Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-11-19, 11:00   #1
mo_oi mo_oi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 25
Undertråden krånglar..

Jag är väldigt ny på symaskiner och det enda jag lärt mig är det jag kan se i instruktionsboken. Jag har en billig symaskin som jag köpt för 2 år sen men har börjat använda som mest först för någon vecka sedan.
Jag har oljat den och rengjort som det sod och även oljat ite idag igen eftersom det dunsade så när jag sydde, sen var det löst.
men nu till problemet. Hade samma problem för ett tag sen men det slutade helt plötsligt.
Det är så att undertråden går av HEELA tiden så jag håller på att bli galen. Går den inte av så trillar den som ur. jag bifogar bilder eftersom jag inte är så bra på att beskriva.

Övertråden trillar även ur ibland, den trillar ur trådarmen (?).


Skulle bli riktigt glad om någon kan hjälpa mig så jag får sy och vara glad utan att krångla. Har dessutom fått hem massa fina tyger idag
Bifogade bilder
   
mo_oi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 11:52   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
En sak jag direkt reagerar på är att undertråden inte ser helt rätt trädd ut. Ska den inte gå ett snäpp till, eller vad man ska säga, så att den kommer "fram" i det stora hålet? Gav bort en symaskine med precis sådan spolkapsel igår så jag har inget att titta på längre, men spontant känns de så i alla fall.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 12:28   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Sotis har rätt du måste dra tråden längre på kapseln. Så ser det ut som du inte trätt övertråden rätt.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 13:03   #4
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag ser inget anmärkningsvärt i ur övertråden går, men tänk på att ha pressarfoten uppe när du trär övertråden så den går in ordentligt mellan trådspänningsskivorna. Man kan kolla att den kommit rätt genom att provdra lite i den, helst innan den gått genom nålen så är det lättast. Med pressarfoten uppe ska det gå ganska lätt, med foten nerfälld ska det ta emot rejält.
Gissar att när övertråden hoppar ur är det för att den inte spänns som den ska.
Och är inte undertråden rätt blir det skrutt av alltihop!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 13:27   #5
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
övertråden kan jag inte se något som skulle kunna vara problem med.

Men undertråden är fel trädd. Den ska dras ett "hack" till. Så det är nog därför din vill ställa till med trassel.

Lycka till
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 15:00   #6
mo_oi mo_oi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 25
Citat:
Sotis skrev: Visa inlägg
En sak jag direkt reagerar på är att undertråden inte ser helt rätt trädd ut. Ska den inte gå ett snäpp till, eller vad man ska säga, så att den kommer "fram" i det stora hålet? Gav bort en symaskine med precis sådan spolkapsel igår så jag har inget att titta på längre, men spontant känns de så i alla fall.

Det är det jag vill visa på bilden med spolarhållaren, det är så den "trillar ur" hela tiden. Att trä en symaskin, det kan jag i alla fall
mo_oi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 15:01   #7
mo_oi mo_oi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 25
Jag har trätt symaskinen precis som man ska och jag vet att man ska ha pressarfoten uppe osv men det verkar vara någonting annat som krånglar.
mo_oi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 20:53   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Har du lagt i spolen medsols?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-19, 21:11   #9
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Spolen som undertråden sitter på skall sitta så att tråden går medsols, eller som klockan, när den sitter i hållaren om du håller spolen mot dig.

Sen skall tråden dras genom spolhållaren så att den går genom den stora öppningen och ligga mellan "klorna".

(Går inte tråden att dra så långt kanske det måste lättas på någon skruv.)
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 11:00   #10
mo_oi mo_oi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 25
Jag behöver hjälp med vad som kan vara fel med maskinen inte hur man trär en symaskin. Som jag skrev tidigare så vet jag hur man trär en symaskin, det lärde jag mig när jag var 13

Bilden på spolhållaren är för att visa hur tråden hamnar ibland medans jag syr, kan det då vara fel på själv spolhållaren kanske?

Nu behöver jag veta vad jag kan göra med min maskin för att den ska sluta kapa undertråden och varför tråden trillar ur trådarmen ibland. Finns det någon riktigt snäll person som kan svara på det?? Snälla, snälla , jag blir galen på den här maskinen
mo_oi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 11:16   #11
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Kanske dags att ta den till doktorn!
Kan du hålla i tråden och spolen hänger kvar, eller trillar den ner?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 11:35   #12
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Det är nog så att det är omöjligt att svara på frågan utan att ha maskinen framför sig. De saker som påpekats här är det som det brukar ge problem, så om du verkligen är helt säker på att du gör allt rätt, att spolkapseln fungerar som den ska (hur man kollar det vet du självfallet förutsätter jag eftersom du är så säker på att du gör allt rätt) och att maskinen är ordentligt rengjord, både mellan trådspänningsskivorna och i spolhuset (där det lätt sätter sig någon pytteliten trådbit någonstans) är det nog inget annat att göra än att ta den till verkstad.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 11:50   #13
mo_oi mo_oi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 25
ja som sagt, just det grundläggande hur man trär en symaskin (alltså hur trådarna ska gå osv.) det kan jag men jag vet inte hur bra jag är på att rengöra den men jag tycker jag vart noggrann och försiktig. Som jag skrev tidigare så har jag lärt mig hur man oljar och rengör som det står i instruktionsboken och det har jag gjort. Har tagit lös delar och letat trådbitar.
Det är kanske dags att leta en ny maskin, den här kostade ju enbart kring tudenlappen och man får väll vad man betalat för.

Men kan det alltså vara fel på själva spolarhållaren?

Just nu kan jag inte kolla närmare på den för jag upptäckte just att min underbara dotter snott den, och den är nu spårlöst försvunnen. Jippie.
mo_oi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 12:32   #14
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Kan du hålla i tråden utan att tråden löper ur spolkapseln, det har du inte svarat på!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-20, 13:05   #15
mo_oi mo_oi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 25
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Kan du hålla i tråden utan att tråden löper ur spolkapseln, det har du inte svarat på!
Oj den missade jag. Det har jag faktiskt inte tänkt på men nu när jag tänker efter så kan den vara lite seg.
mo_oi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons