Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-03-27, 11:55   #1
Mavae Mavae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 110
Lägga till rörelseveck över knäna??

Hej alla,
Nu börjar våren hitta hit också - härligt!!
Jag har tänkt sy överdragsbyxor, tänkta att användas i mellanperioden mellan galonbyxor och bara vanliga byxor.

Jag har ett vanligt byxmönster och undrar nu om jag bara kan lägga till rörelseveck över knäna så att byxorna blir lite smidigare (ska användas av en 2-åring) eller om proportionerna blir fel då??

Jag inser att jag får förlänga framstycket, men i övrigt borde det väl funka, eller är det nåt jag förbisett?
Mavae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-27, 19:22   #2
Millej Millej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 91
Överdragsbyxor brukar behöva vara lite vidare, för att vanliga byxor ska få plats under. Så om du inte har ett mönster som har extra vidd kanske du ska lägga till lite grand i sidsömmarna.
Sedan är det bra om byxorna är lite högre i midjan. Det misstaget gjorde jag en gång, och då kanar gärna midjan ner lite när barnen t.ex sitter i sandlådan.
Men rörelseveck i knäna borde funka bra som du tänkt, tycker jag.
Millej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-28, 06:24   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag vet inte hur du har tänkt, men, se till att du förlänger just vid knäna. Splitta mönstret där vecket ska vara, sära, och gör likadant där nästa veck ska vara. Så att byxorna inte råkar bli extra smala nertill eller så. Även byxmönster som ser raka ut är tyvärr inte alltid det ändå.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 21:57   #4
Mavae Mavae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 110
Tack för tips. Har nu ritat mönster och splittat över knäna och kommer att lägga veck.
Mycket bra synpunkt att förlänga lite i midjan, förlängde lite mer bak än fram - avskydde själv när jag var liten och det blev kallt om ryggen!!
Mavae är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons