
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 10:11   #15
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
När jag fick min sjukdom så medföljde restless legs. Min läkare förklarade att det berodde på att blodflödet inte är normalt. I mitt fall berodde det på att huden och blodkärlen blev så tjocka, att blodet inte kunde passera normalt. Jag fick rådet att massera och se till att armar o ben var varma. Även hålla benen högt. Jag drabbas ofta sen jag har lagt mig. Då brukar det hjälpa med högt benläge en stund. Annars brukar jag få gå upp och gå en stund. Då brukar det släppa. Det har med blodcirkulationen att göra. Det kan dock vara så att det finns flera varianter med samma symtom så det som gäller i ena fallet kanske inte gäller för alla. Alltid bäst att låta läkare avgöra från fall till fall.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons