Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-09-19, 21:24   #1
nonhel nonhel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 2
Lightbulb Öka ärmvidd på klänning eller skjorta

Om man vill öka överamsvidden på tex en klänning eller skjorta med ärm, hur gör man då?
Jag har ganska tjocka överarmar och tycker ofta att det stramar.
Det brukar sluta med att jag sprättar bort ärmarna och gör ärmlösa klänningar, tunikor eller annat utan ärm istället. Men jag skulle så gärna vilja ha en linneklänning med ärm. Snälla hjälp mig någon o förklara hur jag skall göra.
nonhel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-19, 21:59   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Antingen för dela mönstret på mitten och dra i sär det. så viden blir den rätta.
Är överärmarna för smala kam man sätta i en kil i ärmhälet och på så sätt öka vidden.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 09:47   #3
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Som Bila sa så är det ganska enkelt,
1. rita en kopia av ärmmönstret, med sömsmån och markering av sylinjen,
2. rita en linje på din mönsterkopia så går (2mm ifrån) från markeringen av toppen på ärmkullen (2 mm ifrån) till fållinjen nederst på ärmen. Linjen går parallellt med trådrak
3. rita en linje tvärs över uppe där ärmkullen slutar
4. ta en rullkniv/sax/kniv och klipp upp dessa två linjer fram till ca 2 mm före sylinjemarkeringen. Man klipper inte igenom för man vill att det ska hänga ihop där.
5. Klipp igenom från sömsmånhållet så att du får en liten bit kvar av papperet som fungerar som ett gångjärn. Råkar du klippa igenom så sätt på en smal tejpbit som håller ihop det.
6. Ta sedan tag i kanterna upptill och dra isär mönstret så att det får den bredd som du behöver på ärmen.
7. Fixera ditt nya mönster och rita av det i ett helt papper. Rita in ny trådrak, fixa till längden och räta ut fållinjen nertill.
Klart att testa.
På det här viset är sylinjen i ärmkullen oförändrad och ditt nya mönster ska passa i ärmhålet. Det här fungerar naturligtvis inte så bra på ett mönster där ärmen är tvådelad.
Bilderna visar hur man skaär upp krysset som du ser på nästa bild.
Under den en detalj som visar att man inte klipper igenom och får då små gångjärn. Därefter visas var man tar tag i kanterna och fixar utökning av bredden.
Bifogade bilder
    
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 12:06   #4
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Hm, blev lite otydligt, punkt 5 borde vara
5. Klipp, men inte igenom sylinjen, från sömsmånhållet så att du får en liten bit kvar av papperet som fungerar som ett gångjärn.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 13:00   #5
nonhel nonhel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 2
Thumbs up

Då skall jag prova med detta.
Köper lite billigt tyg som jag kan göra fel på ifall mönstret inte skulle bli bra.

Tack tack för svar!
/Helena
nonhel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 19:34   #6
Karen Karen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 111
Fantastisk bra beskrivning! Tack - både för frågan och för det eminenta svaret! Det är ofta väldigt tajta ärmar i plaggen nuförtiden. Verkar vara på modet, men ack så obekvämt.
Karen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 22:32   #7
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Notera dock att om ärmen känns snäv i ärmhålet och inte bara runt överarmen så hjälper inte den där metoden. Om plaggmönstret har tillräcklig rörelsevidd så är det nog inte någon risk men om det är snävt så behöver även ärmhålet en utökning. Det finns en metod som man kan säga gör tvärtom gentemot den ovan.
Då väljer man att utöka så att "gångjärnen" sitter på insidan och när man drar isär bitarna så lyfter halvorna på ärmkullen. För att kunna få ett jämt mönster ritar man in en jämn kurva som höjer lite på toppen av ärmkullen. (Dåligt illustrerad med en tunn röd linje.) Horisontell delningslinje dras från passmärket i bakärmen. Vertikala från toppen på axeln.
Den ökningen måste sedan införas i ärmringningen. Vanligen genom att man sänker mittpunkten undertill. Man får mäta linjerna så att det blir en ok sylinje. Kom ihåg att inte ta bort det extra tyg som ofta är inlagt ursprungligen för att få en rundad ärmkulle. Så mät hur mycket ärmen skulle hållas in före och se till att det är samma mängd att hålla in efter. (Varierar med utformning, från 0 till 3 cm över kullen. Brukar ligga mellan balanspunkterna som är vanliga som passmärken.)
Slutresultatet - en vidare ärm i ett rymligare ärmhål.
(Ref.: s 182 i Aldrich, metric pattern cutting for women's wear, 5ed Blackwell 2008)
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-20, 22:59   #8
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Himla bra beskrivning. Jag har tidigare bara klippt itu mönstret och dragit isär det och sen justerat i efterhand om det blivit för mycket.... detta är smartare!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-21, 08:35   #9
Xel Xel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 48
Vilken bra beskrivning! Även jag kommer att ha nytta av denna, så därför ett TACK från mig också!
Xel är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons