Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-21, 07:06   #1
fekete fekete är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 42
Question Lakansväv vad göra av??

Hej jag köpte på mig 6 bitar 2X2 meters lakans väv i starka färger blått orange grönt rött gult lila. ( komplemtfärger som jag experimenterade med angående målande av stilleben ) Vad kan jag göra av dessa.

Jag är nybörjare och har nyligen beställt Symaskin och Overlock maskin. Tänkte att jag kunde använda dessa tyger att träna på. Jag har också ett tunnt sammetetsartat stretchigt tyg och ett tjockt sammets artat möbeltyg. / Stefan
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 07:37   #2
Slitvargen Slitvargen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 136
Vad spännande!
Vad vill du: Kläder, inredning, konstverk? (De förra kan vara det sistnämnda också, jag lägger ingen värdering i ordet "konstverk").
Slitvargen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 07:49   #3
fekete fekete är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 42
Hej varför funkar inte epost notifikationen för mig ?

Jag har funderat på vägg tyg eller vad det heter?? som lite färg terapi som man kan byta ut liksom.Men det blir ju lite som att måla och och rita en förlaga. Det skulle vara ett enkelt stiliserat mönster i sådana fall.

Men som nybörjare tänkte jag mig ett par kuddvar kanske. Kan man kolla på sina gamla kuddvar och mäta efter dem? Jag vet liksom inte hur tvätttålig lakansväv är men jag antar att det är för att göra lakan Vilket heller inte skulle vara helt fel men tråkigt att göra kanske.

Jag behöver badlakan och köks handukar men då kanske jag måste köpa annat tyg? Fältet är öppet egentligen. Mjukis brallor som är tvätttåliga och tunna är på tapeten också. Stefan
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 08:00   #4
Emmagjord Emmagjord är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 148
Kuddvar kan väl vara ett bra projekt att börja med. Då kan du få lite känsla för hur maskinen funkar innan du ger dig på större projekt. Det borde inte vara några problem att mäta efter ett befintligt kuddvar. Det är ju bara raka linjer. Glöm inte bort sömsmånen bara!
Emmagjord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 08:04   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Klicka på "Kontrollpanel" och sedan på "Redigera foruminställningar". Överst där kan du ställa in hur du vill få e-post vid svar i forumen.

Lakansväv är i allmänhet väldigt tvättålig. Det är något av det bättre man kan hitta. Den kan dock krympa ordentligt så innan du syr något, se till att tvätta den först.

Kuddvar är i allmänhet två rektanglar bara. Mät varje sida på kudden, lägg till några centimetrar så att det blir lätt att dra det hela över kudden. Inga större svårigheter.

Badlakan tycker jag är bäst i frotté, även om tjockare finare bomullsväv kan fungera också
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 08:42   #6
fekete fekete är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 42
Det kom på att det finns många sätt att utveckla kuddvars konceptet. Jag kan ju sy in knapp förslutning eller blixtlås Det är ju också en ficka att vika in kudden i liksom om inte annat så kan man ju sy applikationer och dekorer och om man spar en yttre kant. Då vore jag få en bra skola utan att torska för mycket tyg om jag misslyckas. Det är ju viktigt att inte bli för skraj om materialet har jag lärt mig från att måla tavlor då vågar man ju inte riktigt pröva. Därför bättre att inte ha för dyra material i början. Jag har cirkulära kuddar utan fodral som man kan roa sig med också, men det blir värre / Stefan

Senast redigerad av fekete den 2009-04-21 klockan 09:13.
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons