Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-02-05, 14:46   #1
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Question Hur gammal för att använda korsett efter 1900?

Jag fick nyligen veta att kvinnan, som jag trott ägde en korsett, som daterats till omkring 1908, föddes 1894. Hur troligt är det i så fall att det var hon som bar den (hon skulle alltså ha fått den när hon var 14 år)?

Är det någon av er som vet vid vilken ålder man brukade börja använda korsett, efter år 1900?

Detta rör sig om en lantbrukarfamilj med knappa inkomster, så jag tänker att det kanske snarare var hennes mor som hade den och att hon, som var ung och antagligen slank, aldrig skaffade någon korsett över huvud taget.

Ursäkta att jag upprepar mig...

Tack för hjälpen!
Susanna
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-06, 12:39   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Man började snöra ihop flickor redan vid 2 års ålder med enkla livstycken. Det är inte otroligt att flickor vid 13-14 års ålder hade hunnit snörats åt ordentligt.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-06, 17:13   #3
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Tack, Leningrad!

Tiderna förändras minsann. Denna korsett ger ingen större effekt på min kropp, men om hon var större än mig, verkar det ju, med det perspektivet du ger, ganska troligt att det var hennes korsett.

Anledningen till att jag började tvivla, är att jag tycker att jag läst något om att unga, slanka kvinnor ibland inte hade korsett och just för att denna familj dessutom var ganska fattig, tänkte jag att det kanske var något man i så fall prioriterade bort. Men då håller jag fast vid min ursprungliga teori om vem som var korsettens ägarinna.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-06, 18:52   #4
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Under större delen av 1800-talet (och även in på 1900-talet) snörde man väl ändå inte småflickorna hårt? Visst, hos de bättre bemedlade fanns snörliv även till de minsta, men de var mjuka och deras funktion var ofta att knäppa fast underkjolar på - de faller lätt av annars. Att börja snöra ordentligt (vilket för de flesta inte innebar mycket hårdare än att snörlivet/korsetten inte kasade runt, utan bara gav bra stöd och rätt siluett) gjordes inte förrän i tonåren, när flickan började få kvinnliga former.
Under tidigare århundraden snördes småbarn i rätt styva snörliv från späd ålder, men det hade blivit omodernt på 1800-talet.
Och snörliv/korsett/gördel användes ju fortfarande helt normalt fram till 60-talet, så föddes du 1894 är det troligt att du använde någon form av snörliv/gördel, om inte annat så till fint. Men kanske inte om du gallrade rovåkern och inte förväntade dig att någon annan än den egna familjen skulle se dig
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-06, 19:10   #5
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Aha, så bra. Då är jag tillbaka vid min grundteori. Tack så mycket, Sarah!
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons