Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-02-21, 21:55   #1
Butsibu Butsibu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 8
Skrynkla tyg med symaskin

Hej!

Jag tittade på denna youtubefilm: http://www.youtube.com/watch?v=eHIJrRajmeA

Och här skrynklar/veckar maskinen tyget automatiskt. Min fråga är om detta går att göra med en Husqvarna 2000 model 6450? Och i så fall hur?

Jag ber om ursäkt om jag postat fel
Butsibu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 22:11   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Det är bara att testa.
Hon i filmen syr med raksöm, stygnlängd den högsta hon har, förmodligen fem samt trådspänningen oxå på femman.

De två inställningarna har även äldre maskiner så borde funka tycker jag.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 22:24   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag har en 2000 6570 och det går bra att rynka på det sättet. Långa stygn, gärna högt pressarfotstryck och hyfsat hög trådspänning så kan man få det så. Man får vara försiktig så man inte drar något bakom pressarfoten, bara. En del gör det när dom svänger tyget, så det är bra att vara lite uppmärksam.

Vill man ha tyget mer rynkat när man sytt sömmen kan man dra lite till i undertråden, precis som vanligt.

Nackdelen är att du bara får en rynktråd. Så det är en del pill med att få rynkorna att ligga riktigt snyggt när man ska sy ihop det med något annat sen. Med bara en tråd tenderar rynkorna att vilja "spreta" åt alla håll och blir inte lika prydliga. Dessutom kan sömsmånen lätt vika in sig och komma med i sömmen om man itne håller stenkoll på den. Men har man tokbråttom att få något klart och det är viktigare att det går fort än att det blir bra kan det vara en bra nödlösning.

Jag brukar sy två vanliga rynktrådar istället, utan att låta tyget rynka sig direkt. Och sen rynka med hjälp av undertråden efteråt. På så sätt får jag bättre kontroll på var rynket kamnar och bättre rikting på rynkorna.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 17:56   #4
Butsibu Butsibu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 8
Tack så jättemycket för svaren, jag lyckades faktiskt att skrynkla efter några försök, men som Lillith säger så var det lite pill i efterhand för att få det snyggt. Tack och log att jag bara testade på lite lakansväv, men övning ger ju färdighet
Butsibu är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
6450, husqvarna, skrynkla, vecka

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons