Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-06-06, 15:24   #1
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Cool Lödkolv för smyckestillverkning?

Hej!

Jag vet inte om detta räknas som off topic men jag gör ett försök.

Jag tänkte ge mig på att försöka göra egna smycken i metall. Jag behöver då ett lödningsverktyg. Jag har hittat denna produkt men det står bara att den fungerar på trä, kork och läder.

Vad ska man ha för kit om man ska löda t.ex. tenn för att göra smycken som exempelvis tiaror?

Tack tack!
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 16:35   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det där är ju en Glödritningssats, du ska ha en lödkolv, eller lödpenna eller lödstation - utan G.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 16:54   #3
Karen Karen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 111
Nej, den satsen du har hittat är nog inte bra. Du ska ha en helt vanlig lödkolv, för man lödar ju alltid med lödtenn. Du kan ju hitta dem i olika grovlekar, så det är bara att köpa en som passar. Du ska köpa en med 30-40Watt, kostar från 100 - lappen och uppåt. Jag använder min mans, när jag behöver, och han har dem i sitt jobb till att löda fast elektriska saker med på styrkort. Lycka till!
Karen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 16:58   #4
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Citat:
leningrad skrev: Visa inlägg
Det där är ju en Glödritningssats, du ska ha en lödkolv, eller lödpenna eller lödstation - utan G.
Tack för svar.
Har du händelsevis länk på vad exakt det är man ska köpa? På olika hobbysajter finns ju massor av delar till sånt kit, jag har ingen aning alls om vad man behöver.

Aha du menar att jag inte ska ha glödsats utan LÖDsats

Betyder det att detta fungerar? Samma sak här dock, fungerar bara på läder och trä; verkar inte gå på metall.
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 16:59   #5
Karen Karen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 111
Gå in på www.conrad.se och sök på lödkolv. Ta "pris under 100kr". De ska inte vara för varma. Det finns för runt 50 kr. 15-30 watt. Maken tror att det räcker. Tex artikelnummer 588539, 49kr.
Karen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 17:08   #6
cab cab är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 55
Lödpenna

Gå till Jula http://www.jula.se/lodpenna-213013 de har en lödpenna för 59:- Det står att den är tänkt till "radio, hobby och mindre elektriska komponenter".
cab är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 17:14   #7
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Kjell.com har reglerbara lödkolvar, alltså en kolv som man kan reglera temperaturen på.
Kjelles lödstation
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 18:54   #8
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Thumbs up

Åh, tack alla

Räcker det med en sådan lödpenna eller måste man ha mer grejer? Jo, givetvis måste man ha något att arbeta med, lödgrejer och så, men är det några munstycken eller annat man måste ha till själva lödkolven för att kunna arbeta?

Jag är väldigt noob i detta som ni säkert märker
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 19:46   #9
cab cab är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 55
Biblioteket, kurser m.m.

Måste nog ta ner dig lite på jorden och hoppas att du inte tar illa vid dig. Att löda krävs teknik om det ska bli snyggt, och på ett smycke bör de ju absolut bli snyggt. Se om du hittar någon kurs i lödning.
Sen kan du alltid kolla biblioteket efter böcker om vad som behövs och hur man går tillväga.
För att inte tala om internet - sök på google, jag hittade bla. den här länken http://www.kennethshem.se/Loedkurs.htm vars rubrik är "liten kurs i lödning" det finns många fler länkar

Lycka till!
cab är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 21:02   #10
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Citat:
cab skrev: Visa inlägg
Måste nog ta ner dig lite på jorden och hoppas att du inte tar illa vid dig. Att löda krävs teknik om det ska bli snyggt, och på ett smycke bör de ju absolut bli snyggt. Se om du hittar någon kurs i lödning.
Sen kan du alltid kolla biblioteket efter böcker om vad som behövs och hur man går tillväga.
För att inte tala om internet - sök på google, jag hittade bla. den här länken http://www.kennethshem.se/Loedkurs.htm vars rubrik är "liten kurs i lödning" det finns många fler länkar

Lycka till!
Hej! Absolut inte Jag har ofta massa projekt jag vill göra och tänker "wow detta vill jag göra" och så ger jag mig in i saker som kanske är svåra. Jag minns bara att jag lödade en del i skolan på träslöjden och tyckte det var smidigt och roligt och kom på häromdagen att det inte finns så mycket smycken jag tycker är snygga - alls. Så varför inte skapa själv.

Jag har googlat en hel del men inte funnit någon användbar information. Länken du gav har jag inte alls hittat. Jag har sökt efter kurser men hittar inga i min region (Malmö-Lund-Eslöv).

Men jag ska spana in sidan, tack
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
lödning, smycke, tenn


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons