Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-12-01, 16:12   #1
flickanmedh flickanmedh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 31
Hur syr jag i chiffong?

Har ni några tips på hur man syr för att få bästa resultat när man ska sy i chiffong. Aldrig sytt i de själv, men jag har en aning om att det lätt skrynklar ihop sig och att det är svårt att få "raka" kanter?
flickanmedh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-02, 17:16   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Använd microtexnål. Så smal som möjligt.
Testa dig fram med pressarfotstrycket. På tunna tyger ska det ofta vara ganska hårt, men samtidigt beror det lite på hur sömmen ska sys.

När du sicksackar kanter så vik kanten dubel och sicksacka genom båda lagren, så är risken midre att tyget "glider ur" sömmen med tiden. Eftersom chifong är så tunt brukar det inte bli för klumpigt ändå.

En del maskiner kan ha en tendens att vilja dra ihop tyget en aning i samband med raksömmar i tunna tyger. Hål tyget en liten aning spännt bakom pressarfoten så blir det slätt och fint. Men dra inte för hårt, maskinen måste få sköta matningen själv, du ska bara hålla i det så det inte är slakt.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-03, 08:26   #3
flickanmedh flickanmedh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 31
Jag antar att det kan vara samma sak när man syr i spets då? Hur reglerar man trycket på pressfoten?
flickanmedh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-03, 09:57   #4
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Det beror på vilken symaskin man har. Pressarfotstrycket går inte att ändra på alla symaskiner.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 12:56   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Japp. På 2 av mina 3 symaskiner kan man inte ändra pressarfotstrycket. Eller, snarare på 1 av de 2 kan man göra det men man måste öppna höljet och skruva med skruvmejsel, haha.


Jag har dock inte problem med att sy i chiffong, jag syr på som vanligt...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 15:28   #6
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej.


Jag brukar alltid få problem när jag ska lägga ut tyget (engelska termen "fluid fabric"är ett utmärkt ord) Tyget bara flyter iväg och drar sig. Hur brukar ni göra?

Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 15:34   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja det är knepigt att klippa rätt.. Men ett steg är i alla fall att se till att hela tyget ligger på samma nivå.. Om det hänger över en bordkant så smiter det gärna iväg. Så om man kan lägga hela tyget helt platt och utvikt, så.

Golvet kanske då.

Och ja, klipp bara 1 lager, vik ingenting.

Ja nu kom jag på det, jag brukade tejpa fast tyger och ha en stor skärmatta under så jag skär ut med rullkniven istället för att klippa ut. När jag sydde människokläder. Ja, jag är sådan, jag är så jättepetig ända ner till millimetern.

Men det kräver förstås att man har viss vana med rullkniven så man kan skära exakt på "frihand" utan linjal alltså och i kurvor också. Eller kanske det inte är svårt. Jag vet inte. Håll fingrarna borta!

EDIT: Se till att tyget är rakt när du tejpar så det inte blir utsträckt och kurvor i kanten om tyget är lite "stretchig"
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-09, 18:00   #8
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej.

Tack för svaret. Nu har jag fått många tips. Stort tack!!!

Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-11, 21:29   #9
flickanmedh flickanmedh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 31
Så om jag ska sy i spetstyg bör jag också använda så tunn nål som möjligt? Är det kanske lättare att sy för hand om man inte har smal nål till symaskinen och inte har en som man kan ställa in pressarfoten på(antar att man itne kan göra dt på husqvarna automatic).
flickanmedh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 07:49   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tunn nål är bra, inte svårt att köpa.
Provsy på din maskin. Det går bra att sy på en del maskiner utan justerbar fot. Har iaf gjort på mina 2 maskiner där jag inte justerar fot.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-15, 16:44   #11
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
När jag har sytt i chiffong har jag sytt något som heter "frenchseams" på engelska...vet ej vad det hetter på svenska. Men här: http://www.sewneau.com/how.to/french.seam.html
kan du se vad jag menar.
Lycka till
Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 19:45   #12
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Flera tips att lyckas med chiffong ?

Jag ska sy en balklänning i polyesterchiffong. Jag har sytt mycket, men aldrig i chiffong och gruvar mej litet för det. Har sökt i forumet och tagit fasta på att:

Doppa tyget i vatten och sköljmedel för att få bort statisk elektricitet.

Klippa i enkelt tyg, inga vikningar.
Nåla noggrant och tätt.
Microtexnålar i maskinerna.
Extra tålamod...

Har ni flera tips som ni vill dela med er av som kan göra det litet lättare att lyckas ?
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 21:46   #13
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Om du syr själva klännngen och fodret var för sig så blir det snyggas med franska sömmar/skjortsömmar - så att ingen ful sömsmån syns igenom.

Om du har tid och ork så tråckla - (det kan faktiskt spara onödiga fel tid tid).

Var inte för rädd. Kör på. Inget blir bra om man oroar sig.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-07, 22:09   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det jag minns är att det bara var att köra på. Det man ska tänka på är om symaskinen har ny och tunn/spetsig nål annars kan det kanske tuggas ner eller dras i tygtrådarna fult.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-09, 18:59   #15
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Tack för era tips och peptalk.

Jag ska utrusta mej med nya nålar, provsy litet och bara jag kommer igång så kommer det att gå bra. Annars återkommer jag och får hjälp och tips från alla kunniga här på Sysidan. Den samlade kunskapen här är oslagbar.
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons