Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-27, 09:54   #1
Millutt Millutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 45
Behöver hjälp med sömsymbol!Vet inte vilken jag ska använda.

Jag har ju nyligen börjat sy, och fick hem ett mönster till tights, men i beskrivningen står det att man ska sy med stretchsöm, men jag vet inte vilken av sömmarna på min maskin dom är stretchsöm. Har inte heller kvar bruksanvisningen till maskinen. Så jag har fotat de olika symbolerna, och lagt bilder på min blogg, så jag hoppas att någon vill och kan hjälpa mig!
Ni hittar bilderna här
http://millanigulavillan.blogspot.com/
Millutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 10:01   #2
Gaestis Gaestis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 54
Jag tycker du skall använda dej av sömmen som är märkt med G.

Du har många bra sömmar som du missar om du inte har instruktionsbok. Prova att googla eller försök att få tag på någon som säljer just ditt märke. Det kommer du har stor nytta av.

Gördis
Gaestis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 10:07   #3
fekete fekete är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 42
Hej G eller H på bild 2 är de råd jag fått för att sy i cykelbyxa Lycra. Stefan
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 10:41   #4
Millutt Millutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 45
Ok!
Tack snälla ni för hjälpen...Jag köpte min maskin för flera år sedan, men jag har knappt använt den förrän nu,därav att jag inte hittar nån instruktionsbok, antagligen har jag råkat slänga den...Ska se om jag kan lyckas få tag i en ny!
Millutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 14:58   #5
Millutt Millutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 45
Behöver hjälp igen med symaskinen!!!

Citat:
Millutt skrev: Visa inlägg
Jag har ju nyligen börjat sy, och fick hem ett mönster till tights, men i beskrivningen står det att man ska sy med stretchsöm, men jag vet inte vilken av sömmarna på min maskin dom är stretchsöm. Har inte heller kvar bruksanvisningen till maskinen. Så jag har fotat de olika symbolerna, och lagt bilder på min blogg, så jag hoppas att någon vill och kan hjälpa mig!
Ni hittar bilderna här
http://millanigulavillan.blogspot.com/
"Uppdaterar: Nu när jag skulle sy, så lyckas jag inte ställa in det så att sömmen blir den som är G på bild 2, hur jag än ändrar på rattarna så blir det den G som är på bild 1, nån som har tips om hur jag ska göra?!"
Millutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 17:36   #6
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Har Du kollat om Du ska dra ut någon av rattarna när Du ställer in den sömmen. Har för mig att man skulle göra det på min gamla Husqv.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 17:54   #7
Millutt Millutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 45
Jag har testat, men det går inte, och jag vågar inte ta i med våld...Annars så känns det nästan som enda lösningen, för jag hittar verkligen inte nånstans annars där det skulle kunna finnas en lösning på det...Får se om min man kan hitta nåt sen när han kommer in från jobbet..
Millutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 19:56   #8
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Du kanske ska gå efter färgen på sömmen som är lila. Vrid ena ratten till lila färg och se om det funkar.
Och den som är märkt med bokstäver till "G":
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 20:16   #9
Millutt Millutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 45
Edvina, jag har testat det också, och tyvärr funkar inte det heller... Säkert är det nån jätte enkel sak, men just nu kan jag inte komma på nåt mer än allt som jag redan testat...Får väl ringa butiken jag köpte den ifrån imorgon, men tyvärr så vet jag ju inte vad modellen heter, så antagligen får jag ta med den till stan, och dit hinner jag inte imorgon...*suck* ville ju sy idag ju, när jag hade lite tid över...
Millutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 21:26   #10
Husqvarna2000 Husqvarna2000 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 15
Hej,

Är det fler rattar på maskinen eller någon knapp som ska tryckas in? Har du en bild på hela maskinen?

Var lite inne på det som Eca skrev att dra ut en ratt. Du hade visst provat, men i bland går det endast att göra om ratten står i en viss position, typ 0, eller kanske i ett av de vita fälten.
Är ute på väldigt tunn is med min gissning.

Hoppas du får tag på en manual :-)
Husqvarna2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 23:38   #11
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Tips att pröva

Vissa märken kan du ladda ner en manual för gratis. Vet inte vad som gäller Janome.

Tips för att hitta modellen: har du tittat UNDER maskinen?

Nu kommer min gissning hur du ställer in den (LOVA att berätta om det funkade!):
Du ska ju sy LILA söm G, ställ därför in ratten på bild 2 på den LILA ytan.
Sedan ställer du in ratten på bild 1 på G.
Då borde det bli rätt söm.
Den lila ytan på ratt 2 har ju + och -. jag gissar att det är inställning av stygnlängd eller -bredd på sömmen.

Lycka till!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 03:45   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, det borde vara inställt på lila för att få lila sömmar, blå för blå sömmar. Ibland måste man kliva tillbaka och fundera lite. Varför de markerat med olika färger

Men nej seriöst, på mekaniska maskiner brukar man vara tvungen att ställa in så att maskinen syr bakåt också. Därav lila på andra ratten.

Min maskin fungerar på ungefär samma sätt även om det är totalt olika utseende.

Men om det trots det inte fungerar så kanske det är sönder.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 05:38   #13
Millutt Millutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 45
Hmmm, ja, jag har testat flera gånger att ha det inställt på den lila markeringen samtidigt som jag har inställt på G.
Och det står inte på undersidan heller, vad modellen heter(hade inte kollat där innan...)Jag har testat att dra ut rattarna även vid olika lägen...
Och några fler rattar är det inte...Men jag kan ta och fotografera hela maskinen senare idag, så kanske ni hittar något som jag förbisett,,,
Det kanske är så att det är sönder helt enkelt. Jag ska kolla på några ställen till om jag kan hitta instruktionsboken, annars så får maskinen ta och åka till stan snart...
Millutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 08:58   #14
goldwing goldwing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 106
Hej.
Jag har jämfört sömmarna på din maskin med min Janome Easy Jeans. Jag kan kan ställa in dina sömmar, men rattarna ser inte likadana ut. Du skall ställa in ratten (din bild två)på +SS-. På min maskin vrider man då ratten motsols, man får ta i lite. Stygnbredden skall vara 6. Frågan är om du ställer in stygn- bredden med ratten på din bild ett. Sedan skall du ha overlocksfoten, märkt C den som har en liten borste i kanten. Övertrådsspänning 3 - 6.

+SS-= Stretch Stich.

Lycka till

Senast redigerad av goldwing den 2009-04-28 klockan 09:05. Anledning: Tillägg
goldwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 19:10   #15
Millutt Millutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 45
Jag har testat att ha inställt på +SS- , jag tror att jag lyckades ställa in stygnbredden, men jag hittade ingen fot som var märkt C eller med borste i kanten, men däremot en annan liksom avlång fot, som såg underlig ut ...fast det funkade inte heller...Hoppas på att hinna till stan innan helgen...
Millutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons