Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-08, 21:37   #1
egustav3 egustav3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 24
Sy i lacktyg

Är det någon som har några bra tips på att sy i lacktyg? Skall ge mig på att sy en regnkappa i lack och har framförallt börjat bekymra mig över att jag förmodligen inte kommer att varken kunna nåla eller sprätta. Är det dömt att misslyckas?
egustav3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-09, 00:09   #2
Sara_Elis Sara_Elis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 38
Det som jag använde var gem för att "nåla" med. Teflonfot är ett måste eller att iaf nåt för att det ska glida fram på tyget. Smörpapper och tejp har jag hört att man kan använda som ersättning om inte du har en teflonfot i sylådan.
Det bästa är att göra alla misstag på på något tyg du är inte rädd om, då vet du om du behöver lägga in lite osv.
Sara_Elis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-09, 12:59   #3
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Håller med Sara_Elis, sy först upp en "kladd"så du ser hur du på bästa sätt syr den för att sedan sy regnkappan i lacken.

Det går att göra misstag och sprätta men då måste man sy i exakt samma hål andra gången.
Mycket går att rädda bara man vrider symaskinen för hand...

Råder någon dig till att tejpa så kan jag bara säga: Gör det INTE! Du får en massa tejp som fastnar på lacken och är lite otrevligt att få bort. Det bästa är helt klart gem (men har man en viss syvana så kan man skippa gemen och sy genom att bara sträcka tygerna som skall sys samman. Har jobbat så på ett projekt och det funkade perfekt.)

Ett sista tips som är det bästa jag kan ge: ta det försiktigt och tänk dig alltid noga för inför varje söm så går allt bra.
Lycka till
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-09, 13:10   #4
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Jag tror det dom menar dom som föreslår tejp som ersättning för teflonfot är att tejpa på pressarfoten. Alltså klippa små små hål där nålen går men i övrigt tejpa hela undersidan av pressarfoten. Det funkar rätt bra faktiskt, i alla fall om man använder målartejp.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-09, 15:16   #5
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Jag vet att pressarfoten skall tejpas med maskeringstejp/målartejp men jag läste någonstans (när jag skulle sy i lack för första gången) att man även skulle tejpa fast lacken (inga gem nämdes).
Tro mig, jag tejpar aldrig igen!
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-09, 18:28   #6
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
använder man bara rätt tejp så blir det inga rester. jag kör på frystejp och det går så bra så.
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-09, 20:03   #7
egustav3 egustav3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 24
Tack för tipsen. Jag tror jag skall börja med att investera i en teflonfot. Vet inte om jag har ork att sy upp modellen i annat tyg men jag får nog ändra min vanliga teknik med att sy först,tänka sen och därefter sprätta
egustav3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-09, 20:10   #8
Sara_Elis Sara_Elis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 38
Vad jag menade var just det som deliana sa, att man sätter det under pressarfoten, har inte provat för jag har faktiskt investerat i en teflonfot. Sen har jag sett på homeshop att de har något som funkar som "fållare". Men gem är nog de mest billigaste alternativet.
Sara_Elis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-09, 21:29   #9
Rubicon Rubicon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 54
Om man inte har en teflonfot kan man även göra som min vän Lithia gjorde i ett ljust ögonblick.. Hon använde vattenbaserat glidmedel på foten... Gick lysande!
Håller med om att målartejp/frystejp funkar alldeles utmärkt... går att riva bort från stygnen väldigt lätt med.. Använde det själv senast idag för att "klyvpressa" sömmar på lack idag.
Rubicon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-28, 07:50   #10
egustav3 egustav3 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 24
Nu har jag sytt upp en test modell så nu är det snart dags att sätta nålen i lacken.

Klyv pressa? Vad är det? När jag sydde upp modellen funderade jag på hur man gör när man inte kan stryka lacken. Är klyv pressa något alternativ till att stryka direkt på tyget?
egustav3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-28, 10:10   #11
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
klyvpressa är bara att du särar på sömsmånen och stryker sen. (om jag förstått det hela rätt)
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-21, 15:08   #12
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Bara att hålla med de andra som hunnit före. Tejp är det bästa och även att sätta en tejp under pressarfoten så tyget glider lättare. Man kan köpa sådan speciell plast att sätta under foten men den är dyr; funkar lika bra med egen tejp man klipper till..

Jobbigt med lack o läder dock att man inte kan ångra det man sytt för det blir ju små hål av allt =/ Nåja
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-24, 16:14   #13
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
de finns pressarfötter i plast, när jag fick min symaskin medföljde den i plast, den har bokstaven A på sig, dvs den är som den vanliga standard pressarfoten. Jag tror den egentligen inte ska användas, men fungerar perfekt på plast,lack o andra tyger som inte glider så bra. bara ett litet tips. tejp har jag sett många som rekomenderar, men de tycker ja inte är så himla bra. vissa tycker maskeringstape är bra, sitter inte så hårt, men när ja använde de, dock på skinn tyg, fastnade det lite mellan stygnen så man fick pilla bort de med en nål. men tyflon eller plast pressarfot är att rekomenderas. när de gäller tråd, så använd inte vanlig bomullstråd, de håller inte alls bra..
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-24, 23:30   #14
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
jaha.. i plast? cool.. det hade varit något ja och ska man sätta en tejp under vill dt till att man klipper bort allt som sticker ut utanför pressarfoten annars blir det knepigt..
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons