Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-08-26, 08:39   #1
jag71 jag71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 2
Varför ska jag köpa en maskin med overlock?

Jag som är fullständig novis på symaskiner (förutom då min gamla som bara har raksöm och sicksack) ska införskaffa en symasin då jag insett att behovet finns - den gamla dog förra veckan. Fick rådet att skaffa en med overlock men ingen förklaring på vad overlock är! Då förstår ni vart min kunskapsnivå ligger! Så snälla någon hjälp mig! Förklara vad det är! Är det här dummaste frågan hittills? Jag kommer nog med flera!
jag71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-26, 09:32   #2
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Overlocksömmar är sömmarna som används när man syr t ex t-shirts. Vanligast är att använda 4 trådar men även 3 och 5 kan användas beroende på vilken söm man vill ha. Titta inuti ett par olika t-shirts och byxor för exempel. Det är speciella symaskiner som åstadkommer dessa sömmar och de kostar från 4500 kr och uppåt.

När jag ska sy någonting försöker jag göra det på overlocken för att det blir så otroligt snyggt och ser proffsigt ut. Dessutom går det fort. Den skär rent, sicksackar och syr raksömmen på en gång. Overlocken kan inte sy t ex knapphål.

Jag rekommenderar att köpa en enklare symaskin med knapphål och en overlocksymaskin om det är så att du ska sy mycket i stretchtyger. De symaskiner som sägs ha "overlocksöm" har inga riktiga overlocksömmar.

Om man inte frågar får man inte svar på sina funderingar. Du har hittat till rätt forum. Välkommen!
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-26, 09:36   #3
jag71 jag71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 2
Tack!

Så om jag köper en overlock så får jag slipper jag alltså allt pill med att klippa kanterna rena när den är färdig fållad så att säga! Vore ju väldigt bra om det är så! Med tre barn (6 år, 3½ år och 6 månader) är tid en brist vara. Ska nog åka in till stan och besöka alla affäre som har symaskiner och besvära de med dumma frågor!
jag71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-26, 09:58   #4
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Men nu tror jag ni pratar om lite olika saker?

Det Helen beskriver är en separat maskin som syr enbart overlock, den kan du inte sy annat på. Det är inte ett alternativ utan ett komplement till att ha en vanlig symaskin.

Om jag förstod Cilla rätt behöver hon en ny symaskin eftersom hennes gamla gått sönder.

Det brukar finnas några overlock-sömmar på nya hushållsmaskiner, dessa sys med en nål och en tråd och är inte samma sak som overlockmaskinerna gör.

/Maria

Gå runt på alla affärer och ställa frågor är en jättebra idé. Passa också på att provsy på alla maskiner de visar dig, nöj dig inte med att de demonstrerar!
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-26, 11:34   #5
Veda Veda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 3
Själv har jag en Huskvarna 2000 årsmodell -76 med overlocksöm samt en overlockmaskin med tre trådar. Jag tycker nog att den overlocksöm som finns på min vanliga maskin räcker en bra bit om man inte vill skaffa två maskiner. Det går inte lika fort och den skär inte. Men man får hållbara sömmar i trikå som är väl lämpade till barnkläder. Nackdelen med min overlockmaskin är att jag saknar den fjärde tråden. Jag måste alltså sy den på min vanliga maskin.
Veda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-08, 13:48   #6
Jugendliebe Jugendliebe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 4
Overlock eller "vanlig" symaskin?

Man klarar sig alltså inte med att bara köpa en overlockmaskin? vad är det den inte kan jämfört med en "vanlig" symaskin?

jag funderar också på att köpa en egen symaskin och blev sugen på att skaffa en overlock när jag läste att den gör så fina sömmar. har dock inte råd att köpa två maskiner. vad rekommenderar ni?
(jag har heller aldrig sytt på en overlock, bara på en "vanlig" Bernina anno 1970-talet).
Jugendliebe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-08, 14:05   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Du kan inte sy t ex raksöm. Så alla detaljer som blixtlås och knapphål går inte att göra.

Om du bara ska he maskin ska du definitivt köpa en "vanlig" maskin. Du kan ju sy nästan allt med den. Overlocken köper du bara om du ska sy mycket i trikåtyger och/eller om du vill ha ett mera "proffsigt" avslut på sömmar.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-08, 14:21   #8
Jugendliebe Jugendliebe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 4
Tack för hjälpen!
Jugendliebe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons