Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-02-27, 10:39   #1
Malin Malin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 36
undertrådsproblem?

Nu när jag börjar brodera igen har jag stött på ett litet problem.

När jag broderat syns undertråden lite på framsidan... Det är ju inte så fint. Föst när jag testade körde jag med svart undertråd till rosa övertråd - det resulterade i ett blandfärgat motiv...Inte såå snyggt. På affären sa de att detta berodde på att jag använt svart undertråd. Hemma igen testade jag med vit sådan. Bättre nu, men så fort man broderar med en lite mörkare sytråd - tex himmelsblått så syns de vita (litegrann) ändå... TRIST! Vad gör man? Ska man köra med undertråd i samma färg som på framsidan? Eller ska det vara så att undertråden förstör broderiet lite...

Jag blev också lite fundersam när jag såg ett broderi som de gjort på affären som på baksidan också var jättefint - mycket av övertråden hade "gått in" på baksidan, så det var nästan lika tjusigt där... När jag broderar blir det mesta bara vitt (eller svart) med lite lite färg från övertråden. På affären hade de broderat med designer 1 å jag har ju platinum+ - kan det vara det som är orsaken till den stora skillnaden mellan vår broderier?

/malin
Malin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-27, 11:18   #2
ankkii ankkii är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1
Hej Malin!
Jag hade samma problem med min nya Platinum+ för några veckor sedan. Då fick jag flera bra tips på broderilistan. Det är antagligen trådspänningen som är fel inställd. Jag ändrar manuellt trådspänningen till 3 från 4½ när jag börjar sy ifall att undertråden sticker upp. Ibland beroende på tyget till ännu lägre, 1-2... Jag vet att det finns en liten skruv under spolhuset som man kan skurva på. Då skulle jag slippa justera varje gång, så det ska jag göra men fick inte bort spolhuset när jag försökte och har inte hunnit kolla DVD:n ifall det visas hur man ska ta bort det när man ska putsa. Hoppas att det ordnar sig för undertråden ska inte synas! Baksidan blir nog bara vit för mig, det går ju mycket mer tråd om baksidan ska färgläggas också...
Hälsn. Anki
ankkii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-27, 12:19   #3
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Grundinställningar....

Hej igen Malin

Skönt att du har fått ditt D-Card och data program att funka.

Ditt problem med trådspänningen, att undertråden syns, då bör man först "grundinställa" symaskinen.

Sy en vanlig söm, nål nr. 80, med vit sytråd på ett vitt dubbelvikt lakansväv, kontrollera att trådknuten lägger sig så att du kan se den från båda hållen.

Ta sen ditt D-Card som följer med maskinen och sy ett litet brodyr t.ex. nr.8. ( nål nr. 80 )
Du ska sy det på ett vitt enkelt lakansväv och använda ett rivbart underlägg. Du ska också använda vanlig brodertråd (nr.40) på översidan och den tunnare (nr.70) undertråden på spolen.

Kontrollera att övertråden lägger sig något på undersidan.

Att ändra på undertrådsspänningen är en nödlösning eftersom en Platinum Plus har olika inställningar på övertrådsspänningen beroende på om du syr vanliga sömmar eller broderar på maskinen.

När vi som service män justerar går vi in i maskinens program och justerar in Övertrådsspänningen i två olika program beroende på vart det felar, vanlig söm eller brodyrsöm.

Ändrar man på undertrådsspänningen så kanske brodersömmen blir bra men man kan i stället få en dålig söm!

Syr maskinen inte bra söm/brodyr när du har provat ovanstående test bör du vända dig till en auktoriserad serviceverkstad med din symaskin.

Mvh.
Jan Lindström
Fackman på Husqvarna Viking i Sandviken
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons