Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-03-19, 12:50   #1
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Dhl

Är det verkligen ingen som vet hur det går till när DHL driver in moms och tull?
När betalar man och hur mycket är deras administrativa avgift?

Vet att posten tar en hundring, är det samma hos DHL Ingen större vits då att beställa när momsen kommer att hamna på drygt 50kr (frakt plus varans pris är 33$)

Sitter och funderar på om jag ska beställa mitt garn men vill ju gärna veta vad som gäller först. Ringde DHL men har inte lyckats få nån att svara än.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-19, 13:47   #2
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
DHL driver nog inte in någon moms och tull. Det är med all säkerhet tullverket som gör det. Däremot så tror jag, OM ditt paket hamnar i tullen så måste du lösa ut det från DHL med någon liknande avi som man gör på posten. Då är det tullverket som givit DHL i uppdrag att göra det. Posten och DHL är ju bara speditörer.
Moms ska man egentligen betala på allt (finns några få undantag) men har man tur att slippa hamna i tullen så "slipper" man också betala moms. En samvetsfråga... men jag har inte hört om någon som sökt upp tullverket frivilligt
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-19, 14:40   #3
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Tack för svaret.

Jag menade så att säga att dom driver in till tullverket och för det tar dom ju med all säkerhet betalt och det är just den avgiften jag skulle vilja ha reda på.
Garn är ju skrymmand, blir ganska stora paket så jag tror nog risken är ganska stor att det fastnar i tullen och då vill jag gärna vet vad slutsumman blir innan jag beställer.

Ingen som fått icke europeiska paket som fastat i tullen levererat av DHL som vet exakt?,
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-20, 09:04   #4
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det finns en tråd nyligen om import från USA där ALL information du söker finns utförligt presenterad.

KORT: Det är fraktaren som har att klarera allt gods man frakta, beräkna moms och i förekommande fall, tullavgift, och dra dessa avgifter från beställaren och betala till Staten. Tullverket gör inget sådant,
För att hantera importavgifter tar fraktaren ut en administrativ kostnad. Hur stor den är kan man veta genom att kontakta fraktaren, DHL i det här fallet.
Är moms/tull-avgifterna mycket små kan godset slinka in utan klarering.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-20, 09:42   #5
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Jag kan alltså vad som gäller vid moms och tull beräkningar, köper mycket utomlands, är bara dhl:s administrativa avg jag vill veta. Den verkar dock omöjlig att få reda på. Har mailat DHL och hoppas på svar, i telefon låter det bara"många ringer just nu vad god och återkom senare" i tre dagar.
Får väl vänta på mailet men hade velat beställa nu.

Nån här som beställt från Yarnparadise som levererar från Turkiet?
Brukar era paket beläggas med moms och tull eller brukar dom slinka igenom?
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-20, 11:49   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det finns någon sorts "regel" att avgifter understigande 50 spänn inte tas ut (för mycket jobb), men den får nog ses som ganska generell och osäker.

Har noterat att postens tullavdelning är betydligt effektivare och mer nitisk än t ex Schenker, DHL och FedEx. Hittills har jag inte betalat ett öre på gods från Hongkong/Kina eller Japan och därifrån har jag nog gjort 10+ beställning på allt från elektronik till tyg, och allt har levererats av bud (ej posten).
Beställningar jag gjort från USA; tyg, elektronik och musik brukar som regel beläggas med moms.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 01:02   #7
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Min man handlar ofta från länder utaför eu.Allt från knappbatterier och asteroider till astrotuber i storformat. Det är ofta som DHL och även andra fraktbolag kommer och lämnar. Vi har så vitt jag vet inte betalat någonting till dom en enda gång, så det är nog inte så vanligt.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 11:33   #8
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Är det verkligen ingen som vet hur det går till när DHL driver in moms och tull?
När betalar man och hur mycket är deras administrativa avgift?

Vet att posten tar en hundring, är det samma hos DHL Ingen större vits då att beställa när momsen kommer att hamna på drygt 50kr (frakt plus varans pris är 33$)

Sitter och funderar på om jag ska beställa mitt garn men vill ju gärna veta vad som gäller först. Ringde DHL men har inte lyckats få nån att svara än.
Jag beställde ju från dem och för ett jättepaket med 160 nystan så betalade jag 97 i dörren till dhl. Annats var det bara den kostnaden som syntes på sidan som jag betalade.
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 11:55   #9
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Tack för alla svar.

Jag vågade mig på en garnbeställning, blev inga extra kostader alls....Perfekt!
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 12:44   #10
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Tack för alla svar.

Jag vågade mig på en garnbeställning, blev inga extra kostader alls....Perfekt!
Kul vad köpte du?
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-24, 13:38   #11
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Det blev merino acryl, i två olika färger, 16 nystan av varje.(Ena färgen skulle varit ett rent acrylgarn men har väl blivit fel nånstans)
Garnet är ju jättemjukt så förhoppningsvis klagar inte dottern. Soft merino 16 nystan samt ett tjockare garn, mohair spiry, 12 nystan av det, ska bli en kofta från Vampire knits boken.

Är du nöjd med dina garner?
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons