Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-03-16, 15:19   #1
isaktheo81 isaktheo81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 10
Question Att sy efter mönster och sälja alster

Överallt på bloggar, webbshoppar osv ser man folk som syr och säljer otroligt fina alster men jag kan direkt se att de använt sig av ett visst mönster. Ta till ex Gynthers barnmönster, de förekommer frekvent uppsydda plagg här o var till försäljning. Man har kanske gjort sina egna småändringar, men grundmönstret är så pass uppenbart att det går att känna igen...

Jag har själv börjat sy och upptäckt hur kul det är. Så kul att jag tiill och med skulle vilja prova att sälja lite på en marknad i sommar. Men till min fråga ; är det egentligen OK att sy och sälja efter andras "grund" mönster? Nu talar vi om hobbysömnad, småskalig försäljning som du har vid sidan om ditt arbete, inte starta företag på heltid och massproduktion.

Jag känner mig lite skraj och vilsen, så snälla kom med synpunkter.
isaktheo81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 09:32   #2
isaktheo81 isaktheo81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 10
Kom igen! Någon måste väl kunna dela med sig av hur ni tänker när ni syr saker som ni har tänkt sälja. Eller sitter verkligen alla här och jobbar med helt egna mönster från grunden?
isaktheo81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 09:37   #3
AiaM AiaM är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 4
Jag frågade Stoff o Stil och enligt dem får man sy efter deras mönster och sälja alsterna men inte sälja mönstret i sig och inte sälja sakerna som egen design.
AiaM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 10:20   #4
Mejja Mejja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 43
sy och sälja

Hejsan!
Jag har fått svaret, att det är okej att sälja det man syr om man inte helt har kopierat mönstret och sytt efter det. Jag har börjat att sy väskor/kassar. Det efter ett mönster i en bok. Men jag följer inte mönstret helt, jag har ju även kikat in hur andra kassar på sysidan ser ut. Men gör alltså efter mitt eget huvud. Och det ska tydligen vara okej.
MVH Eva
Mejja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 10:24   #5
isaktheo81 isaktheo81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 10
Så det är ok om jag utgår efter ett mönster av tex Gynther men gör vissa justeringar och lägger till egna detaljer o.sv? Det låter ju vettigt tycker jag. Iallafall om det handlar om småskalig hobbyverksamhet.
isaktheo81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 10:51   #6
symamsell symamsell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 286
För det mesta brukar detta vara angivet på mönstret. En del designers (som t.ex. Lazy Girl) tillåter endast tillverkning för eget bruk eller som presenter. Andra tillåter försäljning av egenhändigt tillverkade exemplar, d.v.s. ingen industriell serieproduktion. Andra tillåter försäljning om mönstret anges på ev. namnlappar el.dyl. Och slutligen finns det några få som tillåter försäljning helt fritt.

Även om det skulle stå i copyright-texten att försäljning inte är tillåten går det ju alltid att kontakta upphovsmannen och fråga. Det värsta som kan hända är att man får nej. Bättre att fråga och få tillåtelse att tillverka kanske 50 ex för försäljning än att få surt efteråt.
symamsell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 20:38   #7
drömmar drömmar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 6
Har ni tänkt på att många designer idag jobbar så här:
Köper ett plagg som lockar intresset - sprättar plagget och kopierar mönstret- gör vissa justeringar - syr upp ett nytt plagg i annat tyg och vips ett annat märke.

Jo det är ok att kopiera andras design och kalla det sin egen i viss mån - bara man gör det snyggt och städat. Man ändrar nåt enstakat bara.

Lycka till.
drömmar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-21, 12:47   #8
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Det tror inte jag! Jag tror att designern ritar mönstret från sitt huvud eller har en mönsterkonstruktör som ritar mönstren från början efter en skiss.
Själv får jag ofta en ide och gör mönstren med hjälp av Inger Öbergs bok. Läser inantill och ritar sedan. Då tycker jag det är min egen design och det är därför jag syr för det finns inte att köpa det jag vill ha. Finns det i affären så köper jag det hellre. Det blir ofta billigare!
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons