Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-18, 20:13   #1
_ninis_ _ninis_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 7
Question Städning i sticklådan

Hej!

Jag är glad att säga att dagen har kantats av städning.. I alla fall nu när det är klart
Men, en plats i hemmet jag drar mig för att göra i ordning, är min kombinerade pyssel/sticklåda. "Lådan" är egentligen en sittpuff, men den som vågar sitta på den ska jag prisa. Locket går nämligen inte igen!

Jag behöver tips på någon smidig stickförvaring man kan göra/sy själv, då det snart ser ut som puffen konverterat till Vodoodocka om jag fortsätter ösa i mer saker i den! Det spretar både här och där och jag är rädd att tyget inte håller länge till.

Tacksam för hjälp, det är väl inte meningen att jag ska behöva slänga någonting?
_ninis_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-18, 21:02   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jag har en stor genomskinlig plastback med lock, det funkar bra.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-18, 22:33   #3
Jo_1 Jo_1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 125
Man kan ju inte slänga sånt!
Jag har klätt ett gammalt "Whisky-rör", dvs ett rör som har innehållit en whiskyflaska med fint papper och har alla mina långa stickor i det. (se bild på del av det, i mitt album). Strumpstickorna har jag sytt ett fodral till som man kan rulla ihop (har inga bilder, men kan ta om så önskas), virknålarna har ett likadant. Nu är det bara rundstickorna som väntar på fin förvaring, men det kommer nog
Jo_1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 08:51   #4
evanew evanew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 7
Wink

Till mina stickor och virknålar har jag gjort en variant på "bestickfodral" , ett sådant som man syr och sdan rullar ihop.
Varje fack har sin storlek påfickor och lite kortae för virknålar och strumpstickor. Kanske det ka vara något för dig.
evanew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 10:08   #5
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Rundstickor kan förvaras i CD-väskor.

Tips på virknålsförvaring: CD-väska, sminkväska, stående i vas, glas eller gammal konservburk.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 10:25   #6
_ninis_ _ninis_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 7
Citat:
evanew skrev: Visa inlägg
Till mina stickor och virknålar har jag gjort en variant på "bestickfodral" , ett sådant som man syr och sdan rullar ihop.
Varje fack har sin storlek påfickor och lite kortae för virknålar och strumpstickor. Kanske det ka vara något för dig.
Ja men det där låter som någonting i min smak... Har du några mått som du gått på, eller är det lite höfta och hoppas på tur som gäller?

Eftersom jag sist var inne på tradera "råkade" buda till mig 20 par bambustickor PLUS 15 par strumstickor också i trä, så börjar sambon bli lite butter på att de ligger överallt!
_ninis_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 10:27   #7
_ninis_ _ninis_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 7
Det där med glasvaser och konservburkar är ju jättefint, jag hade önskat att det fått stå så, men inte med två katter som gillar att äta på allt, och då menar jag allt....
_ninis_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 13:57   #8
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jag fick ärva ett gammalt virknålsfodral i hårdplast efter min mormor. Perfekt! Men tillverkas sådana saker längre?
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 14:03   #9
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Vartoftagarn säljer fodral till stickor och virknålar om man inte känner för att sy ett eget. Finns säkert på andra garnbutiker också
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 14:23   #10
_ninis_ _ninis_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 7
Tack för alla tips! Jag har varit iväg på lunchen idag och köpt må mig gamla plåtaskars som ska fyllas med knappar, synålar och annat smått plock! Nu ska det bli ordning på torpet!
_ninis_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 17:25   #11
@ninna @ninna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 12
Hej!
Jag har också gjort en variant av "bestickfodral" för stickor som jag trivs väldigt bra med. Jag har gjort dem i två storlekar, ett för strumpstickor och virknålar och ett lite större för att förvara vanliga stickor i. Sedan satte jag på ett litet "stickmått" som kan va bra att ha i alla fall till strumpstickorna. Kolla i mitt album så har jag bild där.
/Katarina
@ninna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-20, 07:32   #12
_ninis_ _ninis_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 7
Nu har jag börjat, och är nästan klar med mitt lilla fodral. Jag valde ett lite längre så jag får plats med både vanliga stickor och strumpstickor... Bilder kommer, det fattas bara ett litet snöre att knyta om. Nu kommer nästa problem, jag måste hitta på någonting till rundstickorna också.. Funderar på samma typ av lösning, men med bredare fack..
_ninis_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons