Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-10-27, 21:44   #1
zelma zelma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 8
Virkad sågtandad kant?

Hej!
Jag håller på att sticka ett "drak"-täcke/filt till min lilla dotter i olika röda och orange nyanser, jag ska också sy på en drake i filt med eldslågor
och allt. Jag tänkte virka en kant runt om och jag skulle vilja ha den som formen av en drakes (sån´t som den har längs ryggen, vad heter det??). Dvs
sågtandat mönster.

Jag är mer eller mindre novis, men har verkligen fått smak för det här med stickning och virkning och har prövat och prövat, men det går inte alls.

Har nån´ någon idé på hur jag virkar ett sådant
mönster?

hälsningar
Helena Anderhag
zelma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 11:49   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Hmm...
Ingen hejare på att virka precis.
Men tänker att virkning består ju i att man tar en maska, lite grand som stickning. Sticker in i det redan gjorda och hämtar tråden och drar tillbaka.
Utöver denna rörelse varierar man med att dra igenom många trådar som man sedan "virkar av" en i taget, eller att man gör några luftmaskor innan man tar ner i "tyget" igen.

Stolpar och fasta maskor vet jag att det finns.

Kanske att du kan söka på nätet efter instruktioner eller gå på biblioteket och låna en bok om virkning.

Tänker att om du gör en låg maska, en medelhög, en hög, en medelhög och en låg maska efter varandra skulle det kunna bli taggigt.


Om nu någon virkkunnig skakar på huvudet, var vänlig korrigera mig... Det viktiga är att Helenas täcke blir fint.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 14:29   #3
zelma zelma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 8
Tack! jag ska försöka med dina tips. Även om jag inte riktigt förstår det där med låg och hög maska (jag är verkligen novis!). Jag har lånat bok på bibblan, men hittade inget om just detta, men övning ger färdighet heter det ju.

Ha en skön helg!
zelma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 16:40   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Nä, det finns inget som heter hög och låg maska, helt rätt.

Men beroende på hur många "krumbukter" man gör innan man anser att maskan är "klar" så blir den olika hög.

En superlåg: Dra garn genom arbetet och på en gång vidare genom den maskan som fanns på nålen.

en lite högre: Dra garn genom arbetet. Ta upp en ögla till ovanför arbetet. (Alltså samma rörelse fast inte genom arbetet.) Dra den sista öglan genom de två andra.

Ännu lite högre: Dra garn genom arbetet. Ta upp en ögla till ovanför arbetet. Dra den genom en ögla. Gör en till ögla ovanför arbetet. Dra den genom de två andra.

Ännu högre: lägg en ögla över nålen Innan du tar upp en ögla genom arbetet. Ta upp en ögla till ovanför arbetet. Dra den genom en ögla. Gör en till ögla ovanför arbetet. Dra den genom två öglor. Gör en ny ögla ovanför arbetet,dra den genom båda öglorna.


Högre än så kan du nog inte göra. Då får du fortsätta med ett varv till.

De här maskorna jag beskrivit Tror jag är "riktiga virkmaskor". De påminner iaf.
Och de heter nåt fint.
Jag tror jag började med smygmaska och fast maska. Resten heter stolpar eller nåt. Kolla i boken!
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-30, 11:49   #5
orange_angel orange_angel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 64
Ta en titt på på Garnstudios Virkskola, http://www.garnstudio.se/teknik/virka1sv.html, så slipper du söka rätt på en bok. Mycket bättre än de flesta böcker också!
orange_angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-30, 22:32   #6
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Citat:
Cessi skrev:
...
En superlåg: Dra garn genom arbetet och på en gång vidare genom den maskan som fanns på nålen.
Smygmaska ja

Citat:
Cessi skrev:
...
en lite högre: Dra garn genom arbetet. Ta upp en ögla till ovanför arbetet. (Alltså samma rörelse fast inte genom arbetet.) Dra den sista öglan genom de två andra.
Fast maska

Citat:
Cessi skrev:
...
Ännu lite högre: Dra garn genom arbetet. Ta upp en ögla till ovanför arbetet. Dra den genom en ögla. Gör en till ögla ovanför arbetet. Dra den genom de två andra.

Ännu högre: lägg en ögla över nålen Innan du tar upp en ögla genom arbetet. Ta upp en ögla till ovanför arbetet. Dra den genom en ögla. Gör en till ögla ovanför arbetet. Dra den genom två öglor. Gör en ny ögla ovanför arbetet,dra den genom båda öglorna.
Högre än så kan du nog inte göra. Då får du fortsätta med ett varv till.
Låter som egen variant av stolpar, stolpar kan göras hur höga som helst iaf.

Citat:
Cessi skrev:
...
De här maskorna jag beskrivit Tror jag är "riktiga virkmaskor". De påminner iaf.
Och de heter nåt fint.
Jag tror jag började med smygmaska och fast maska. Resten heter stolpar eller nåt. Kolla i boken!
Halvstolpe: gör ett omslag om virknålen, stick ner nålen i arbetet dra igenom en ögla, gör ett nyttomslag som dras genom öglan, gamlaomslaget och gamla öglan.
Hel stolpe: gör ett omslag om virknålen, stick ner nålen i arbetet dra igenom en ögla, gör ett nytt omslag som dras genom öglan och det gamlaomslaget, gör ett nyttomslag igen och dra genom nya och gamla öglan.

Dubbel stolpe: gör två omslag om virknålen (två omslag och gamla öglan på nålen), stick ner nålen i arbetet dra igenom en ögla, gör ett nytt omslag som dras genom öglan och det närmaste omslaget(ögla, ett omslag och gamla öglan på nålen), gör ett nytt omslag igen och dra genom nya öglan och nästa omslag, gör ett nytt omslag igen och dra genom öglan och gamla öglan.

Tredubbel/trippelstolpe : gör tre omslag på nålen och stick ner nålen i arbetet dra igenom en ögla, osv.
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-31, 20:19   #7
zelma zelma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 8
Tack

tusen tack för alla utförliga tips!
/Helena
zelma är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons