Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Vävning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-29, 19:35   #16
kypert kypert är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 53
Thumbs up

det låter som en utmärkt ide´- att åka till Sunne. dom är jättetrevliga där!
och jag tycker oxå att du gör rätt i att pröva dej fram... så gör jag oxå - kan ta lite längre tid som du säjer- men man lär sej bra på det viset.
ang solvningen- att solva tex 5 trådar i samma solv.....är lite mycket....jag har en uppfattning att de lättare snor ihop sej med så många- o att man kan få orenare skäl-det blir ju rätt stor nivåskillnad i höjdled på varpen då- skulle nog rekommendera det uppdelat på två solv i alla fall.
o om det skulle bli för trångt? har du harnesk så kan du ju fördela mönstersolven på så många skaft du vill....o med många drag så blir det inte för trångt heller.
allt det där reder du ut och fixar efter hand.
på onsdag åker jag till sommarstugan o kollar inte sysidan varje dag...
(tyvärr) men jag hoppas du skriver hur det går i fortsättningen.
sommarhälsningar monika c
kypert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 20:22   #17
rolab280 rolab280 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 18
Nu har det blivit stora vändningar här. Jag är numera ägare till en vävstol som med stor sannolikhet brukats av Carl Widlund. Det bästa av allt är att det är en hålkortsstyrd Jacquard-enhet till. Det finns inga garantier för att den fungerar, men jag är hoppfull! 1,5 ton (ca...) väger alltihopa, så det blir att hämta med kombi och släp. Kanske redan på fredag, eller tisdag nästa vecka. Det skall tydligen finnas flera ark med det papper som man gör hålkorten av, vilket verkar lovande. Jag hoppas på att det finns med nåt eller några kompletta mönster som jag kan testa med. Det här är nästan som julafton ju!
rolab280 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-07, 22:13   #18
kypert kypert är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 53
Thumbs up

DET ÄR ABSOLUT SOM JULAFTON!!!! GRATTIS.
vad spännande!
du får berätta hur det går, om det funkar o HUR det funkar..... här är jag fullständigt novis- så det ska bli roligt att höra.
lycka till från monika.
kypert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 11:11   #19
rolab280 rolab280 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 18
Det blir på tisdag som jag hämtar den. Jag kan knappt vänta! Det är mycket spännande. När jag talade med magasinsföreståndaren på Värmlands museum så sade hon att det verkade som om det var delar från mer än en vävstol, samt att det kunde fattas några delar och att den kanske inte var komplett. Det bådar inte gott, men samtidigt så tror jag att så länge det inte är vitala delar för att det skall fungera så fixar jag det. Det skulle till exempel vara förödande om inte hålkortsenheten funkade alls! Nåja, vi får se på tisdag, eller onsdag när jag haft ork att öppna lådorna :-)

Trevlig sommar allihopa! Nu regnar det och är riktigt svalt och skönt :-)
rolab280 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 11:17   #20
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Lycka till och jag håller tummen att hålkortsenheten fungerar klockrent.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-21, 07:48   #21
rolab280 rolab280 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 18
Det vart inte så mycket julafton som jag hade hoppats på. För det första så hade de inte koll på gavlarna, vilka antagligen stod någon annanstans, så de fick jag inte med mig. Det var såpass mycket delar att jag trodde att det var en ihop-plockbar gavel (även om jag borde förstått att så ej var fallet). Nästa besvikelse var att jacqard-enheten bara var ett tomt skal, med nån trasig del och hela innanmätet borta, skrot alltså. Det enda positiva i det hela, och det som gjorde att jag iaf känner att jag inte gick i förlust var 1000 färdigknutna metall-maillon med lod, ett par meter linvarp samt ett par 500-meters rullar med lingarn. En liggande kontramarsch till en 130 cm bred vävstol fanns med också. Nog för att jag kan vara lite naiv, men jag tycker inte att de skötte den här affären så snyggt. I annonsen kunde de faktiskt skrivit att det handlade om en massa delar som antagligen kommer från massa olika håll, samt att jacqarden inte var komplett. Den nämndes visseligen inte förrän först på telefon, men det sades bara att den fanns, inte att det bara var ett skal. Men det är la så det blir när personer som inte har en aning om vad det är de skall avyttra säljer till personer som inte vet vad de köper :-)

Men loden blir det nog en liten harnesk. Återkommer med det bygget :-)

Senast redigerad av rolab280 den 2009-07-21 klockan 08:35. Anledning: Kanske skall lära mig staVA...
rolab280 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 20:17   #22
kypert kypert är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 53
hej roland.
vad tråkigt att det blev så!
och visst är det så - att det lätt blir missförstånd när inblandade inte är helt kunniga om vad det är.(dom visst nog inte själva vad dom hade.)
men du kanske har nytta av mer, än vad du tror just nu- med tiden. du verkar ju vara en uppfinningsrik man- inte blir du nerslagen av detta!?
du bygger nog en alldeles "egen" specialvävstol av alla delar du har nu
fortfarande sommar-hälsningar från monika
kypert är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons