Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-01-21, 13:36   #1
kvalstersoffa kvalstersoffa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 32
Question Sticka tummar?!

Nu måste ni hjälpa mig.
Jag håller på att sticka så kallade torgvantar som jag skrivit om innan, det är som tumvantar bara att man låter bli att sticka ihop vantarna utan låter alla andra fyra fingrar sticka ut.

Men grejen är att jag inte kan förstå hur man stickar tummarna! Jag har läst och googlat men jag fattar inte.

Såhär säger mönstret:
När arbetet mäter 6 cm ökas det till tumme på varje sida om den andra m på v (=1 am), öka på varannat v totalt 6 ggr=13 tum-m-de ökade m stickas aviga.
När arb mäter 11cm sätts dessa 13 m på en säkerhetsnål. Sedan läggs det upp 1 ny m bakom säkerhetsnålen=55 m, fortsätt med resåren som tidigare.

Det jag förstår är att man ska öka maskor för att få plats med "tumknölen" under tummen.Vad jag inte förstår är hur man sätter maskorna på en säkerhetsnål, HUR blir det ett hål av det? Fortsätter man på vanten kan man väl inte bara göra ett hål mitt i? Då måste man ju klippa i vanten? Och hur lägger man upp en ny maska? Öka förstår jag, men lägga upp ny? Och "bakom säkerhetsnålen"? Hurdå?

Sedan står det: Sätt de 13 m från säkerhetsnålen på st och plocka upp 7 m bakom dessa m = 20 m.

Alltså nu är det här "bakom" igen. Vart är "bakom"? Och igen; hur kan det bli ett hål av de maskor man "stickar fast" i resten av vanten?

Snälla försök hjälpa mig eller svara på åtminstonde någon av frågorna för jag börjar ge upp drömmen om att kunna sticka...
Tacksam för svar!
kvalstersoffa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 13:43   #2
telestar telestar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 38
Hålet i vanten blir av att du sätter maskorna där tummen ska ut på en säkerhetsnål.
När du väl har gjort det ska du inte sticka vidare på dessa förrän resten av vanten är klar. När du kommer fram till säkerhetsnålens maskor lägger du upp en ny maska innan du stickar vidare på andra sidan säkerhetsnålen. (obs! gäller alltså bara första varvet efter att du hängt av säkerhetsmaskorna)
Sen kan du ju sticka på som vanligt tills vanten är klar. DÅ stickar du tummen genom att sätta maskorna runt hålet som bildats på nya stickor. Skulle tro att det är så det menas. Har du läst hela beskrivningen? Det brukar bli lite klarare vad dom egentligen menar då...
telestar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 13:48   #3
telestar telestar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 38
ps! jag ska också sticka såna. Har du nåt bra tips på mönster?
Glömde dessutom säga att lägga upp ny maska kan du göra genom ett "omslag" = snurra tråden en gång runt högerstickan, så blir den som en ny maska till nästa varv. Har du icq el liknande kan jag försöka guida där i realtid ds.

Senast redigerad av telestar den 2008-01-21 klockan 13:51.
telestar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 13:56   #4
kvalstersoffa kvalstersoffa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 32
Åh, nu börjar det klarna.
Du kanske känner igen frustrationen?

Men det där med att "plocka upp 7 m bakom" betyder alltså att man ska "ta" 7 m från hålets översida? Och för att lägga upp en ny m, gör man på samma sätt som när man lägger upp alla maskor från början, fast bara med en?

Här finns massa fina mönster om du väljer huvudkategorin "tillbehör". Hoppas du hittar når fint! Nu ska jag iväg och kolla upp min stickning, tack för hjälpen!
kvalstersoffa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 14:02   #5
telestar telestar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 38
jepp, beskrivningar är sällan förståeliga första 10 ggrna man läser dom...
Precis, plocka upp de sju maskorna gör du sen när resten av vanten är klar. Det lär finnas lite öglor där att plocka från, kring tumhålet.

Och: precis. Linda bara garnet ett varv runt högerstickan (om du är högerhänt då).
Lycka till med sticket! nu ska jag kolla mönster
telestar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 16:31   #6
myggorna myggorna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 771
Kolla indenna sida om inte annat http://www.jarbo.se/
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 17:42   #7
telestar telestar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 38
tack!
telestar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-21, 19:20   #8
kvalstersoffa kvalstersoffa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 32
Men åh, glömde ju länken till mönstrerna!

http://garnstudio.com/lang/se/kategori_oversikt.php

Här finns massa fina mönster om du väljer huvudkategorin "tillbehör". Hoppas du hittar når fint!
kvalstersoffa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons